1Malaysia- Kroni Didahulukan, Korupsi Diutamakan

email- Happy Decoration

Saya menulis ini bagi membela nasib rakyat jati Kluang khasnya dan Johor serta Malaysia amnya.

Baru-baru ini, saya telah membawa anak saya ke Hospital Pakar Kluang Utama untuk rawatan kerana sakit perut.

Bila sampai ke wad kecemasan jam kira-kira 5 petang, saya di beritahu tiada doktor bertugas dan doktor bertugas akan datang sekitar jam 6 petang.

Sebelum itu doktor di klinik sudah mengesyorkan anak saya mendapat pendapat pakar kerana disyaki menghidapi ependik.

Sudahlah saya terpaksa menunggu, doktor datang terus bercakap dengan jurawatnya sahaja dan terus melihat kes di dalam bilik konsultasi.

Bukankah jika pesakit terbaring lebih serius?

Kemudian setelah melihat pesakit yang pada saya sihat sejahtera, baru beliau melihat anak saya.

Tetapi saya pelik, beliau memeriksa anak perempuan saya tanpa ditemani jururawat, malah saya sebagai ibu juga 'dihalau' keluar.

Kemudian, selang beberapa ketika, jururawat menyorong troli mengambil darah.

Adakah saya berdiri di situ sebagai tunggul, bukan sebagai ibu? mungkin perkara ini lumrah di negara beliau.

Ini bukan kali pertama saya mendapat perkhidmatan yang mengecewakan.

Kira-kira setahun lepas, ibu saya pernah di bawa untuk mendapatkan rawatan kerana hipoglisemia.

Kira-kira setengah jam terlantar di wad kecemasan, barulah seorang doktor perempuan datang menjenguk. sebelum itu cuma jururawat sahaja.

Apakah ini kualiti hospital swasta? Dan di mana pula doktor-doktor Malaysia, memandangkan doktor-doktornya semua doktor 'import'?

Dan terbaru berlaku pada saya sendiri. Semalam, saya melawat seorang rakan sekerja di hospital terbabit.

Kebetulkan saya kehabisan ubat untuk tekanan darah tinggi dan meminta untuk membeli ubat di jabatan kecemasan.

Sekali lagi saya terkejut diberitahu bahawa tiada doktor di wad kecemasan.

Saya berharap pihak berwajib meneliti kualiti doktor-doktor import di hospital ini agar bukan mahu mendapat keuntungan semata-mata dan membahayakan nyawa pesakit.

Dan kepada Kementerian Kesihatan Malaysia, tidak cukupkah masalah ditimbulkan oleh doktor import ini di hospital kerajaan sehingga diperluaskan khidmat ke sektor swasta?

Saya tidak berhasrat mendapatkan rawatan di hospital Pakar Kluang Utama lagi.

No comments

Powered by Blogger.