Sambutan Meriah Kepulangan Hero Bola Sepak Negara

Oleh ERIC SAMUEL dan ISABELLE LAI

SEPANG: Ketibaan wira bola sepak negara di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di sini pada Khamis, disambut meriah dengan lambaian bendera Jalur Gemilang oleh beratus-ratus peminat dan ahli keluarga.

Penyokong yang gembira menjerit mengucapkan tahniah sebaik sahaja pasukan juara Piala Suzuki AFF dan pegawai sukan keluar daripada balai ketibaan.

Keghairahan penyokong menyambut kepulangan wira-wira negara menyebabkan tugas polis untuk mengawal keadaan sedikit sukar.

Ketibaan pasukan bola sepak negara disambut oleh Menteri Belia dan Sukan, Datuk Ahmad Shabery Cheek dan pegawai-pegawai kanan kementerian.

Penyokong yang gembira meraikan kemenangan mengalahkan Indonesia melambaikan Jalur Gemilang dan berbagai kain rentang menyanjungi kehebatan Skuad Harimau mempertahankan maruah negara.

Pemain bola sepak tersebut terlebih dahulu diberi sambutan selamat pulang oleh kakitangan KLIA sebelum keluar menemui penyokong.

Pada Rabu, pasukan bola sepak negara bimbingan jurulatih K. Rajagopal menjulang trofi kejohanan Piala AFF Suzuki untuk kali pertama selepas menewaskan Indonesia dengan agregat 4-2.

Pada pagi Khamis, pasukan tersebut mendaftar keluar dari Hotal Sultan di Jakarta selepas ‘dikepung’ selama tiga hari untuk pulang ke tanah air.

kepulangan itu disambut lega oleh Rajagopal dan anak buahnya yang tertekan semasa berdepan dengan sikap segelintir penyokong Indonesia.

Kapten pasukan Safiq Rahim menyifatkan perjalanan singkat mereka dari hotel ke Stadium Gelora Bung Karno pada Rabu dengan menainki kenderaan pelindung polis seperti pergi ‘berperang’.

“Ia pengalaman buat saya dan juga pemain-pemain... seperti pergi berperang.

“Bagaimanapun, saya gembira kami dapat mengekalkan fokus kami. Ia adalah pencapaian yang tinggi untuk pasukan muda,” katanya.

Pengurus pasukan, Datuk Subahan Kamal meluahkan rasa bangga dengan pemain pasukannya.

“Mereka telah melakukan yang terbaik. Kami mengjangkakan dapat ke peringkat akhir pada kejohanan 2012. Tetapi, mereka telah menunjukkan semangat berjuang untuk turut ke padang dan memenangi piala tersebut,” kata Subahan.

Pemain tersebut akan berehat sementara sebelum meneruskan permainan pada kejohanan dalam negeri bulan hadapan.

No comments

Powered by Blogger.