Apa sangat boleh dibanggakan dengan Melayu?

Oleh: Mat Zain Mat Isa

Bukanlah suatu hal yang sangat sukar difahami apabila Mursyidul Am PAS, Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat, mengatakan beliau tidak begitu berbangga menjadi orang Melayu.

“Saya mengaku Melayu, tetapi saya tidak berasa bangga kerana apa, bagi saya bangsa ini serupa. Ia pemberian Allah. Sebab itu kalau nak kahwin dengan orang Cina boleh, saya boleh terima gadis Cina Muslim jadi isteri. Ertinya dia serupa dengan saya. Lelaki Cina boleh kahwin dengan anak saya, Melayu,” media pada Rabu (22 September) memetik kenyataannya.

Beliau dipercayai menegaskan semula kenyataannya dalam dialog bersama wartawan beberapa hari sebelum itu bahawa beliau tidak bangga berbangsa Melayu. Baginya, bangsa itu datang secara automatik sebagai ciptaan Allah dan ia bukan hasil usaha yang dilakukan manusia.

Bagai diduga, kenyataan itu dipanjangkan media kroni Barisan Nasional (BN). Ia disambut pula dengan reaksi negatif beberapa pemimpin Umno yang membidas Menteri Besar Kelantan itu. Sama ada mereka sukar memahami dengan betul kenyataan beliau, atau memang berhasrat memesongkan hakikat kejadian manusia, kedua-duanya mendedahkan sifat mereka yang amat prejudis terhadap pemimpin parti lawan.

Media memetik kenyataan dua pemimpin politik Kelantan, seorang dari Umno dan seorang lagi dari sebuah pertubuhan Melayu yang kini menjadi bahan perselisihan pendirian di kalangan pemimpin Umno sendiri.

Bagaikan ada kesepakatan, kedua-dua pemimpin itu membidas Nik Abdul Aziz bersandarkan hujah serupa. Mereka memetik hujah agama bahawa soal berbangga dengan bangsa adalah sesuatu yang tidak salah di sisi Islam.

Mereka merujuk kandungan ayat al-Quran bahawa Allah menjadikan manusia berbangsa-bangsa untuk mengenali antara satu sama lain. Lalu dengan mudah salah seorang mereka menafsirkan, “manusia yang tidak kenal bangsanya adalah manusia yang tidak mengenali dirinya dan ia membawa kepada tidak mengenal Allah”.

Seorang lagi pula memetik mafhum hadis Rasulullah s.a.w. yang membayangkan Baginda berbangga sebagai seorang berbangsa Quraisy. Baginya, penegasan Rasulullah s.a.w.itu adalah bukti Islam mengiktiraf kewujudan sesebuah bangsa, sekali gus membayangkan bahawa pendirian Mursyidul Am PAS itu tidak menepati ajaran Islam.

Setakat ini dua pemimpin Umno itu mungkin merasa seronok kerana dapat memanipulasi kenyataan Menteri Besar negeri mereka untuk merobek kepercayaan orang Melayu terhadap PAS. Bagaimana pun mereka terlupa satu hakikat, bahawa penukilan dalil mereka itu sebenarnya hanya separuh jalan.

Ayat al-Quran dan hadis yang mereka rujuk itu sepatutnya dibaca hingga ke akhir, barulah dapat kita fahamai secara lebih tepat maksud atau kesimpulan firman Allah dan pengakuan Rasulullah s.a.w. itu.

Ayat itu diakhiri dengan penegasan Allah bahawa “yang terbaik di kalangan kamu (manusia yang diciptakan berbangsa-bangsa itu) ialah yang paling bertaqwa di antara kamu”.

Manakala sambungan hadis tadi memperhalusi sebab-musabab mengapa Rasulullah s.a.w. menyebut beliau cintakan Arab. Bukan sahaja kerana beliau berbangsa Arab (Quraisy), tetapi juga kerana bahasa al-Quran dan bahasa ahli syurga adalah bahasa Arab.

Bekas Presiden PAS, Almarhum Dato’ Ustaz Fadzil Mohd Noor dalam satu kuliahnya ada menghuraikan hadis ini. Ketika itu topik utama perbualan pentas politik negara ialah isu asabiyyah perkauman.

Beliau menafikan sekeras-kerasnya dakwaan sebilangan pihak kononnya hadis tadi sebagai bukti pengiktirafan Rasulullah s.a.w. terhadap perjuangan menjulang bangsa atau kaum. Sebaliknya, kata Almarhum, hadis ini sebenarnya memberitahu umat Islam bahawa kecintaan Baginda s.a.w. terhadap Arab itu adalah semata-mata kerana kaitannya dengan Islam.

Justeru sebagai pengajaran dari ayat dan hadis tadi, jika kita mahu berbangga dengan bangsa Melayu, kita perlu memastikan ianya berkaitan dengan ketaqwaan kepada Allah dan kemuliaan Islam itu sendiri.

Namun, apakah itu realiti yang dihadapi bangsa Melayu di tanahair kita dewasa ini? Akuilah ada senarai agak panjang mengenai kelemahan, keaiban dan kebejatan membabitkan bangsa Melayu yang mungkin menghakis rasa bangga kita terhadap bangsa sendiri, terutama jika dinilai dari kacamata Islam.

Contohnya, empat daripada lima pelajar perintis mendaftar di sekolah hamil luar nikah di Melaka minggu lalu adalah remaja Melayu. Apakah itu suatu yang membanggakan?

Bagaimana dengan perangkaan kes kelahiran bayi luar nikah dikeluarkan pelbagai pihak, termasuk Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) sebelum ini? Jangan berbohong betapa jumlah Melayu jauh mengatasi lain-lain kaum.

Kemudian, turun lah ke jalan raya. Perhatikan mat rempit dan samseng jalanan. Tatapi juga perangkaan mereka yang terbabit dadah sama ada sebagai penagih atau pengedar. Bukankah bangsa Melayu juaranya?

Melayulah juara mengejek dan menghina hukum Allah. Melayu lah paling lantang memusuhi ulama, mempersenda pejuang Islam dan menyulitkan kerja-kerja mendaulatkan syariat.

Kerajaan dipimpin orang Melayu lah bertanggungjawab meroboh masjid dan surau secara rakus. Pemimpin politik Melayu jugalah paling kuat berdendam dan mendiskriminasi sesama bangsa.

Senarai kebobrokan Melayu itu masih terlalu panjang. Justeru, apa sangat boleh dibanggakan dengan Melayu?

1 comment

Putra IJ80 said...

8angga tak banga,ada makhluk hitam gelap yg.merasa dan mengaku dirinya Melayu,sahingga berjaya memimpin Gabungan Pelajar Melayu,Menjadi ketua Pemuda bahagian Pertubuhan Kebangsaan Melayu,membela pulak orang Melayu dari menerima duit bantuan yg.konon ada unsur duit JUDI di situ, dalam kita tak sedar dia dapat membena kekayaan memilki rumah ,harta hanya kerana orang Melayu lupa,jika jumpa ular dgn bangsa tur,kita biarkan ular hidup ,pesan nenek dulu dulu.

Powered by Blogger.