usamah bin laden: apa selepasnya?

Oleh nik mohamad abduh

Semoga Allah merahmati Usamah Bin Laden, menghimpunkannya bersama para syuhada’ di jalan Allah di sepanjang zaman, diketuai Hamzah bin Abdul Muttalib radhiaLlahu anhu. Orang yang hidup sepertinya tiada mengingini selain terbunuh syahid di tangan musuh Allah yang ditentangnya habis-habisan.

Semoga Allah mengurniainya kemuncak keinginannya di dunia dan di akhirat. Di dunia, dia mahu Amerika menjadikannya musuh nombor satu dan di akhirat, dia mahu Allah mengasihaninya di tempat yang pertama.


Kematiannya adalah doanya. Saya pasti dan cukup pasti bahawa setiap mujahid di jalan Allah tiada berdoa selain itu. Selain berebut menerkam dan menikam Abu Jahal, mereka juga berbahagia jika diterkam dan ditikam Abu Jahal dan syahid kerana itu. Jika mereka terkulai di katil kesakitan dan keuzuran, mereka menangisi nasib dan ketakutan jika Allah menentukan bahawa mereka gugur di luar medan perang. Itu, sedang Allah tidak lekang dan undur daripada mengasihi setiap hambaNya yang berjuang di jalanNya walau di mana pun kematiannya.

Kemudian, semoga Allah mengampuni Usamah Bin Laden, menutupi dan menghapuskan segala dosanya di dunia. Setiap manusia pulang kepada Allah dengan dosa dan kesalahan, walaupun dia membawa bersamanya berbanjar-banjar kebajikan dan pahala daripada amal dan kehidupannya di dunia. Keterlanjuran adalah milik setiap hamba dan Usamah Bin Laden juga tiada terlepas daripadanya. Tiada siapapun mampu menyucikannya selain tuhannya yang disembahnya, dicintainya dan keranaNyalah beliau gugur di tangan Amerika, musuh Allah dan umat Islam.

Adakah keganasan berakhir dengan kematian Usamah? Tidak! Keganasan hanya berakhir selepas kematian Amerika! Pengganas adalah Amerika. Dan sesiapa yang menuduh Usamah sebagai pengganas, dia hanya memasuki perangkap dan konspirasi tajaan Amerika, demi melepaskan mereka daripada bebanan dan tuduhan sebagai penaja keganasan di dunia.

Membunuh adalah keganasan. Tetapi, adakah membunuh keganasan adalah keganasan?

Kejayaan terbesar manusia hari ini adalah keupayaan melepaskan diri daripada perangkap dan konspirasi Amerika untuk menguasai dunia. Jika tidak, dia hanyalah hidup merangkak di bawah telunjuk Amerika. Otaknya adalah otak Amerika. Dia hamba Amerika. Orang Islam dilarang sama sekali selain menjadi hamba Allah. Berfikir cara al Quran dan berjalan di belakang al Rasul sallaLlahu alaihi wasallam.

Islam adalah ugama keamanan dan keadilan. Islam adalah rahmat untuk sekelian alam. Islam menyeru kepada persaudaraan dan persahabatan sejagat. Kerana itu, seluruh manusia dan anutan mereka bukanlah musuh Islam dan umatnya. Allah menyeru para nabi dan umatnya menjalin keharmonian di antara ugama dan umatnya sampai bila-bila.

Dakwah? Bukankah dakwah Islam menafikan persahabatan? Tidak. Dakwah adalah seruan untuk jalinan persahabatan yang tulen dan terbuka. Dakwah ialah seruan kepada pembukaan akal dalam semua perkara. Dakwah adalah dengar, lihat, fikir dan putuskanlah secara bebas dan hak. Untuk kamu agama kamu dan untuk kami ugama kami. Tiada kekacauan dan pertembungan apabila manusia benar-benar menghargai akal dan berjalan dengannya.

Jihad? Ya, jihad difardhukan untuk dua perkara besar. Pertama, meneguhkan persaudaraan dan keamanan sesama manusia. Kedua, menyekat kuasa kejahatan daripada meruntuhkan persaudaraan dan keamanan manusia sejagat. Kerana itu, Islam menerima jemputan, bahkan mewajibkan umatnya untuk memerangi keganasan walaupun menimpa orang lain yang tidak beragama dengan agamanya. Itulah sebesar-besar sumbangan Islam demi keamanan seluruh manusia.

