Walaupun Digelar Dengan Pelbagai Tuduhan, Umno Masih Tergilakan PAS. Kenapa?

Tidak nampak ruang Umno, Pas bersatu
Wartawan Sinar Harian

KUALA LUMPUR - Pemangku Sultan Perak, Raja Dr Nazrin Shah bertitah, tidak nampak ruang untuk dua parti dominan iaitu Umno dan Pas untuk bersatu bagi menyelamatkan perpaduan ummah.

Baginda bertitah, perkara itu mustahil berlaku memandangkan kedua-dua parti itu mempunyai pengaruh yang besar khususnya dalam kalangan masyarakat Melayu di negara ini.

"Umno dan Pas masing-masing bersaing untuk berada di atas di mana kedua-dua kabilah sedang rancak berusaha baik mempertahan kuasa, begitu juga untuk mendapatkan kuasa.

“Terdapat andaian bahawa jika dua kabilah politik Melayu yang saling berpengaruh ini kembali bercantum seperti mana pernah berlaku di era Pas sertai Barisan Nasional (BN) dulu, akan tercapailah perpaduan ummah," titah baginda pada majlis Wacana Perpaduan Ummah anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka, di sini, semalam.

Baginda bertitah, dengan keanggotaan pelbagai individu yang setiap seorang memiliki kerenah, agenda, hasrat dan niat, ditambah dengan kuasa digunakan sebagai konduit untuk membina kekayaan diri, famili dan kroni.

“Andaian itu sebenarnya terlalu simplistik (mudah) dijadikan preskripsi bagi tangani isu sarat dengan kompleksiti; kerana kalau padi tidaknya padi, lelahlah ummah menampi-nampi.

“Secara zahir dan jika didalami terdapat jurang antara yang tersurat dan tersirat, akal dan nafsu, antara kata dan kota, musang berbulu ayam, gunting dalam lipatan dan sokong membawa rebah,” titah baginda.

Titah baginda lagi, Pas mempunyai pengalaman pahit bersama BN pada era 70-an yang menyaksikan perpecahan berlaku dalam kalangan ahli parti itu sendiri.

"Pada waktu itu, tercetusnya perpecahan di kalangan mereka, skandal pemimpin parti mula didedahkan hingga ditubuhkan parti baru iaitu Berjasa.

"Pada ketika itu juga wujud Persatuan Ulama Malaysia dan Darul Arqam yang menawarkan alternatif kepada mereka tidak sefahaman pendirian Pas ketika itu," titah baginda.

Tambah Raja Dr Nazrin, baginda berkenan berangkat menzahirkan titah pada majlis itu sebagai memberi ruang untuk bersama rakyat.

"Beta perlu teliti memilih ungkap kata, demi memastikan takhta kekal bersifat berkecuali, berada di atas politik kepartian, terlindung daripada di salah tafsir, hingga Raja dianggap turut terlibat secara langsung dalam politik kepartian," titah baginda.

Baginda turut menjelaskan, keresahan ummah tidak kerana bangsa berada dalam kabilah politik berlainan, tetapi bimbangkan arah tuju kegiatan politik terlalu tertumpu pada pencapaian matlamat jangka pendek untuk peroleh

No comments

Powered by Blogger.