Pakatan masih pilihan rakyat bukan Melayu

Kenyataan media oleh P.Sugumaran di Ipoh pada hari Ahad, 20hb Mac 2011:

Sebenar kata, tidak ramai yang suka menceritakan mengenai politik perkauman pada bila-bila masa. Tetapi pada masa yang sama, realiti dan kesan negatiF politik perkauman yang diamalkan oleh UMNO selama 52 tahun juga tidak boleh dilupakan dengan begitu saja. Ini adalah kerana untuk mengetahui kewujudan sel diskriminasi yang dilahirkan UMNO terhadap golongan bukan Melayu dinegara ini. Akibat polisi UMNO itu, sejak awal lagi, pelbagai kemudahan dan keistimewaan golongan bukan Melayu sebagai rakyat Malaysia tidak kesampaiaan genggaman.

Kelewatan rakyat untuk berbangkit, menyebabkan bentuk polisi perkauman bertumbuh dengan pesat bersama rupa dan wajah gergasi yang cukup hodoh yang kini berkeliaran dengan tema sensasi baru iaitu "1MALAYSIA".

Setiap penduduk "bukan Melayu" dinegeri pimpinan Kerajaan Barisan Nasional hanya dipergulakan-gula mengikut kesesuaian masa dengan janji-janji kosong yang terpaksa dipersetujui dalam keadaan desak oleh MCA, MIC & GERAKAN. Walau bagaimanapun, keadaan desakan itu akan ditawarkan dengan pelbagai jenis hadiah daripada UMNO kepada mereka. Sepintas lihat, ianya adalah "drama politik" yang dipengarahkan oleh UMNO bagi mengkaburkan mata "bukan Melayu". Segala situasi pahit akan menjadi manis bagi MCA, MIC & GERAKAN, manakala kemanisan yang ditaburkan kepada rakyat bukan Melayu akan bertukar menjadi pahit. Itulah realitinya di Malaysia.

Situasi ini menjelaskan, secara tidak langsung pemimpin Melayu daripada golongan UMNO tidak mempunyai niat yang matang dalam mempersatukan perpaduan masyarakat pelbagai kaum.

Kini, apa yang kita dapat lihat adalah Ilmuan Bangsa Melayu diperalatkan oleh pimpinan UMNO dalam meretakkan keharmonian negara. Contohnya, "Novel INTERLOK".

Sehingga saat ini, ilmuan-ilmuan Melayu yang begitu dedikasi dalam isu perpaduan pelbagai kaum, kini terpaksa menari mengikut keadaan politik UMNO yang dibantu oleh kumpulan PERKASA.

Apakah yang menyebabkan UMNO tidak dapat menerima kebangkitan suara kaum India dinegara ini selepas tahun 2007? Apakah penentangan itu dikhususkan pada UMNO sahaja? Adakah ianya salah disisi undang untuk bersuara disebuah negara yang dikatakan mengamalkan sistem demokrasi? Jikalau salah bagi pandangan UMNO, maka apakah erti sebenar sebutan "DEMOKRASI" dalam istilah UMNO? Apakah takrif "DEMOKRASI MALAYSIA"?

Sebelum zaman kemerdekaan rakyat Malaysia telah menjadi pejuang untuk mempertahankan hak, menentang kezaliman dan memperjuangkan keamanan negara daripada golongan pemerintahan atau penjajah. Jikalau kebangkitan itu dianggap sebagai satu tindakan murni apakah salahnya jikalau rakyat India Malaysia pada masa ini juga berbangkit untuk berbuat demikian dalam mempertahankan martabat mereka terhadap pemerintahan UMNO. Ala perjuangannya sama juga !!! Kemungkinan besar hasil perjuangan sedemikian akan dapat melahirkan kesamarataan semua rakyat.

Kaum India mula rasa tercabar, apabila satu demi satu polisi diskriminasi diimplementasikan dalam menganaktirikan masa depan rakyat India dinegara ini. Parti MIC yang sepatutnya bersuara tentang kepentingan kaum India telah berubah wajah menjadi boneka UMNO sehingga mampu berjalan bogel demi kegilaan kuasa politik.

Pada padangan saya, kebangkitan seperti perjuangan suara "KEKUASAN RAKYAT" adalah satu tanda politik perubahan India dan golongan bukan Melayu di Malaysia. Kerana apa? Kerana rakyat India inginkan kehidupan yang samarata ditanah tumpah darahnya. Adakah rakyat India dinegara ini berkata mahukan penguasaan pentadbiran? Tidak. Kenapa? Kerana mereka sememangnya tahu untuk menghormati keistimewaan rakan-rakan Melayu. Adakah politik UMNO tahu untuk menghormati golongan bukan Melayu? Apakah hanya orang Melayu UMNO sahaja mempunyai semangat CINTA NEGARA? Kenapakah wujudnya dasar pecah dan perintah di Negara ini demi kepentingan Melayu UMNO?

Kini politik Melayu UMNO dibenci sehabis-habisan kerana pengkhianatan yang dilakukan olehnya terhadap golongan bukan Melayu. Adakah pemimpin UMNO berani untuk berkata tidak mahukan lagi sokongan parti komponen BUKAN MELAYU dan mandat rakyat BUKAN MELAYU dalam pembentukkan pentadbiran Kerajaan Persekutuan? Tidak.

Tetapi secara tidak langsung golongan BUKAN MELAYU mampu berkata dan berpendirian sedemikian dalam membawa perubahan. Bagaimana? Ianya cukup mudah untuk dibezakan, kerana UMNO berslogankan HIDUP MELAYU manakala PR pula berslogan "HIDUP RAKYAT".

UMNO hanya lebih cenderung dalam menangani isu sosial orang Melayu, manakala PR terlalu fokus dalam menyamaratakan hak Rakyat Malaysia tanpa mengabaikan keistimewaan kaum Melayu. Secara kesimpulan, agenda UMNO dalam merakyatkan semua kaum dibawah slogan "1Malaysia", tidak diterima oleh kaum bukan Melayu kerana agenda itu tidak sejati dan murni.

Kematangan politik UMNO 52 tahun sedang menenggelam dan kematangan PR yang diketawakan oleh UMNO/BN sedang mengalami kebangkitan setiap detik dan masa. Maka, sudah pasti rakyat akan berubah untuk masa depan yang cemerlang.

* P.Sugumaran, Pengarah Biro Pendidikan Politik, Pemuda DAPSY Negeri Perak

No comments

Powered by Blogger.