Apa nak jadi dengan Bernama, tak habis-habis masalah.
Sesuatu yang kurang menyenangkan petugas senior/veteran Bernama sedang melanda agensi berita nasional itu ekoran daripada penstrukturan semula yang sudah lama dinanti-nantikan.

Dalam struktur Bernama terdapat sebilangan petugas yang bukan kakitangan kerajaan yang diambil bekerja melalui satu skim komersil. Ianya dilakukan ekoran daripada pengembangan khidmat dan liputan Bernama yang tidak mendapat persetujuan Jabatan Perkhidmatan Awam atau JPA. Oleh itu, pengurusan Bernama mewujudkan satu perkhidmatan komersil yang tidak terletak di bawah bidang kuasa JPA ataupun kerajaan.

Atas usaha berterusan pihak berkenaan termasuk Lembaga Pengelola, maka akhirnya JPA bersetuju untuk menyerap kakitangan komersil yang berkhidmat dengan Bernama, dalam perkhidmatan kerajaan atau SSM. Ia adalah sesuatu yang tidak diduga boleh berlaku kerana jumlah yang terlibat agak besar.

Di bawah SSM, kakitangan komersil akan diletakkan dalam satu skim yang setara dengan yang sedia ada dalam Bernama termasuk mendapat faedah persaraan. Kakitangan Bernama yang setia berkhidmat di bawah SSM pun bersetuju dengan tawaran JPA tetapi nampaknya ada pihak yang enggan menerima tawaran JPA atas beberapa alasan termasuk 'kehilangan' pendapatan yang diterima walaupun ia adalah sementara sehingga diselaraskan menurut SSM.

Tidak pula diketahui apa kesudahannya jika petugas skim komersil menolak pilihan atau opsyen yang ditetapkan setelah dilanjutkan kepada 30 September ini. Apa pula tindakan JPA dan Bernama selepas tarikh itu juga menjadi tanda soal.

Pengerusi Bernama yang juga mantan Ketua Pengarang, Datuk Abdul Rahman Sulaiman satau ARES sendiri nampaknya masih buntu untuk mencapai keputusan yang bukan sahaja menguntungkan kedua-dua pihak tetapi yang tidak akan menafikan kekananan petugas setia Bernama. Persoalannya mampukan ARES berbuat demikian walaupun dia dibekalkan pengalaman bekerja dengan Bernama....

Dalam pada itu, pihak Kementerian Penerangan, Komunikasidan Kebudayaan seharusnya memberi perhatian serius atas apa yang sedang berlaku dan memastikan tiada pihak yang rugi dari segi kenaikan pangkat dan tiada pihak yang dijadikan mangsa keadaan ekoran daripada penstrukturan semula itu.

[Sumber]

No comments

Powered by Blogger.