PRK DUN Galas - bukan pertandingan diantara BN dan PR.

PRK Galas akan diadakan pada tarikh yang akan ditentukan oleh Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) tidak lama lagi berikutan kematian ADUN kawasan tersebut dari PAS, Chek Hashim Sulaiman 46 tahun akibat kansur usus. Pilihanraya ini merupakan pilihanraya yang tidak seperti PRK yang terdahulu, kerana J/K Pengurusan UMNO telah melantik Tengku Razaleigh Hamzah (TR) menjadi Pengarah Pilihanraya kecil tersebut.

TS Muhyiddin yang sepatut dan lazimnya menjadi pengarah PRK-PRK, mengumumkannya sendiri perlantikkan TR sebagai Pengarah Pilihanraya tersebut dan Mustapha Muhammad, Pengerusi Perhubungan UMNO Kelantan menjadi Timbalan Pengarahnya.

Kepada banyak pihak perlantikanya (TR) sebagai pengarah dan Pengerusi Perhubungan sebagai Timbalan Pengarah menimbulkan seribu satu persoalan tetapi tidak payahlah kita kaji perkara ini sampai terperinci.

Kita hanya perlu mengetahui yang PRK kali ini merupakan PRK yang sangat penting kepada kedua-dua belah pihak, PAS dan UMNO. Bagi saya ini bukan pertandingan diantara PR dengan BN tetapi pemilihan diantara sesama kita orang Melayu seAgama dan sebangsa. Disinilah ‘acid test’ samada apa yang dilangkan oleh ramai pemimpin yang beretorik tentang perpaduan dan perjuangan orang Melayu mampu diikuti dengan praktikalnya.

Kita mahu lihat bagaimana pemimpin kita yang melaungkan perpaduan bangsa dan sebagainya bertindak dalam pilihanraya kecil ini. Bagi siapa yang memahami keadaan setempat akan mengambil perhatian yang teliti dan sempurna jika kita inginkan UMNO mengambil kembali kawasan DUN ini dengan cara yang 'civil'.

Elok pemimpin-pemimpin pusat tidak membuat-kenyataan-kenyataan yang semborono sahaja untuk mendapat pubisiti murahan. Kali ini biarkan orang Gua Musang sahaja yang sibuk kerana ditakuti kedatangan orang dan pemerhati-pemerhati dan penyibuk-penyibuk dari luar yang keterlaluan mungkin akan menjejaskan kelancaran PRK itu.

Biarlah pemimpin-pemimpi tertentu sahaja yang datang memberikan sokongan yang diperlukan dan tidak payahlah pihak-pihak yang tidak diperlukan menyibukkan keadaan disana. Tak perlulah Puteri UMNO datang dengan baju dan delang emas yang sampai kesiku dengan wangian yang semerbak untuk berkempen. Pergi kesana mesti membantu menambah undi, bukannya untuk mengurangkan undi.

Ramai berpendapat, biarlah TR sahaja yang berunding diantara sesama mereka disana dan saya mempunyai keyakinan besar kejayaan akan memihak kepada UMNO.Kalau pemimpin-pemimpin dan ahli-ahli UMNO memahami keadaan ini maka bergembiralah kita dalam UMNO selepas pilihanraya itu.

Elakkanlah dari pergi keGua Musang untuk menunjuk-nunjukkan kereta-kereta mewah dengan ceru-cerut besar dan panjang dan menayangkan harta kekayaan disana. Lakukanlah kerja-kerja itu ditempat lain, jangan diGua Musang.

Semua pihak mesti mengambil berat segala adat dan adab supaya proses mengambil kembali kerusi Galas boleh dilakukan dengan baik. Hormati jugalah pemimpin-pemimpin serta ahli-ahli parti lawan. Kita bukan hendak bergaduh; kita hanya hendak melalui proses demokrasi dengan elok dan tidak memecah belahkan rakyat disana.

Bagi diri saya, sikit-sikit tu fahamlah sentimen masyarakat disana. Janganlah pergi keDua Musang kali ini untuk berpesta dan bersukaria. Kalau hendak menghisap cerut yang besar-besar hisaplah ditempat penginapan masing-masing. Kita inginkan rakyat Galas memilih kita; itu yang penting.

Bak kata orang tuo-tuo dikampong saya, jangan ‘togah dek lonjak posuk ketayap kek kopalo’.

[Sumber]

No comments

Powered by Blogger.