Hanya dengan Islam Melayu jadi mulia

Oleh ABD SHUKUR HARUN

Di suatu tengah malam dingin, di bibir Sungai Gombak-Sungai Klang, di tengah Ibu Kota, beberapa orang remaja Melayu dengan pakaian kotor, rambut kusut dan berbau tengek sedang berkhayal memegang sesuatu di tangan mereka dan menghisapnya sambil memejamkan mata. Tidak ada kata-kata, tidak ada siapa yang peduli, tidak diketahui di mana ibu bapa atau saudara mara mereka berada, tetapi mereka adalah penghuni belakang deretan kedai dan sampah sarap di situ. Mereka mengunyah kehidupan di Bandaraya ini tanpa makna apa-apa, justru bagi golongan ini kehidupan hanyalah helaan nafas dan khayalan. Itulah sebahagian penagih tegar di kalangan remaja Melau.


D bandar besar dan kecil di banyak tempat di negara ini, juga terdapat penagih dadah seperti ini. Golongan ini menghantar pelbagai masalah yang tidak terselesaikan sejak lama, terutamanya masalah kecurian, peras ugut dan segalanya. Memang sudah banyak usaha dilakukan oleh pelbagai pihak – NGO, badan agama, malah pihak kerajaan untuk memulihkan remaja penagih dadah ini dan berjuta-jura ringgit dibelanjakan, namun jumlahnya belum juga berkurangan malah terus bertambah ratusan ribu banyaknya.

Di tengah jalan raya yang luas, di tengah malam yang dingin juga, Mat Rempit yang sinonim dengan remaja Melayu menjadikan jalan raya itu meda perlumbaan motorsikal mereka. Nyawa menjadi taruhan dan keadaan ini sangat mengerikan. Mengapa remaja Melayu jadi begini.

Saya terkesan dengan perihal gejala sosial remaja Melayu ini ketika memikirkan demikian banyak seminar dan pelbagai wacana mengenai orang Melayu diadakan sepanjang tahun, di samping ratusan buku dan kajian mengenai orang Melayu – dari sejarawan William Roff, pengarang Melayu zaman klasik, Tun Sri Lanang memawalah kepada puluhan buku-buku mengenai Melayu masa kini, antaranya karya Senator Dr. Syed Husin Ali, ‘Melayu: Masalah Dan Masa Depan’ dan paling terkini ‘Jati Diri Dan Psikik Melayu’ karya Haji Ahmad Mohamad Said, seorang pendidik, aktivis Islam dan cendekiawan Melayu yang peka dan terserlah. Beliau adalah Pensyarah Kanan di Kolej Dar al-Hikmah, Kajang Selangor.

Buku-buku ini semuya mengingkap wajah orang Melayu, sebuah bangsa yang akar umbinya ialah kehidupan desa yang bergelut dengan kerja-kerja pertanian dan neayam dan kini orang Melayu sudah banyak meninggakan desa dan berhijah ke bandar dihantar oleh nasib disamping mencuba mencari rezeki lebih di kota yang dikatakan tepat wang dan kehidupan mewah berligar.

Tidak dinafikan bahawa kini orang Melayu sudah mencapai taraf kehidupan yang lebih baik sejak merdeka. Sudah ramai yang menjadi intepreneur, kalangan professional, ahli politik yang berkuasa dan bergaya, sudah ramai Melayu mengadakan majlis perekahwinan anak mereka di hotel besar, sudah ramai cendekiawan yang menyerlah, malah sudah ramai juga kalangan ilmuan Islam lepasan dalam dan luar negara.

