Kelantan serba baru. DUN Galas akan menentukannya.

Al-Fatihah dirakamkan hadiah kepada Allahyarham Che Hashim Sulaiman, Bekas wakil rakyat DUN Galas dalam Perlimen Gua Musang yang telah meninggalkan kita lebih kurang jam 4.30 petang kelmarin sekali gus akan diadakan pilihanraya kecil.

Diwaktu keluarga Allahyarham masih bersedih kerana kehilangan orang yang tersayang, para pemimpin parti politik dan ahli-ahli parti sudah sibuk berbicara soal piliharaya kecil di DUN Galas dan masing-masing mengeluarkan kenyataan yang optimis bahawa parti mereka akan menang dalam piliharaya kecil nanti.

PAS akan mempertahankan kemenangan yang telah didapati manakalah BN akan berusaha habis-habisan untuk memenangi kerusi tersebut. Kekalahan BN dengan undi 646 akan mencerahkan peluang BN untuk menawan kerusi tersebut sekiranya dibandingkan dengan keputusan pilihanraya kecil DUN Manik Urai dulu, walaupun BN tewas tapi BN berjaya mengurangkan jarak kekalahan yang BN kalah dalam pilihanraya umum 2008 lalu.

Di DUN Galas ini BN boleh melihat bagaimana undi orang-orang cina berpihak, sekiranya pengundi orang-orang cina berpihak kepada BN adalah tidak mustahil BN akan memperolehi kejayaan, itu pun sekiranya undi orang-orang melayu masih ramai menyokng BN.

Tapi melihat kepada kecekapan PAS berpolitik di Kelantan hari ini, bukanlah mudah untuk BN menewaskan PAS walaupun ratusan juta wang dibelanjakan bagi menarik minat pengundi di DUN Galas supaya menyokong BN, kecualilah BN dapat meletakkan seorang calun yang disukai ramai. Dan BN boleh menang sekiranya 'mood' rakyat Kelantan yang sukakan perkara baru ujud kepada pengundi dikawasan tersebut.

Kerana di Kekantan sekarang banyak perkara baru berlaku. Rakyat Kelantan telah mendapat Sultan baru, Tengku Mahkota baru, Ahli Majlis Perajaan pun ada yang baru, maka mungkin juga rakyat di DUN Galas mahukan wakil rakyat baru serta orang baru. Kalau wakil rakyat yang meninggal dunia itu dari calun PAS, apakah calun BN pula yang akan menjadi pilihan pengundi dikawasan tersebut.

Disinilah yang akan menjadi ujian kepada BN, kata-kata yang dilafaskan oleh kebanyakan pemimpin UMNO bahawa calun piliharaya akan datang akan diletak ataupun dipilih dikalangan calun yang disukai oleh rakyat tidak seperti dulu calun hanya dipilih kerana disukai oleh Ketua Bahagian saja. Siapakah agaknya calun BN nanti.

Adakah BN akan mengekalkan Saupi sebagai calun yang tewas kepada calun PAS pada pilihanraya umum lalu atau orang baru yang lebih berwibawa dan disukai oleh pengundi disitu. Inilah ukuran yang akan menentukan siapa yang akan dinobatkan sebagai wakil rakyat DUN Galas kelak. YBM Tengku Razaleigh Hamzah selaku Ketua UMNO Bahagian tentu lebih arif dalam menentukan calun kelak.

Di gelanggang DUN Galas ini akan menjadi petunjuk kepada BN, apakah dalam pilihanraya umum ke 13 nanti UMNO dan BN mampu ada peluang untuk merampas Kelantan kerana sekiranya BN menang ahli-ahli UMNO akan disuntik semangat baru tapi sekiranya dalam pilharaya kecil nanti yang mejoritinya hanya 646 undi BN tidak dapat mengalahkan PAS usahlah diharap untuk UMNO/BN merampas Kelantan ditangan PAS dalam PRU umum ke 13 nantui.

Di DUN Galas, penjualan slogan juga penting untuk memikat hati pengundi, yang mana PAS akan membawa slogan 'Islam untuk semua' dan BN akan membawa slogan '1Malaysia, rakyat didahlukan', disamping isu-isu lain termasuk kenaikan harga gula dan petrol serta imbohan wang hariraya kepada kakitangan kerajaan.

Sekiranya UMNO tidak dapat mengambil peluang untuk mencari kemenagan di DUN Galas ini dan terus kalah apatah lagi sekiranya mejoriti PAS akan meningkat naik, maka bersiap sedialah UMNO Kelantan untuk melihat penghakisan pengaruh UMNO dan mimpi untuk menawan Kelantan akan hanya menjadi angan-angan.

Maka cita-cita Pakatan Rakyat untuk menuju ke PUTRAJAYA dalam PRU umum ke 13 nanti tidak boleh dipandang ringin dan mudah oleh UMNO/BN. Kemewahan, Keselesaan dan Kuasa yang ada dikalangan pemimpin Kerajaan BN hari ini tidak akan menjamin kekal kerana kekalahan pilihanraya kecil nanti akan menambahkan semangat dikalangan parti Pakatan Rakyat.

Yang membimbangkan kepada UMNO nanti apabila sebahagian besar ahli-ahli dan pengundinya akan berkata "Saya orang UMNO tapi saya belum tahu lagi mahu mengundi parti mana, lihatlah siapakah calun nanti". kerana semangat kepartian dikalangan ahli-ahli UMNO sekarang ini terlalu 'longar' tidak seperti ahli-ahli PAS dan pengundinya, Orang PAS tidak kira siapa calun, yang dipangkahnya adalah lambang bulan.

Kekalahan PAS di DN Galas nanti adalah sebahagian isyarat rakya Kelantan bahawa rakyat telah menolak kepimpinan Tok Guru Nik Aziz Nik Mat dan selaki gus menolak kerajaan dibawah pentadbiran PAS.

Mampukah UMNO menyakinkan rakyat di DUN Galas untuk menolak PAS dan menerima UMNO atau PAS akan lebih berjaya lagi.

http://newkk.blogspot.com/

No comments

Powered by Blogger.