Terkini! Hampir 30 Ribu Rakyat Kelantan Berhimpun Bantah TG Nik Aziz Di Pasir Pekan

http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/537258_532196586810794_1753454879_n.jpghttp://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/400175_532197050144081_733876638_n.jpghttp://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/423029_490068927696097_1251315524_n.jpg

gambar kredit kepada sahabat yang berada di sana.

Tuntutan royalti perlu ada asas

Wartawan Sinar Harian


KOTA BHARU – Pihak yang mempersoalkan bayaran tuntutan royalti minyak dan gas di Kelantan perlu mengemukakan asas yang kukuh untuk memastikan tuntutan mereka dipenuhi.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, terdapat banyak perkara yang perlu difahami khususnya hal yang berkaitan sempadan dan undang-undang.

“Dalam soal tuntutan royalti ini, saya tidak pasti asas utama mereka, sama ada mahukan royalti dari Thailand, Vietnam ataupun Terengganu,” katanya selepas Majlis Kasih Disemai Sayang Dibelai 2013 di Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara Kelantan, semalam.

Seramai hampir 2,000 pendidiki diraikan sempena perayaan Tahun Baru Cina yang turut disertai 1,006 pendidik bukan Islam yang mengajar subjek bahasa Thailand, Inggeris, India, Mandarin dan sebagainya.

Mustapa berkata, perkara utama yang perlu ditekankan dalam tuntutan royalti ini adalah asas dan yang keduanya pula ialah undang-undang.

Beliau berkata, sebelum ini Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak telah memberi penerangan tentang penyerahan royalti tersebut.

“Royalti itu ialah wang ihsan. Wang ihsan kami telah berikan, sebagaimana yang perdana menteri kita beritahu sebelum ini, kita ada empat ‘cawangan’ minyak iaitu bersama dengan dua buah negara luar, Terengganu dan juga Kelantan," katanya.

Mustapa yang juga Pengerusi Majlis Tindakan Persekutuan Negeri Kelantan itu juga turut menjelaskan segala keputusan akan diumumkan jawatankuasa khas untuk isu tersebut.

“Kita tunggu mesyuarat Jawatankuasa khas yang telah dilantik, berapa jumlah sebenar dan kawasan mana yang dituntut, tidak perlu berdolak-dalik dalam hal ini kerana perdana menteri sendiri telah menyebut, tidak ada satu pun hak rakyat Kelantan yang tidak terbela,” katanya.

Sementara itu, dalam majlis yang sama, beliau turut mengumumkan tentang cadangan pemberian wang ihsan kepada waris individu telah meninggal dunia di negeri ini.



Pesanan Admin Kerabu Bersuara

Menyembunyikan Ilmu Pengetahuan.

Maksud menyembunyikan ilmu pengetahuan ialah orang-orang yang memiliki ilmu apabila ditanya orang lain sedangkan dia mengerti persoalan yang ditanyakan tetapi tidak menjelaskannya.Perbuatan ini akan menghalang kemajuan umat islam dalam segala bidang dan juga dapat menutup kebenaran.

Firman Allah s.w.t:
إِنَّ ٱلَّذِينَ يَكۡتُمُونَ مَآ أَنزَلۡنَا مِنَ ٱلۡبَيِّنَـٰتِ وَٱلۡهُدَىٰ مِنۢ بَعۡدِ مَا بَيَّنَّـٰهُ لِلنَّاسِ فِى ٱلۡكِتَـٰبِۙ أُوْلَـٰٓٮِٕكَ يَلۡعَنُہُمُ ٱللَّهُ وَيَلۡعَنُہُمُ ٱللَّـٰعِنُونَ (١٥٩)

Ertinya:
“Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa-apa yang Kami turunkan di antara beberapa keterangan dan petunjuk setelah Kami terangkan kepada manusia dalam kitab,nescaya mereka itu dikutuk Allah s.w.t dan dikutuk oleh orang-orang yang mengutuknya.’
(Al-Baqarah:159)

Firman Allah s.w.t:
وَإِذۡ أَخَذَ ٱللَّهُ مِيثَـٰقَ ٱلَّذِينَ أُوتُواْ ٱلۡكِتَـٰبَ لَتُبَيِّنُنَّهُ ۥ لِلنَّاسِ وَلَا تَكۡتُمُونَهُ ۥ فَنَبَذُوهُ وَرَآءَ ظُهُورِهِمۡ وَٱشۡتَرَوۡاْ بِهِۦ ثَمَنً۬ا قَلِيلاً۬ۖ فَبِئۡسَ مَا يَشۡتَرُونَ (١٨٧)

Ertinya:
“Ingatlah ketika Allah s.w.t mengambil janji orang-orang ahli kitab:”Hendaklah kamu terangkan kitab kepada manusia dan janganlah kamu sembunyikannya,lalu mereka lemparkan perjanjian itu di belakang punggungnya(tidak tepati)dan mereka jual perjanjian itu dengan wang yang sedikit.Maka amat jahat apa yang mereka jual itu.”
(Ali-Imran:187)

Rasulullah s.a.w bersabda:

Ertinya:
“Daripada Abi Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:”Barangsiapa ditanya sesuatu ilmu lalu dia menyembunyikannya,maka di hari kiamat nanti dia akan dikendalikan dengan kendali api neraka.”
(HR.Ata’)

Rasulullah s.a.w bersabda:

“Daripada Ibnu Umar bahawa Nabi S.a.w bersabda:’Barangsiapa menuntut ilmu sedang ia tidak mahu mengamalkannya,nescaya ilmunya tidak akan bertambah melainkan kesombongan belaka.”
(HR.Tirmizi dan Ibnu Majah)

1 comment

Tinta.Muallimah said...

ya Rabbi....banyaknya.....rumput !!! kikikiki

Powered by Blogger.