Namun di samping melihat kejayaan ini, pengarang Haji Ahmad Mohamad Said melalui bukunya ‘Jati Diri Dan Pisikik Melayu’ itu tetap melahirkan kebimbangaan apabila beliau berkata: “Hakikat yang tidak dapat disembunyikan lagi ialah bahawa bangsa Melayu tidak kuat dan ternyata sedikit sebanyak kekuatan yang berbaki itu terus menerus terhakis. Justru itu kita perlu kejutkan diri kita dan seluruh bangsa kita kepada hakikat pahit bahawa gambaran muluk dan lambang kuasa yang kelihatan gagah itu sebenarnya sedang lompong. Di bawah tapak kaki kita terdapat arus keras yang sedang menghakis saki baki kekuatan yang masih ada. Seperti Highland Tower, segagah manapun kelihatan pada zahirnya, akhirnya ia menyembah bumi. Kita jangan diperangkap oleh ‘perasaan selamat yang palsu’ (false sense of consciosness) dan tertipu dengan imbol, retorika dan peta”.

Setelah membaca buku ini saya merasa pengarangnya mempunyai sebab yang munasabah mengapa tercetus kembibangannya ini. Iaitu, antara lain dengan bertambanya jumlah penagih dadah dan Mat Rempit di kalangan belia. Kelemahan lain yang membimbangkan, penulisnya ialah kelemahan pendidikan di kalangan orang Melayu, gejala sosial yang terus berkembang, minda yang tertutup, kelemahan pelajar Melayu, kegiatan hiburan yang meluap-luap, melupakan kepentingan agama, politik yang memusnahkan dan lain-lain lagi.

Jalan keluar dari masalah ini, menurut penulisnya, ialah berusaha untuk membebaskan diri daripada perangkap minda (mind trap) dan perangkap jiwa (psychological trap), dan perlunya orang Melayu menjana dan mengukuhkan jati diri Islami. Dalam hal ini saya teringat pesan pemikir Ikhwanul-Muslimin Syed Qutb kepada bangsa Arab dalam bukunya, ‘Ya Arabi’ (Wahai Bangsa Arab). Syed Qutb menyeru bangsa Arab supaya melaksanakan Islam sepenuhnya dalam kehidupan mereka kerana ‘hanya dengan Islam bangsa Arab menjadi mulia’, iaitu mengekori pandangan dari Umar Al-Khattab r.a. bahawa “Kita (bangsa Arab) dahulu adalah sehina-hina manusia, lalu Allah memuliakan kita dengan Islam; andainya kita cuba mencari yang lain selain Islam necaya Allah akan menghina kita kembali.”

Dr. Siddiq Fadhil menyebut kembali kata-kata Umar itu dalam pengantarnya pada buku ‘Jati Diri Dan Pisikik Melayu’ tersebut, dengan menambah, “Dalam keadaan terdesak, Melayu selalu melaungkan kata pusaka ‘Tak Melayu hilang di dunia’. Seharusnya sumpah pahlawan yang bertekad melakukan come back di pentas dunia itu tidak diangkat sekedar menjadi slogan, tetapi diberi makna dengan pesan Allah s.w.t.; Adapun buih itu maka akan hilang lenyaplah ia hanyut terbuang, manakala benda yang berfaedah kepada manusia maka ia tetap tinggal di bumi. Maka demikianlah Allah .w.t. menerangkan mithal perbandingan.” – Surah Al-Ra’ad:17.”

Kesimpulannya bangsa Melayu hanya akan menjadi unggul, terbilang, dihormati dan bermatrabat jika mereka berdiri teguh dangan Islam dan melaksanakan tuntutannya, bukan melalui Keris Taming Sari atau keris pusaka yang lain, atau pandai bepencak silat, menyanyi, menari dan berlawak jenaka. Atau menjadil ahli politik yang pandai putar belit, ataupun menjadi peniaga yang tamak. Melayu hanya mulia dengan Islam yang mengajarkan erti kejujuran, rajin, bijaksana, adil dan amanah. Ini pra-syarat yang wajar untuk mengangkat martabat Melayu. Buku karya Ahmad Muhamad Said ini wajar dibaca untuk melakukan perubahan melalui formula Islam, bukan yang lain.

shukurharun@yahoo.com

No comments

Powered by Blogger.