Tangguhkan pemilihan parti jaminan parti stabil?

22 MAC — Skrip cerita yang dipertontonkan dalam Mesyuarat Agung Luar Biasa MCA pada 13 Mac lalu, ternyata antiklimaks. Kesudahan yang dimahukan oleh pucuk kepimpinan ternyata menjadi kenyataan. Semuanya tersenyum lebar dan lega.

Apa yang berlaku pada pagi Ahad itu semacam satu tayangan ulangan yang pernah dilalui MCA tahun sebelumnya. Para pelaku yang membintanginya pula masih sama. Cuma apa yang membezakan EGM kali ini dengan EGM 28 Mac 2010 menjurus kepada agenda yang dikemukakan.

Jika EGM 2010 memperlihatkan kepada desakan usul tidak percaya kepada kepimpinan parti ketika itu, Dato’ Seri Ong Tee Keat — agenda EGM 2011 yang diusulkan kali ini adalah berkaitan penangguhan p pemilihan parti.

Nampaknya, trend penangguhan pemilihan parti sudah menjadi satu kebiasaan dalam kalangan parti-parti politik di negara ini tidak kira dari pembangkang mahupun pemerintah.Bagi mereka, penangguhan pemilihan dilihat jalan paling selamat untuk mengelakkan perpecahan dalam parti.

Rasional mereka cukup mudah. Dengan tertangguhnya pemilihan parti, sebarang aktiviti melobi, hasut-menghasut mahu pun politicking akan dapat dihentikan.

Jika diteliti secara kasarnya, pandangan itu mungkin ada kebenarannya. Ini kerana elemen perpaduan merupakan satu komoditi yang sukar untuk bertapak dalam parti. Beberapa siri konflik dalaman parti menjadi hujah kukuh untuk menyokong pernyataan ini.

Perpaduan parti menjadi factor terpenting dalam pertimbangan ini kerana ramai yang berpendapat bahawa MCA sudah tidak boleh berpecah-belah lagi. Imej yang cuba dibawa ibarat sebuah parti politik yang hidup segan, mati tidak mahu.

Maka jalan yang kurang radikal diambil bagi mengelakkan kestabilan dan asas parti berkenaan digoncang. Sering kali, kita mendengar pemimpin- pemimpin parti itu menggesa perwakilan dan ahli untuk bersatu-padu bagi memelihara parti.

Ironinya, orang yang sama jugalah yang membelakangkan jiwa dan aspirasi parti. Mengambil jalan selamat bukanlah jalan penyelesaian paling mujarab untuk mengatasi budaya politiking.

Menangguhkan pemilihan parti hanyalah ibarat melupakan seketika masalah dalaman dalam parti. Lebih mengecewakan, ia juga menidakkan realiiti sebenar yang berlaku di peringkat akar-umbi.

Keputusan perwakilan MCA tempoh hari yang pengundimenyokong penangguhanpemilihan parti hanyalah pelan jangka pendek untuk meredakan keadaan, bukannya menyelesaikan secara tuntas permasalahan yang dihadapi.

Apa yang melanda MCA sejaksekian lama melalui siri konflik dalaman yang tidak berkesudahan adalah berpunca daripada kegagalan pucuk pimpinan untuk menilai dan mengemukakan penyelesaian jangka panjang. Pendek kata, masalah yang berlaku tidak ditangani hingga kelubang cacing.

Apabila pun caper masalah anti dak ditangani hingga kelubang cacing, lama kelamaan ia semakin membarah kesatu peringkat serius, maka pada ketika itu, masalah berkenaan mungkin tidak dapat dibendung lagi. Sampai bila lagi?

Sesungguhnya, budaya menangguhkan parti yang makin menjadi ikutan seolah- olah memberi gambaran kepada rakyat bahawa pucuk kepimpinan takut dengan pemilihan parti. Akan tetapi, hakikatnya apabila pemilihan parti dijalankan, kita akan dapat lihat siapa yang lebih kuat dan berkaliber. Pada masa yang sama, budaya pendemokrasian dan kematangan berpolitik dapat ditonjolkan.

Di sini jugalah, kita akan dapat menyaksikan suara dan aspirasi para perwakilan yang sebenarnya. Suara sebenar daripada perwakilan yang cintakan parti, yang mahu melihat MCA bergerak kehadapan dan yang tidak disuruh untuk memilih itu dan ini, sebaliknya mempunyai pendirian yang sebebas-bebasnya.

Ya, para perwakilan MCA sudah pun bersuara mengenai isu penangguhanpemilihanparti. Tetapi berakhirnya EGM MCA itu danl ulusnya usul menangguhkan pemilihan parti, tidak bermakna pucuk kepimpinan boleh tersenyum lebar dan mengisytiharkan dirinya sebagai sudah kembali kelandasan yang betul.

Apa yang kita tunggukan sekarang selepas ini adalah, apakah bentuk politiking, takuk minda serta sikap kepimpinan parti terhadap isu-isu penting di hadapan mereka?

Apakah MCA akan belajar dari sejarah hitam yang menimpa parti pada PRU 2008 dan melangkah kehadapandengan penuh keyakinan? Atau pun terus dilanda dengan sindrom syok sendiri?

Musuh terbesar buat MCA ketika ini ialah masa.Dengan bahang PRU 13 semakin menghampiri saat-saat permulaan dengan pembubaran Dewan Undangan Negeri Sarawak baru-baru ini, parti kedua terbesar dalam Barisan Nasional itu perlu membuktikan kepada parti- parti komponennya bahawaia masih rakan komponen yang penting bukan sahaja dari aspek sejarah tetapi juga di medan pilihanraya, bukannya sekadar memanaskan bangku dalam BN.

Samaada keputusan menangguhkan pemilihan parti MCA adalah satu langkah bijak atau sebaliknya, keputusan pada PRU 13 nanti akan menjadi penanda aras kepada tindakan itu.

No comments

Powered by Blogger.