Galas: Calon PAS pilihan rakyat

Rizal Tahir

KOTA BHARU, 30 Sept: Pengarah Pilihan Raya PAS Kelantan, Abdul Fatah Harun, berkata PAS hanya akan memilih calon yang menjadi pilihan rakyat dan bukannya lain-lain pihak.

Menurutnya, ini kerana rakyat yang ingin memilih wakil rakyatnya, maka calon yang bakal dipilih untuk pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (Dun) Galas nanti akan diambil kira dari pandangan mereka.

Beliau berkata demikian kepada media selepas sesi Sidang Dun Khas Kelantan berakhir pagi tadi ketika diminta mengulas berhubung bakal calon yang akan dipilih.

Menurutnya lagi, PAS tidak ketandusan dalam mencari calon memandangkan ramai calon tempatan yang lebih berwibawa.

“Calon kita ramai ada di kalangan profesional, akademik, ulamak dan lain-lain lagi, tetapi kita ingin meminta pandangan rakyat sendiri berhubung pemilihan calon,” ujarnya yang juga Adun Bukit Tuku.

Bagaimanapun, menurutnya setakat ini PAS belum lagi memutuskan bakal calon, memandangkan ianya masih terlalu awal.

Beliau tidak menolak PAS menghadapi sedikit masalah dengan perlantikan Anggota Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah sebagai Pengarah Pilihan raya kecil Dun Galas.

Menurutnya, Ku Li telah memperlihatkan kewibawaannya sebagai pucuk pimpinan apabila berjaya mengalahkan Kelantan pada tahun 1978 sewaktu menjawat jawatan Pengerusi Perhubungan Umno negeri.

“Bagaimanapun kita akan sentiasa berhati dan terus berhati-hati memandangkan sikap PAS sendiri yang sedemikian dalam setiap pilihan raya,” ujarnya.

No comments

Powered by Blogger.