Wala’ Dan Istiqamah Pemimpin Pada Pejuangan

Oleh: Nash Ar-Rawy

Pendukung PAS selalu diingatkan demi perjuangan Islam , wajib memberikan wala’ kepada pemimpin dan jangan timbul masaalah kepada perjuangan. Namun demikian, pemimpin juga wajib memberikan wala’ yang tiada berbelah –bahagi kepada pejuangan dan bersikap istiqamah supaya tiada menjadi orang yang bermasaalah dalam perjuangan.

Yang penting sekali adalah Islam itu terserlah dan diprojeksi “PAS FOR ALL” secara teori dan praktikalnya sekali bukan cakap tak serupa bikin seperti retorik tadika UBN ; Satu Malaysia yang sebenarnya SMS ( Satu Malaysia Sekular) .Parti hanyalah sebagai wadah sahaja , kerna anggota PAS bukannya bertuhankan PAS atau TGNA hatta TGHA. Pemimpin boleh pergi dan datang , tetapi panji-panji Islam tetap akan berkibar walau apa pun terjadi kepada parti yang hanya merupakan instrumen untuk mencapai matlamat ( Islam ).

Bekas pemimpin PAS seperti Asri pernah menubuhkan Hamim dan kemudiannya masuk Umno. Namum wala’ dan keistiqamahan para pejuang Islam masih lagi kekal dalam parti yang bernaunsakan Islam. Yakni, PAS dan tiada menjejaki Asri. Muhammad Nasir bekas MB Kelantan pernah menubuhkan Berjasa dan berjasa kepada Umno ; mengkhianati perjuangan Islam. Nakhaie pernah menjadi Pengarah Kitab Usrah yang digunapakai oleh semua pemimpin dan anggota parti . Akhirnya mengusrahkan diri pada Umno dan membeloti kitab usrah yang beliau sendiri karang.

Pemimpin yang terdahulu dalam PAS yang bermasaalah ini memberikan masaalah kepada pejuangan dan melambatkan Islam untuk menang. Ini adalah kerna ada pemimpin yang sebenanya tiada wala’ dan tiada istiqamah dalam perjuangan. Seluruh anggota PAS, hendaklah ada sifat cemburu kepada perjuangan. Memang salah , salah sangka terhadap pemimpin ,tetapi tiada salah cemburu kepada perjuangan dan kepemimpinan demi ketulusan dan wala ‘ kepada perjuangan.

Pemimpin atau parti bukannya tuhan dan tiada bisa lakukan kesilapan. Satu jemaah pernah masuk UBN dan kemudian ditendang keluar setelah melepaskan ‘anjing tersepit’ , itu satu iktibar dan pengajaran buat PAS.; yang tinggal hanya satu kerusi parlimen sahaja selepas itu.

Umno tidak akan berubah dan bagaimana bisa berubah jika perjuangannya sekular bernaunsakan assobiyyah(perkauman) Melayu yang diharamkan Rasulillahu di dalam hadisnya. Satu demi satu Presiden Umno melaungkan anti –korupsi dan mahu bersihkan Umno sepenuhnya daripada amalan rasuah. Apa bezanya teriakan anti-rasuah Rosmah Najib dengan Khairy Abdullah dan Tun Mahathir yang sudah menjadi kanser dan darah daging. Yang tiada bisa dibendung lagi ;justeru padat dengan sindrom kroni, korupsi dan manipulasi yang ketara dan parah . Ibarat kapal yang tunggu masanya sahaja akan pecah dan karam.

Apakah kapal yang semacam ini , mahu diselamatkan oleh sekelumit kepemimpinan Pas ; jika ada yang mengidami Umno dan ketagihan yang meluap-luap. Jika ada kecenderungan beberapa kerat pemimpin yang sedemikian; yang bersembunyi disebalik lalang .Keluarlah kamu daripada penyamaran dan persada persembunyian kamu secara terhormat meletakkan jawatan sebelum kamu , lambat laun akan dikeluarkan juga secara fitrah dan sunnah perjuangan dalam proses pembersihan dari dalam pucuk pimpinan. Sebagaimana yang sangat disedari dan dicemburui oleh Mursyidul Am TGNA yang bertanggungjawab ke atas Badan Tertinggi dalam PAS yang mengatasi obligasi Presiden dan Setiausaha Agung . Agar kesetiaan pemimpin adalah pada perjuangan ; justeru kerana Majlis Syura Ulamak adalah badan yang berotori untuk menentukan dasar , ‘approach’ prinsip dan hala-tuju perjuangan tidak seperti Umno; ulamak diperdudukkan di bawah ketiak Rosmah-Najib.

PAS bukannya parti perkaumnan Melayu seperti Umno atau perkauman Cina seperti MCA dan perkauman India seperti MIC. Penyatuan rakyat atas asa perkauman memang dilarang keras oleh Rasulillahu . Apakah asas kaum ini mahu digunapakai sekali lagi untuk ‘rejoin’ UBN oleh beberapa kerat pemimpin yang bermasaalah ?. Pakatan Pilihan Rakyat adalah satu-satunya PILIHAN yang ada untuk menyelamatkan Agama, Bangsa dan Negara daripada tipu daya retorik tadika ‘Satu Malaysia’. Tahaluf siasi yang menyatupadukan PAS , DAP dan PKR atas dasar ;” ISLAM FOR ALL” dan “ JUSTICE FOR ALL” telah menghakis fahaman perkauman dalam PAKATAN PILIHAN RAKYAT yang tidak bernaunsakan kaum dan slogan retotik tadika ‘satu Malaysia’ dari awal lagi sudah ketinggalan dengan konsep Islam sebagai “ RAHMATAN LIL ‘ALAMEEN” yang di bawa oleh PARTAI ISLAM SEMALAYSIA ( SATU MALAYSIA) sejak dari tahun 1951 lagi. Umno masih lagi untuk orang Melayu.bumiputrra sahaja ; SMS , iaitu , “SATU MALAYSIA SEKULAR” yang bernaunsakan assobiyyah Melayu.

