Jika tidak kerana keberanian Mat Sabu ...

Oleh MAT ZAIN MAT ISA

SUDAH lebih dua minggu nama Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu menguasai topik utama bual bicara masyarakat negara ini. Beliau yang lebih dikenali sebagai Mat Sabu tak semena-mena menjadi fokus pertikaian politik.
Segala-galanya berpunca daripada ucapannya yang dinilai menyanggahi catatan sejarah perjuangan menuntut kemerdekaan negara, khususnya berkaitan peristiwa serangan ke atas Balai Polis Bukit Kepong, Johor, enam dekad lalu.

Keberaniannya mendakwa bahawa pasukan polis itu sebenarnya mempertahankan penjajah British, manakala penyerang balai itu adalah penentang penjajah sebenar telah mencetuskan polemik agak panjang.

Seperti mana lazimnya, oleh kerana pada zahirnya isu digembar-gemburkan itu tampak menguntungkan Umno dan Barisan Nasional (BN), maka seluruh rank-and-file parti itu beserta segenap saluran media talibarutnya dimanipulasi untuk tujuan berkenaan.

Entah berapa puluh organisasi dan perkumpulan manusia, yang kebanyakannya memang ada hubungkait dengan Umno, tampil menyuarakan bantahan. Jumlah perhimpunan haram mengiringi laporan polis terhadap Mat Sabu sudah tidak larat dikira. Saranan agar beliau ditangkap di bawah ISA juga kedengaran. Malah ada yang sampai mengesyorkan agar taraf kerakyatannya ditarik.

Sudah tentu jika tidak kerana keberanian Mat Sabu mengeluarkan kenyataan yang didakwa mengusik sensitiviti atau menyanggah catatan sejarah yang selama ini diterima sebagai benar itu, maka tidak ada siapa pedulikan lagi Peristiwa Bukit Kepong. Mungkin yang tinggal sebagai ingatan paling baik dalam masyarakat terhadap peristiwa itu hanyalah filem diarahkan Dato’ Jins Shamsuddin.

Tak semena-mena senarai anggota polis terkorban dalam peristiwa itu dipertonton kembali kepada khalayak. Rakyat yang selama ini tidak pernah meneliti atau ambil pusing peristiwa Bukit Kepong pun turut terpanggil mengamati kisah sebenar.

Sentimen anggota keluarga dan waris anggota polis terlibat dengan peristiwa berdarah itu juga diapikan. Mereka bukan sahaja bersusah payah dicari, malah dibe rikan ruang sebaiknya di media.

Tak semena-mena Umno menjadi pihak paling prihatin terhadap hati dan perasaan mereka. Umno berjaya menyuburkan kebencian mereka terhadap PAS sehinggakan ada anggota keluarga terbabit memberi amaran agar PAS ‘tidak mengganggu hidup’ mereka lagi.

Tahniah kepada Umno. Para pemimpinnya mungkin boleh tersenyum hingga ke punggung dan sudah boleh mencula sebilangan pengundi yang selama ini mungkin memihak PAS kini sudah condong kepada BN ekoran manipulasi isu ini.

Tetapi jangan lupa hakikat bahawa selama enam dekad ini, Umno sendiri pun bukanlah prihatin sangat terhadap nasib waris anggota polis terkorban itu.

Apa sangat dibuat parti pemerintah itu dalam mengenang jasa mereka?

Apa yang barangkali secara tidak sengaja terbongkar di sebalik luahan perasaan waris keluarga salah seorang anggota polis terbabit dari Terengganu boleh dijadikan contoh. Sebuah tabloid harian edisi negeri itu, 10 September lalu melaporkan bagaimana hasrat anak Allahyarham Konstabel Jaafar Hassan yang terkorban dalam Peristiwa Bukit Kepong dulu untuk menziarahi pusara bapanya itu buat pertama kalinya bakal menjadi kenyataan.

Dilaporkan Ketua Pemuda Umno Bahagian Kuala Terengganu dengan kerjasama Pegawai Daerah Kuala Terengganu bersetuju merealisasikan hasrat itu.

“Makcik sedih kerana sebelum ini tidak pernah ziarah pusara arwah (bapa) dan tak pernah tahu di mana letaknya kubur itu. Makcik rasa tidak sabar hendak ke sana (Bukit Kepong),” tabloid itu memetik kata Azlah Jaafar, 62.

Ya, seperti mana diakuinya, selama enam dekad ini, beliau tidak pernah tahu di mana kubur arwah bapanya. Umno juga tidak pernah peduli untuk membantunya mengetahui perkara itu. Tapi tiba-tiba saja kini parti itu bukan sahaja sanggup membawa makcik itu ke sana, malah telah bermurah hati menganjurkan majlis tahlil khas untuk Allahyarham Jaafar di rumah anaknya itu. Jika tidak kerana kontroversi dicetuskan Mat Sabu, pada adatnya Makcik Azlah mungkin belum berpeluang menziarahi pusara bapanya. Jika tidak kerana Mat Sabu juga, jangankan mereka yang berada di Johor atau Kuala Lumpur, penduduk di Kuala Terengganu sendiri pun belum tentu tahu bahawa di Kampung Cendering itu ada waris anggota polis yang terkorban di Bukit Kepong.

Mungkin selepas ini peristiwa itu akan diulang sebut lebih kerap. Tidak mustahil akan ada pihak menganjurkan acara memperingatinya saban tahun.

Atau mungkin akan ada majlis istimewa memberikan anugerah atau pingat kebesaran khas untuk kesemua yang terkorban itu. Nasib waris anggota polis terbabit juga mungkin akan diambil perhatian lebih serius.

Tidak mustahil juga nantinya akan ada pihak, termasuk pertubuhan satelit Umno, yang akan memperjuangkan sebarang bentuk pampasan bagi pihak anggota polis terbabit. Akan ada tuntutan dibuat bagi pihak mereka kepada kerajaan Briitsh.

Walaupun idea dicetuskan Mat Sabu itu kini dicemuh pelbagai pihak, termasuk oleh anakcucu anggota terkorban itu, jangan terkejut sekiranya beberapa ketika akan datang idea sama diteruskan oleh mana-mana pihak. Secara positif, sepatutnya semua pihak yang ghairah membantah, terutama waris anggota polis terbabit wajar mengucapkan berbanyak terima kasih kepada Mat Sabu!

No comments

Powered by Blogger.