Antara Melayu dan Malaysia

Oleh Muhammad Hafizuddin

Gempar dengan boikot MCA terhadap akhbar rasmi UMNO, mengejutkan seluruh parti komponen Barisan Nasional. MCA yang mendakwa bahawa Utusan Malaysia bersikap perkauman yang bias terhadap Melayu. Utusan mendapat padah dengan pengisytiharan boikot oleh pimpinan MCA. Namun demikian, PM tetap dengan 1Malaysia menyebarluas ke seluruh kaum di Malaysia.


PERKASA yang memilih jalan raya berdemonstrasi di hadapan pejabat MCA bagi menyatakan tentangan kepada MCA. PERKASA tetap teguh berpegang dengan kedaulatan Melayu. Tiada puak selain Melayu yang berkuasa di Tanah Melayu Malaysia ini. Perjuangan mengangkat martabat Melayu kali ini diambil tegas oleh PERKASA tanpa celahan UMNO. Pada masa yang sama, DAP juga turut menjadi mangsa terjahan PERKASA.

Mengakui undian kaum Cina tidak lagi berpihak kepada BN, Ketua Publisiti MCA Datuk Heng Seai Kie meletakkan kesalahan kepada Utusan Malaysia dan PERKASA yang menyebabkan BN kehilangan sokongan masyarakat Cina sejak 2008. PRN Sarawak ke-10 juga memberi petunjuk bahawa undian kaum Cina berpihak kepada DAP. Ini menjelaskan bahawa peranan Utusan hanyalah untuk kaum Melayu semata-mata.

Wawasan PM mungkin sedikit tergendala apabila PERKASA mengambil keputusan untuk memperkenalkan 1Melayu 1Bumi bagi menyemarakkan gelombang Melayu di Malaysia. Konsep yang sama tapi berlainan tema ini agak mengelirukan rakyat. Barisan yang dibina selama ini untuk kesepakatan semua kaum di bawah bumbung BN seolah-olah berkecai. Namun kekuatan UMNO masih dapat diatasi dengan membersihkan kembali sentimen perkauman walaupun perjuangan nasionalism itulah perjuangan mereka.

Pelbagai kemungkinan akan berlaku, samada PERKASA bersama-sama BN atau PERKASA berjuang bersendirian atau PERKASA bersama-sama PR atau PERKASA bersama-sama UMNO menolak parti-parti lain. Pengaruh PERKASA tidak dapat dinafikan kehebatannya sehingga menyebabkan keteguhan penyokong UMNO beralih ke PERKASA.

Kehadiran PERKASA membuktikan perjuangan Melayu sebenar, UMNO atau PERKASA. Namun, UMNO tidaklah bodoh untuk mengiakan PERKASA tanpa mengira bangsa lain kerana mereka berjuang atas nama BN, bukan bersendirian.

1Melayu 1Bumi diakui Datuk Seri Dr Rais Yatim akan menggugat 1Malaysia. Semoga mereka sedar dan kembali kepada perjuangan asal.

Muhammad Hafizuddin Muhamed Noor
Mahasiswa UIAM

No comments

Powered by Blogger.