Ketua Umno Bahagian Kawal Peruntukan ADUN Umno Selangor

Oleh Fazli Othman

KUALA LUMPUR 22 Jun - Desas desus perletakan jawatan Setiausaha Perhubungan Umno Selangor, Datuk Mohamed Satim Diman sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri Seri Serdang diselubungi rasa tidak puas hati berhubung agihan peruntukan RM1 juta yang diberikan kerajaan pusat kepada setiap ahli parlimen Barisan Nasional.

Ahli Parlimen Kuala Langat, Abdullah Sani Abdul Hamid berkata Umno Selangor sememangnya bergolak akibat wujudnya dua kemopen yang diterajui oleh bekas Menteri Besar, Datuk Seri Dr Khir Toyo dan Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno negeri, Datuk Seri Noh Omar.

"Kemelut ini ditambah lagi dengan rasa tidak puas di antara ADUN-ADUN Umno di Selangor yang merasakan mereka tidak mendapat keadilan dalam agihan peruntukan pembangunan. Peruntukan dipegang oleh Ketua Umno Bahagian, jadi mana-mana ADUN yang bukan Ketua Bahagian terpaksalah merayu meminta belas kasihan mereka. Kalau ADUN tak 'ngam' dengan Ketua Bahagian maknanya tak dapat atau lambatlah kelulusan peruntukan," jelas Abdulllah sani kepada Suara Keadilan.

Mohamed Satim dikatakan ingin melepaskan kerusi beliau termasuk semua jawatan politiknya apabila gagal hadir pada mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan badan perhubungan Umno negeri semalam.

Bagaimanapun Dr Khir menafikan bahawa ADUN tersebut mempunyai niat sedemikian.

Mohamed Satim merupakan ADUN veteran di Selangor dengan memenangi empat pilihan raya negeri berturut-turut dan pada pilihan raya umum pada 2008,beliau mengalahkan calon PAS, Ahmad Idzam Ahmad dengan majoriti 45 undi.

No comments

Powered by Blogger.