Mohd Sabu nafi laporan sedia ditahan ISA

Oleh Abdul Rahim Sabri

Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu menafikan laporan akhbar Sinar Harian hari inNONEi bahawa beliau bersedia ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kerana terlibat dalam perhimpunan BERSIH 2.0.

Sebaliknya, katanya, beliau hanya menyebut bahawa polis mempunyai kuasa untuk menahan sesiapa sahaja.


"(Laporan) itu tidak betul. Saya sebut polis ada kuasa unutk menahan sesiapa sahaja. Adalah pelik orang yang cintakan demokrasi ditangkap bawah ISA.

"Saya tidak sebut sedia ditangkap ISA, seolah-olah mencabar polis untuk tangkap (saya) bawah ISA... Siapa mahu kena tangkap ISA," katanya ketika menghubungi Malaysiakini.

Tegasnya lagi, beliau tidak mencabar polis untuk menahannya, termasuk pemimpin PAS.

Bagaimanapun, katanya, PAS menyokong tuntutan BERSIH pada perhimpunan 9 Julai ini di ibu negara.

Tambahnya, masyarakat dunia akan berasa pelik, orang yang mempertahankan demokrasi ditahan di bawah akta tersebut.

Sinar Harian hari ini melaporkan bahawa jika ditahan ISA sekalipun, pemimpin PAS tetap akan meneruskan perhimpunan tersebut.

Mohamad dilapor berkata beliau dan pemimpin PAS yang lain tidak akan berundur dan perhimpunan itu akan diteruskan kerana itulah perjuangan.

Laporan itu juga menyebut beliau berkata, walaupun terdapat kenyataan daripada pihak berkuasa untuk menahan mereka yang terbabit, beliau tetap nekad menyertai perhimpunan tersebut.

Beliau dilapor berkata demikian selepas Majlis Ramah Mesra Bersama Timbalan Presiden PAS dan Kutipan Derma Unit Peti Undi Langgar, di Jalan Kubur Maras, Kota Bharu.M/Kini

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg9_ChJlZvYDgA9tk6nTfwRNUCQc_iBQUfAQ6yfmG23M3zSnbDLe1bxY0PVL_LbSJHP0TJY8BiQqdmVwudzcp1f72aHcABfkExA3Hk7TRu-CE0lTq4LGHLkVguMD-FvNzdWOwUt8-RmxR0/s1600/JALANRAYA.jpg

No comments

Powered by Blogger.