Itulah maksud jihad bersenjata. Adapun jihad di dalam maknanya yang lebih luas, maka ia semakin melonjakkan Islam ke persada keadilan dan kerahmatan. Jihad, dalam semua sudut dan medannya adalah seruan Allah ke arah ketamadunan manusia dan kemanusiaan sejagat.

Malaysia ini, jika Islam adalah cara hidupnya, akan menyeru kepada persaudaraan dan persahabatan hatta dengan Amerika dan sekutunya, apatah sesama jiran di Asean dan Asia. Tiada sebab untuk Islam bermusuh dengan Amerika dan rakyatnya. Setiap rakyat Amerika, putih dan hitam, semuanya adalah daripada Adam. Adam adalah datuk rakyat Malaysia. Adam adalah nabi dan nabi diturunkan untuk manusia hidup aman damai bertugas memakmurkan muka bumi dengan ilmu yang dianugerahi Allah.

Yang akan membezakan kita dengan kerajaan kita hari ini adalah kebebasan dari telunjuk Amerika. Kita tidak akan berkata, dunia akan aman dengan terbunuhnya Usamah Bin Laden! Itu Amerika, dan sesiapa yang telah berada di bawah telunjuk Amerika akan berkata seperti Amerika berkata. Tiada beza pada tajwid dan makhrajnya.

Adapun kita, jika kita memerintah secara Islam yang syumul, kita akan berkata, kematian Usamah bukan mengakhiri keganasan, bahkan dibimbangi Amerika akan lebih mengganas. Jika begitu, kegiatan memburu Amerika akan menjadi-jadi. Tindakan ganas daripada golongan yang lemah dan tertindas akan berterusan. Amerika hendaklah kembali kepada akal dan sempadannya, menyantuni manusia dan kebebasan mereka untuk hidup harmoni tanpa penjarahan dan penjajahan ke atas negara-negara berdaulat dan bebas.

Islam adalah ugama yang membenci perang dan pertumpahan darah, mengelaknya dan menggalakkan perdamaian di antara semua pihak. Perang adalah pilihan terakhir sebelum kematian dan kehinaan memerangkap kemuliaan.

Mengapa Usamah membenci Amerika? Jawabannya, kerana seluruh dunia, kecuali Israel, membenci Amerika. Malangnya, kebencian itu hanya tertanam di lubuk jantung setiap negara. Negara-negara miskin ketakutan. Negara-negara kaya dan membangun seperti negara kita terpaksa menumpang untuk kekal kaya dan membangun.

Usamah Bin Laden keluar daripada kongkongan itu dan melewati sempadannya. Hatinya, lidahnya dan tangannya telah bebas. Kebebasannya untuk berkata dan bertindak menjadikannya kambing hitam untuk Amerika menakut-nakutkan dunia agar jangan sesekali menyanggahnya. Usamah diburu dan segala kerja-kerja keganasan di seluruh dunia, Usamahlah puncanya dan denyut nadinya. Adakah anda, jika anda sejenak berfikir, akan mengiyakannya semudahnya?

Mari mengenali Usamah Bin Laden. Seorang muslim terpelajar. Kelebihan lain adalah kekayaan miliknya. Akidahnya adalah benar. Ahlus Sunnah wal Jamaah dan menjauhi bidaah. Ibadahnya usah dipertikaikan. Beliau memilih zuhud dan jihad. Adakah ini mudah dalam dunia mujahadah melawan nafsu? Akhlaknya begitu tinggi. Seorang yang lembut jiwa dan kata-katanya, membenci kezaliman dan menjunjung kebenaran. Apa lagi selepas akidah, ibadah dan akhlak? Ya, bagaimana pemikirannya?

Di sinilah ruang yang dipersoalkan ulama Islam. Usamah dikaitkan dengan pemikiran yang melampau terutama di dalam bab jihad menentang kezaliman dan kekufuran.

Sebelum itu, mari bezakan di antara dua yang perlukan kejelasan. Pertama, pemikirannya dan kedua, tindakannya.

