Anwar : Sila Belajar Kejatuhan Tamadun Rom

SELAYANG 15 Mei – Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan penyebaran berleluasa video fitnah lucah tanpa sebarang tindakan tegas kerajaan Pusat seumpama mengulangi kesilapan dan kegagalan pemerintahan Tamadun Rom suatu ketika dahulu.

Kerana keengganan itulah kata Anwar, sistem ini seperti zaman Gaius atau Carigula, Maharaja Rom yang terkenal dengan skandal seks dan kehidupan hedonistik hingga hampir memusnahkan empayar Rom pada Abad pertama dahulu.

“Kerana keengganan sistem ini menghukum, ia menjadi sistem paling lucah di dunia. Kita tahu sistem lucah ini dulu ialah ‘Maharaja Gila’ Rom Carigula. Nombor dua kita, lucah secara terang-terangan,” terang Anwar di hadapan kira-kira lima ribu hadirin di Program Munajat Umat Tolak Fitnah di Stadiuam Selayang semalam.

Anwar menyatakan ini merupakan usaha ‘merampas’ negeri Selangor oleh Pengerusi Perhubungan Umno Selangor Datuk Seri Najib Razak kerana gagal menandingi dasar dan cara kerja Pakatan Rakyat.

“Kenapa ini berlaku, sebab tak mampu nak lawan kerja. Rakyat Selangor tahu apa yang dilakukan PAS, DAP dan PKR. Nak menang di Selangor Najib guna istilah ‘rampas’. Rampas ni sudah biasa pada dia, rampas bini, rampas tanah, rampas macam-macam,” sindir Anwar.

Program Pakatan Rakyat di Stadium Selayang sekali lagi menjadi sasaran pengedaran VCD rakaman video seks, yang didedahkan “Datuk T” Mac lalu dan dikaitkan dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Pemimpin-pemimpin Pakatan mendakwa perbuatan itu didalangi oleh Umno.

Selain mengedarkan VCD itu, risalah berkaitan video seks turut diedarkan di luar stadium – yang secara jelas mahu menjejaskan kredibiliti Anwar selaku Ketua Umum Pakatan Rakyat dan PKR.

Anwar menyatakan betapa hal bukan lagi rahsia dan tidak boleh disembunyikan tetapi dibiarkan begitu sahaja oleh pihak berkuasa.

Bagaimanapun Pakatan Rakyat akan terus bekerja membantu negeri ini dan mengubah negara mengikut dasar dari ‘Buku Jingga’ mereka.

“Seperti kata Tan Sri Khalid, kita kerja. Tadi saya ada program di PJS..Itu kerja kita tapi apa kerja Umno-BN? Tiap-tiap program kita sama ada solat hajat, di masjid, tempat awam, dia edar video seks terang-terangan. Apa polis kata?

“Menang hari ini BN, air naik 35 peratus. Tan Sri Khalid tahu menang BN, dia tahu balanya kepada rakyat. Kita telah buktikan kalau bantah perjanjian tidak adil dan menekan rakyat. Kita boleh bertahan,” tegas Anwar lagi.

1 comment

Anonymous said...

Aku orang Melayu. Isu seks lucah yang melanda Anwar adalah isu yang sangat sensitif dikalangan orang Melayu. Bahkan, videonya dikatakan asli dan telah dipercayai oleh ramai orang.

Kalau aku penyokong Anwar, aku sangat-sangat minta supaya Anwar bersumpah yang beliau tidak melakukannya. Tak perlu buat majlis rasmi, cukup mengatakan "wallahi, aku tak buat". Tak perlu sumpah di mahkamah, cukup dipremis ceramahnya.

Kedua, ambil tindakan yang sangat tegas dengan membuat injunction court terhadap Datuk T dengan segera dan failkan saman kerana telah mengaibkan diri dan keluarganya.

Betul, dari satu aspek ia mesti dilandaskan dengan lunas agama seperti Qazaf dll. Tapi, aspek politik, Anwar kena cepat respon dan lawan balik.

Ini tidak, masih nak putar belit.

Powered by Blogger.