Kematian Noramfaizul: Mana penjelasan Kelab Putera 1Malaysia?

KUALA LUMPUR: Pakatan Rakyat meminta Kelab Putera 1Malaysia memberi penjelasan terhadap persoalan yang dibangkitkan banyak pihak berhubung kematian Noramfaizul Mohd Nor.

“Kami berharap pihak bertanggungjawab akan memastikan soalan-soalan yang ditimbulkan orang ramai akan dijawab dengan tulus demi menampilkan kebenaran,” kata kenyataan media bersama Pakatan Rakyat , hari ini.

Antara persoalan yang dibangkitkan orang ramai ialah kegagalan penganjur menyediakan jaket kalis peluru, kenderaan yang tidak dilabel dengan perkataan media dan ketiadaan latihan untuk berada di zon tidak selamat.

Malah, kematian jurukamera Bernama TV itu disebabkan serangan juga dilakukan African Union Peacekeepers (AUP) – pemantau misi keamanan juga menimbulkan tanda tanya.

Kenyataan bersama Nurul Izzah Anwar, Dr Hatta Ramli dan Liew Chin Tong itu juga meminta pihak tertentu mempertimbang beberapa langkah keselamatan bagi mengelakkan tragedi seumpama itu berulang.

“Kami menggesa langkah keselamatan yang cukup dan tertib dipertimbang pihak bertanggungjawab untuk mengelak tragedi sedemikian rupa,” kata mereka yang turut mengucapkan takziah dan simpati kepada keluarga Allahyarham Noramfaizul.

“Kami berdoa supaya keluarga arwah diberi kekuatan dan kesabaran tatkala menempuhi masa mencabar dan penuh hiba ini. Semoga Tuhan mencucuri rahmat ke atas rohnya dan ditempatkan bersama orang yang soleh.

“Pemergian arwah di usia muda selaku anak lelaki sulung keluarga, meninggalkan seorang balu dan dua cahaya mata, memang menyayat hati

“Warga wartawan dan pengamal media juga kehilangan rakan sekerja yang berani dan berdedikasi kepada kerjaya,” kata kenyataan itu.

No comments

Powered by Blogger.