RMK-10 Beri Tumpuan Kepada Golongan Kaya, Pinggirkan Rakyat Miskin

Oleh Fazli Othman

KUALA LUMPUR 10 Jun - Pembentangan Rancangan Malaysia Ke-10 oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak hanya memberi tumpuan utama kepada kepada golongan berada atau 'bourgeois' sedangkan yang golongan rakyat miskin dipinggirkan tanpa pembelaan.

Ahli Parlimen Sungai Petani, Datuk Johari Abdul berkata Najib memberikan penekanan dan insentif yang lebih kepada masyarakat berada serta mewujudkan kembali dasar penswastaan yang terkenal semasa era pentadbiran bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

"Syarikat-syarikat 'outsource' akan diberikan keutamaan dalam projek pembangunan negara. Kita bimbang kerana melalui pensyarikatan dan penswastaan ini, projek-projek ini akan menjadi lebih mahal dan akan merugikan negara.

"Kita juga dimaklumkan bahawa dasar pembangunan di tapak Kem Sungai Besi atas alasan untuk membesarkan Kuala Lumpur.

"Adakah kerajaan Umno-Barisan Nasional akan melakukannya dengan telus melalui perbincangan dengan semua pihak?," soal beliau.

Pada masa yang sama, beliau juga mendesak kerajaan tidak membuat keputusan secara rahsia seperti apa yang berlaku dengan lapangan minyak Blok L dan M yang diserahkan kepada Brunei oleh Kabinet.

Tambahnya, kerajaan Umno-BN mestilah mempunyai sikap terbuka kerana RMK-8 dan RMK-9 gagal mencapai matlamat yang kononnya pada masa itu bertujuan untuk meningkatkan pendapatan rakyat.

"Ini bukan kerana pegawai kerajaan tidak melakukan tugas mereka tetapi saya meletakkan kesalahan tersebut kepada pemimpin Umno-BN yang tidak mempunyai keazaman politik untuk memberhentikan rasuah dan ketirisan.

"Masalah semua ini adalah berpunca daripada rasuah dan jika tidak ada rasuah maka apa yang dirancang akan berjalan dengan baik," ujar beliau lagi.

Ingin membantu menggerakkan blog ini? sila klik di sini setiap kali anda membaca. Setiap klik amat membantu saya.Terima kasih!

No comments

Powered by Blogger.