Adapun tindakannya yang dikaitkan dengan keganasan, maka ia sukar dipastikan. Amerika menuduhnya mengganas di mana-mana, sedangkan beliau hanya berada di Afghanistan (mungkin kadang-kadang menyusup ke Pakistan). Di situlah beliau memulakan jihad dan mengakhirinya. Ulama Islam sepakat bahawa jihad di Afghanistan adalah sah demi menghalau penjajahan Rusia. Oleh kerana kerajaan Afghanistan hari ini adalah kerajaan boneka Amerika dengan tentera Amerika terus menguasai negara tersebut, adalah sukar untuk menafikan hak rakyatnya terus berjihad menghalau Amerika keluar dari negara mereka. Di Afghanistan, bagi akal yang sihat, mereka mudah saja menjawab, siapakah pengganas pertama? Amerika atau Usamah?

Oleh kerana tindakan Usamah di Afghanistan sering dikambing hitamkan oleh Amerika, janganlah anda menghukum Usamah daripada sudut dan dimensi ini. Kita memerlukan lebih maklumat yang benar tanpa mengangkat ‘riwayat-riwawat Israeliyat-Amerikiyat’ ke darjat sahih sebagai hujah dan bukti.

Adapun pemikirannya, maka inilah yang dipertikaikan dan seterusnya ditolak sebahagiannya oleh ulama Islam secara jelas. Bahagian yang ditolak adalah pandangan jihadnya yang melampaui had yang dibenarkan. Melampau di dalam memahami jihad adalah penyakit umat yang diwarisi sejak ratusan tahun hasil kefahaman yang salah terhadap ajaran Islam mengenai jihad.

Kesucian kefardhuan al jihad yang diselubungi pemikiran dan kefahaman yang salah, khususnya pemikiran al Qaedah akhirnya mencetuskan kekalutan di dalam tindakan keganasan sesetengah jentera jihad umat Islam. Kesannya adalah buruk. Tumpahnya darah yang haram ditumpahkan melalui siri-siri pengeboman di tempat awam di seluruh dunia adalah ditolak oleh Islam dan seluruh ulama Islam sepakat menolaknya.

Perang adalah di tempat perang yang disyara’kan, bukan di mana-mana tempat dan masa. Itu kefahaman jihad yang salah dan batil.

Amerika mengambil kesempatan melancarkan perang terhadap umat Islam seluruhnya dengan mengapi-apikan kelibat Usamah Bin Laden sebagai pengganas antarabangsa. Hasilnya, mereka menghalalkan kedatangan mereka di mana-mana, terutama di negara-negara Islam demi memburu dan memerangi Usamah, al Qaedah dan keganasan global.

Tidakkah Amerika telah menobatkan diri sebagai polis antarabangsa, di sebalik hakikat diri sebagai pengganas antarabangsa? Dunia yang ketakutan dan bisu mengiyakan Amerika. Usamah tidak!

Selepas anda memahami ini, fahami juga bahawa Amerika sedang memerlukan pengganas baru untuk dikambing hitamkan. Usamah dan pemikirannya yang dipertikaikan itu telah tumpul. Umat Islam semakin memahami jihad yang sebenar dan telah semakin banyak kumpulan pelampau ugama terutama di Mesir mula kembali kepada pemikiran Islam dan jihadnya yang lebih benar dan sah. Amerika tidak suka umat Islam mengenali Islam yang benar (maaf, macam UMNO!). Jihad Palestin oleh HAMAS semakin diterima umat Islam seluruhnya. ia adalah pelaksanaan jihad yang dikawal selia oleh para ulama Islam agar ianya menjadi sebaik-baik contoh kepada maksud jihad bersenjata yang diterima Islam.

Justeru usaha Amerika memadamkan jihad telah gagal! Usamah perlu dibunuh segera. Sekarang, anda hanya perlu menanti penobatan angkatan pengganas Islam baru oleh Amerika dengan watak dan pakaian baru. Tunggulah, dan haram ke atas anda mengaminkan Amerika sebagaimana itulah pengucapan pemimpin negara kita yang dimamah ketakutan terhadap Amerika itu.

Semoga Allah mengasihani Usamah Bin Laden, penghidup dan peniup jihad Islami menentang Amerika dan Israel. Kerananya umat terus hidup dengan ruh, bukan merangkak di jasad yang kering..

http://nikabduh.wordpress.com

No comments

Powered by Blogger.