Utusan bakal terima padah

Polisi yang dibuat ketua pengarang dan pengarang kanan Utusan Malaysia yang bertentangan dengan etika kewartawanan harus dihapus bagi mengelakkan edaran akhbar berkenaan, terus merudum.

"Tidak mustahil akhbar Utusan Malaysia juga akan menerima nasib seperti akhbar Utusan Melayu yang kini menjadi sisiapan mingguan dalam Utusan Malaysia," kata Presiden Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ), Hata Wahari.

"Mungkin satu hari nanti Utusan Malaysia akan menjadi sisipan Kosmo memandangkan edaran akhbar kompak itu semakin meningkat setiap tahun," katanya pada satu kenyataan hari ini.

Berbanding Utusan Malaysia, Kosmo lebih banyak menyiarkan berita sensasi dan jarang membawakan berita politik keterlaluan yang menjadi imej akhbar utama Kumpulan Utusan itu

Edaran Utusan Malaysia merudum dari 213,000 kepada 169,000 atau mengecil 21 peratus dalam tempoh 2005-2009 mengikut perangkaan ABC (Audit Bureau of Circulations) pada 10 September lalu.
.
Hata mendakwa, polisi laporan berat sebelah yang menampilkan laporan positif melibatkan kerajaan dan Umno tetapi menonjolkan laporan negatif apabila membabitkan kerajaan negeri dan Pakatan Rakyat.

"Sehubungan itu, NUJ meminta ketua pengarang dan pengarang kanan Utusan Malaysia untuk menghapuskan polisi yang tidak menguntungkan Utusan Malaysia," katanya.

Beliau juga menyatakan Utusan juga tidak memberi peluang kepada orang yang berdepan tuduhan tertentu untuk menjawab dan disiarkan dalam akhbar berkenaan.

"Dalam perkara ini, Utusan Malaysia melaksanakan polisi untuk tidak menyiarkan kenyataan balas yang dibuat parti politik atau individu apabila laporan negatif dibuat terhadap mereka.

"Contoh terbaik ialah kenyataan balas Datuk Seri Nazri Aziz tidak disiarkan walaupun ruang pojok Awang Selamat menghentam Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu,” katanya.

Hata berkata, Utusan Malaysia juga hanya menyiarkan berita satu kaum sahaja menyebabkan pembaca akhbar bukan Melayu tidak berminat membeli walaupun mempunyai keupayaan membaca dan menulis dalam bahasa Malaysia.

"Utusan Malaysia sebagai sebuah akhbar yang menggunakan bahasa Kebangsaan, sepatutnya mengambil kira juga keperluan kaum lain," katanya.

No comments

Powered by Blogger.