PERAK – Retak Membawa Belah

Najib Dan Wan Zaleha Radzi


Keadaan politik di Perak semakin jadi kelam-kabut. Dr. Zambery Abdul Kadir sudah pun ditabalkan menjadi menteri besar baru, sedangkan Menteri Besar Ir. Nizar masih lagi bertahan di pejabat beliau. Malahan pada hari Sabtu lalu, Ir. Nizar telah mengadakan mesyuarat Exco yang meluluskan beberapa ketetapan.

Salah satu ketetapan itu ialah membuka lapangan terbang Ipoh kepada penerbangan Fire Fly, sebuah anak syarikat MAS. Ini satu perkara yang tentu menceriakan masyarakat Ipoh terutamanya orang perniagaan. Semasa Tajol berkuasa dia menyekat pembesaran landasan terbang Ipoh dengan membina bangunan Kelab Penerbangan di bahagian hujung landasan dan sekali gus tidak membenarkan pembesaran landasan itu. Muslihatnya ialah beliau mahu membuka satu lapangan terbang baru di Tronoh yang menelan belanja RM tiga ratus juta. Inilah salah satu punca kenapa masyarakat Cina menolak Tajol Rosli dan menghukum Barisan Nasional dalam pilihan raya umum yang lalu.

Saya memang tertarik hati dengan cara Nizar mentadbir negerinya. Walaupun baru sebelas bulan beliau menjadi Menteri Besar, banyak sungguh perubahan yang dilakukannya dalam pentadbiran negeri salah satu contoh yang baik patut dirakamkan dalam tulisan ini ialah bagaimana dia mengubah ‘system’ bayar tiket parking di seluruh Perak. Pada satu ketika dahulu, sesiapa yang menggunakan tempat letak kereta kelolaan Majlis Bandaran, perlu membeli tiket parking khusus untuk sesuatu daerah ataupun majlis perbandaran. Kalau meletak kereta di Ipoh mestilah gunakan kupon khas untuk Ipoh, dan tidak boleh gunakan kupon yang dikeluarkan oleh Majlis Bandaran Kuala Kangsar ataupun Telok Intan. Apa yang Nizar buat ialah meluluskan satu dasar betapa kupon diseragamkan dan boleh digunakan di mana daerah ataupun wilayah di merata negeri. Dalam sekelip mata, cara pentadbiran Kerajaan pimpinan Tajol Rosli telah diubahnya untuk keselesaan rakyat.

seterusnya....

No comments

Powered by Blogger.