Isu Kampung Baru Kerajaan perlu Telus

Oleh Faizal Ezzany

KUALA LUMPUR 30 Jun - Pakatan Rakyat hari ini mendesak agar Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal menjelaskan tentang kedudukan terkini program pembangunan Kampung Baru yang dilihat akan mengugatkan kedudukan masyarakat Melayu yang telah lama tinggal di situ selain kebimbangan terhadap status tanah mereka.

Raja Nong Chik semasa sesi jawapan menteri terhadap perbahasan Rancangan Malaysia kesepuluh (RMK10) menjelaskan perbincangan telah dilakukan antara pihak kementerian dan juga penduduk setempat.

Ahli Parlimen Sungai Petani, Datuk Johari Abdul memberitahu seluruh penduduk Kampung Baru tidak pernah menolak pembangunan di tempat mereka tetapi disebabkan sebelum ini telah berlaku penipuan yang dilakukan oleh seorang pemimpin dari Umno menyebabkan mereka telah serik dengan janji yang diberikan oleh kerajaan.

"Orang Kampung Baru tidak pernah menolak rancangan pembangunan di kawasan mereka tetapi disebabkan oleh mereka yang tinggal di sana telah tertipu sebelum ini dan ia dilakukan oleh seorang pemimpin dari Umno.

"Atas sebab inilah seluruh penduduk Kampung Baru serik dan tidak yakin dengan perancangan yang dilakukan oleh kerajaan. Saya ingin menyatakan agar menteri turun sendiri ke kawasan tersebut bagi menjelaskan dan mengetahui permasalahan sebenar mereka bukan menyerahkan kepada orang lain.

"Menteri bukan sahaja perlu berjumpa dengan penduduk atau pun pewaris tetapi perlu duduk bersama dengan badan bukan kerajaan mahupun ahli politik setempat kerana segala permasalah di kawasan tersebut menjadi tanggungjawab mereka.

"Apa yang pasti sehingga kini seluruh penduduk tersebut tidak mendapat penjelasan yang tepat dari kerajaan dan juga kementerian terbabit, ini menunjukkan kerajaan hanya mementingkan soal pembangunan sahaja tanpa mengambil perhatian terhadap permasalah sebenar penduduk," jelasnya.

Desakan yang sama turut dilakukan oleh Ahli Parlimen Batu, Tian Chua yang meminta jaminan daripada kerajaan terhadap status hak milik tanah agar tidak hilang.

"Saya ingin meminta jaminan dari kerajaan terhadap pembangunan di atas tanah penduduk Kampung Baru bagaimanakah status hak milik mereka keatas tanah tersebut, perkara ini amat penting bagi kita memelihara kepentingan intitusi melayu yang ada di sana.

"Selain itu juga kerajaan mahupun Menteri Wilayah perlu melibatkan kerajaan negeri Selangor dalam pembangunan tersebut kerana mengikut sejarah sebelum ini tanah tersebut adalah milik Selangor, tanpa pengibatan kerajaan negeri maka agenda pembangunan Kampung Baru tidak akan tercapai sepenuhnya," kata Tian.

Sementara itu Ahli Parlimen Titiwangsa, Dr Lo'Lo' Mohamad Ghazali mendesak agar menteri terbabit memberi penjelasan sebenar yang dilihat terdapat kekeliru terhadap jawapan yang diberikan itu terhadap kedudukan pemilikan tanah, kerana maklum balas yang beliau perolehi dari penduduk setempat bahawa keseluruhan penduduk tidak mendapat penjelasan yang jelas dengan statut pemilikan tanah mereka pada masa yang akan datang.

Kerajaan yang mempunyai perancangan pembangunan Kampung Baru bagi menaik taraf keadaan keadaan penempatan tersebut mengikut arus pembangunan negara, dalam pada itu perancangan tersebut telah menjadi tumpun ahli politik dan penduduk setempat kerana mereka khuatir status pemilikan tanah mereka akan terlepas kepada orang lain.

No comments

Powered by Blogger.