Wala’ dan istiqamah pemimpin bukan sahaja perlu tulus dan ‘honest’ pada perjuangan Islam dan tahaluf siasi yang disepakati semua pemimpin . Akan tetapi, penghormatan kesetiakawanan , wala’ dan istiqamah para pemimpin PAS dalam semua peringkat samada Majlis Presiden, Majlis Sekretariat maupun diperingkat Negeri dan kawasan hendak suci , bersih dan ikhlas dalam menyatukan sokongan massa untuk memenangkan Pakatan Pilihan Rakyat (PPR) pada PRU13 nanti, insyaAllahu.

Untuk itu, jangan ada pemimpin yang bermasaalah memberikan masaalah kepada Pakatan kerana tiada wala’ dan istiqamah untuk memperkukuhkan Pakatan Pilihan Rakyat. Jika hati masih lagi kurang senang dan kurang sedap untuk memperkukuhkan Pakatan dan teridam-idamkan bersekongkol dengan Umno demi assobiyyah Melayu ; silakan menjejaki dua bekas Presiden ( Ustaz Fuad dan Dato’ Asri) atau Nakhaie selaku bekas Naib Persiden Pas. Atau pun terus beristiqamah dalam perjuangan Islam bersama TGNA selaku Mursyidul Am; Badan yang tertinggi di dalam perjuangan yang berotoriti menentukan prinsip , polisi , pendekatan dan hala-tuju Gerakan Islam Pas ;iaitu Pengerusi, Majlis Syura Ulmak ; sekaligus merangkap MB Kelantan yang membangun bersama Islam sebagai model “ Pas For All, “Islam For All” yang diterima semua kerna menolak retorik tadika “ Satu Malaysia “ yang rasuah dan menyanjung tigggi perasuh menjadi wakil rakyat dan Ketua Menteri Satu Malaysia.

Pakatan Pilihan Rakyat(PPR) berbeda dengan UBN kerna UBN telah mengkhianati Agama, Bangsa dan Negara yang bergelumang dengan kefasadan rasuah , kezaliman autokrasi , kronisma dan nepotisma yang anti –federalisme( kerajaan rakyat Kelantan) Masa sama dengan Pakatan ; kecuali orang yang buta politk sahaja yang bisa samakannya. Para pejuang keadilan dan para penentang kezaliman semuanya berada di dalam Pakatan . Seperti DS Anuar, Mahfuz, Mohammad Sabu, Tian Chua, Gobalakrisnan dan lain-lain kecuali yang ada kepentingan dan bermasaalah seperti Ezzam dan Nakhaie yang membeloti perjuangan. UBN sarat dengan pembelot-pembelot perjuangan dan penegak kezaliman autokrasi dan kefasadan ; yang berselindung dengan jenama baru ‘ satu Malaysia” untuk meraih simpati dan pengaruh baru dari rakyat .

Justeru itu, pemimpin juga perlu memberikan wala’ , fokus dan istiqamah sepenuhnya kepada perjuangan Islam dan tiada bersubahat , telus dan berani membasmi sebarang bentuk ‘VIRUS” dan elemen ; anasir-anasir pengkhianatan dan pembelotan dalam perjuangan. Pemimpim juga perlu ada sifat cemburu kepada saf kepemimpinan demi keutuhan perjuangan agar di geruni lawan dan dihormati serta disegani lawan. Perkukukan Pakatan Pilihan Rakyat (PPR) dan bersihkan jemaah daripada pengkhianat-pengkhianat perjuangan ; kemuncup –kemuncup sepanjang jalan agar tiada belaku “ Gerhana Bulan “ supaya pisang tiada berbuah dua kali dan tiada di batuk ular dua kali dalam satu lubang (UBN) .InsyaAllahu. massa akan kembali memberikan kepercayaan penuh ( ‘trust’) kepada PAS dan PAKATAN PILIHAN RAKYAT ( PPR) Pembuktian dan komintmen semua pemimpin mesti ada, berani , telus.dan tegas membasmi hipokrasi beberapa kerat pimpinan PAS; tanpa memilih bulu.
“ ALLAH HU AKBAR! “

1 comment

Kasturi said...

Usah hipokrit dengan menyatakan dapat melaksanakan islam apabila bersama pkr dan dap.Itu cuma alasan untuk menyingkirkan golongan yang dikatakan pro-umno. Mentaliti pkr dan dap sama saja,iaitu menolak islam. Kalau soal arak pun dah kelam kabut dan ikut pendapat bukan islam,macam mana islam nak diperkasakan. Mursyidul am adalah dilantik, dan pendapatnya tak semestinya diikut dan adakah dia memberi pendapat setelah bermesyuarah dalam majlis syura itu. Pendapat dia tak semestinya betul, kerana pendapat dalam mana-mana bidang pun akan berbeza. sebaik-baiknya pendapat mursyidul am perlu selari dengan pandangan presiden. Barulah tidak kelam kabut. Disebabkan jawatan tersebut hanya dilantik, eloklah dilantik orang yang lain agar tidak bertentangan dengan presiden yang dilantik oleh suara majoriti.

Powered by Blogger.