"Agenda Menteri Besar adalah Agenda Saya," Faekah Husin

Wawancara Eksklusif bersama Faekah Husin

Oleh Fazy Sahir

KLANG: Bukan mudah buat Faekah Husin mengadaptasikan kerjayanya sebagai seorang peguam kepada Setiausaha Politik Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, kerana tugas tersebut nyata menjadi cabaran berliku buat beliau.

Namun tiada kata berputus asa buat anak jati Klang ini, malah bersedia menjadi tulang belakang kepada Menteri Besar dalam melestarikan agenda utama iaitu ‘membantu dan mempertahankan kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor’.

Segala-galanya tidak mustahil bagi Faekah, 45, yang turut berkecimpung dalam Parti Keadilan Rakyat (PKR) sebagai Ketua Wanita Bahagian Kuala Langat pada tahun 1999 sehingga kini.

Memahami perjuangan parti serta kehendak Menteri Besar, membuatkan Faeqah dianggap calon sesuai menggantikan tempat Nik Nazmi Nik Ahmad yang bakal mengisi jawatan sebagai Ketua Komunikasi PKR kelak.

"Saya diberi tender dua tahun oleh Menteri Besar iaitu masa paling kritikal bagi PKR dan Pakatan Rakyat (PR) untuk mempertahankan Selangor.

"Sudah tiba masa bagi saya membantu Tan Sri. Agenda beliau (Khalid) adalah agenda saya, dengan memberitahu kepada rakyat bahawa pentadbiran yang baik memerlukan ‘efficiency’," katanya yang ditemuramah Free Malaysia Today di kediaman beliau di sini hari ini.

Menurut beliau, sokongan setiap Exco dan pegawai-pegawai sokongan cukup penting dalam merealisasikan dasar yang bakal dilaksanakan.

"Tanpa mereka (pegawai-pegawai) ini dasar yang mahu dilaksanakan oleh Tan Sri tidak akan berjaya, maka mereka cukup penting dalam menjayakan dasar-dasar tersebut," katanya yang membuka firma guaman Faekah & Choung sejak 16 tahun lalu.

Malah Faekah sedar bahawa agenda yang dibawa Khalid sebelum ini menemui jalan sukar.

"Saya tahu kedudukan beliau (Khalid) sukar kerana agenda beliau tidak dibawa oleh media perdana. Maka kita pergi ke akar terangkan, bertindak dengan membantu rakyat agar mereka terus menyokong kita.

"Rakyat dekat kampung susah, barang, minyak naik. Bagaimana kita nak sampaikan? Kita akan cuba…cuba dan cuba melakukan yang terbaik agar rakyat memahami keadaan dan kesungguhan kita mengatasinya," kata wanita berjiwa cekal ini.

Hari ini menjadi upacara bersejarah buat Faekah yang mula mengangkat sumpah jawatan sebagai Setpol.

Ketika ditanya mengenai langkah pertamanya selepas dilantik, beliau berkata "saya perlu dapatkan portfolio bertulis mengenai skop kerja, kerana kerja ini luas skopnya…".

Fasa Reformis kepada Fasa Pelaksanaan

Anak ke-10 daripada 12 beradik ini mengenali politik melalui didikan arwah ayahnya HusinIMG_2876-resize Abdul Mokhti, 76, yang meninggal ketika beliau berusia 26 tahun lagi.

Arwah ayahnya merupakan penyokong seumur hidup parti PAS yang banyak membuka minda beliau kepada dunia politik.

Jiwa politik yang diterapkan itu, membawa beliau kepada penglibatannya sebagai aktivis reformis Keadilan bermula tahun 1999.

Maka sepanjang 12 tahun perjuangan sebagai aktivis reformasi ini akan di transformasikan melalui agenda bersama Menteri Besar iaitu mengekalkan Selangor sebagai negeri Pakatan Rakyat.

"Refomis mungkin salah satu agenda saya dalam jawatan ini. Ia memperlihatkan bagaimana untuk menggembelingkan semula reformis.

"Malah sekarang saya lihat kerajaan negeri sedang berusaha memberi yayasan kepada para pejuang reformis dan ini selari dengan agenda saya.

"Bila Tan Sri minta saya menjadi Setpol beliau maka saya lihat fasa kedua kini bermula. Ini bermakna segala apa yang kita perjuangkan selama ini kita transformasikan di dalam agenda dan pelaksanaan yang bakal dan sedang kita buat," katanya yang pernah dilantik sebagai Setiausaha Keadilan Selangor pada 2005 di bawah kepimpinan Khalid ketika itu.

Pakatan Bawa Dimensi Baru Politik

Bagi Faekah menjadi Setpol wanita pertama di Malaysia bukanlah isu penting, namun misiSel 2 yang perlu dilaksanakan tercapai.

Beliau turut menyatakan kekagumannya dengan pentadbiran Pakatan yang disifatkan sebagai menjangkau lapisan politik.

"Menjadi Setpol wanita pertama di Malaysia bukan isu, jika orang melihat ia sebagai sesuatu yang positif maka positiflah ia. Namun yang penting politik baru yang kita bawa.

"Golongan muda tertarik dengan politik Pakatan yang dilihat melangkaui kaum, jantina, agama mahupun kepercayaan. Ini yang membuatkan saya kagum dengan Pakatan.

Malah menurutnya ia diadaptasikan melalui pentadbiran Khalid ketika melantik pegawai kerajaan yang terlibat.

"Tiada persoalan anda seorang ahli Umno, PAS, DAP mahupun PKR dalam menerima sebarang bantuan atau perlantikan. Ini yang diterapkan dalam pentadbiran Menteri Besar.

‘Saya pernah bergurau dengan beliau (Khalid) nak lantik pegawai pendaftar dalam UNISEL anak Selangor perlu ada kriteria? Khalid jawab, perkara itu jadi no 10," kata Faekah pernah dilantik menjadi Ahli Lembaga Pengarah UNISEL pada 2008 yang dipengerusikan oleh Khalid.

Nafi Pelantikan Dapat Tentangan

Ketika mengulas mengenai spekulasi pelantikan beliau yang kononnya mendapat tentangan, beliau menafikan perkara tersebut.

"Saya tidak nampak perlantikan ini mendapat tentangan malam itu di mana 15 ahli parlimen kononnya menentang pelantikan beliau tetapi mereka berjanji memberi sokongan penuh dan sedia memberi tunjuk ajar.

"Malah orang pertama yang saya beritahu mengenai pelantikan ini adalah Presiden Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail, diikuti Timbalan Presiden Senator Dr Syed Husin Ali dan seterusnya Ahli Parlimen Kuala Langat Abdullah Sani.

"YB saya perlu tahu, PKR bahagian semua saya beritahu. Bila kata wujud penentangan mungkin strategi politik untuk PKR kekal bebasbersuara," katanya.

Dalam pada itu, Faekah melahirkan rasa syukur dengan sokongan diterima terutama ahli keluarga terdekat.

Malah beliau cukup terharu ekoran pelbagai pihak mula menerima kehadirannya termasukklah bekas rakan kongsi, ahli-ahli politik Pakatan serta aktivis reformasi yang menyatakan sokongan terhadap perjuangan yang bakal dihadapinya kelak.

No comments

Powered by Blogger.