Tapak Warisan Dunia: Perusahaan Burung walit dilarang

Muhayat Jasmin

GEORGETOWN, 31 Dis: Aktiviti perusahaan burung walit tidak akan dibenarkan beroperasi lagi di Tapak Warisan Dunia oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang bermula pada 1 Januari 2011 akan datang.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan dan Pengurusan Lalu Lintas Negeri, Chow Kon Yeow, dengan larangan tersebut maka kesemua 78 pengusaha burung walit yang sedang beroperasi di tapak tersebut perlu menghentikan operasi mereka berkuatkuasa pada tarikh tersebut.

"Kesemua pengusaha tersebut perlu menghentikan operasi mereka dan mencari lokasi lain dalam tempoh tiga tahun mulai 1 Januari 2011 ini.

"Dalam jangkamasa tersebut, mereka juga tidak dibenarkan menggunakan alat rakaman bunyi. Semua struktur tambahan pada bangunan yang telah didirikan tanpa mendapat permit dari pihak berkuasa tempatan harus segera dirobohkan serta dipulihkan semula premis tersebut kepada keadaan asal, " katanya lagi.

Kata Chow, dari sejumlah 129 pengusaha burung walit yang terdapat di Pulau Pinang, hanya 78 sahaja yang terlibat dalam aktiviti di kawasan Tapak Warisan Dunia.

Pada 7 Julai 2008 yang lalu Georgetown dan Melaka telah mendapat pengiktirafan dari Jawatankuasa Mesyuarat Warisan Dunia sebagai Tapak Warisan Dunia.

Sehubungan itu Kerajaan Negeri Pulau Pinang mengambil insiatif bagi mengekalkan kawasan tapak tersebut dari dicemari oleh apa jua aktivtiti yang boleh mencemarkan imej dan kedudukan kawasan tersebut sebagai Tapak Warisan Dunia

No comments

Powered by Blogger.