Hanya kerana surat layang BPR terus siasat - MB

 KOTA BHARU, 10 Ogos (Hrkh) - Hanya kerana adanya surat layang Badan Pencegah Rasuah (BPR) terus bertindak, sedangkan banyak salah guna kuasa membabitkan menteri dan pemimpin Umno hanya disenyapkan.

Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat melahirkan rasa hairan di atas tindakan segera BPR hanya kerana surat layang semata-mata.

"Sedangkan sebelum ini kita mendengar banyak surat layang berkaitan penyelewengan dilakukan menteri-menteri tidak pula disiasat bahkan mungkin tidak dipedulikan pihak berkenaan.



"Acap kali kita mendengar menteri yang terbabit rasuah seperti pernah disiarkan akhbar, tiada siapa yang peduli pun, tetapi kalau membabitkan pemimpin kerajaan negeri BPR mari dan terus siasat," ujarnya di sini semalam.

Baru-baru ini ada pihak mengedarkan surat layang mengenai pelantikan menantu Menteri Besar Kelantan, Ir Abdul Ariffahmi Abdul Rahman sebagai Ketua Pegawai Operasi (COO) Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) dan ia terus disiasat BPR.

Menteri Besar berkata, pelantikan Ariffahmi sebagai COO PMBK, dibuat berdasar kepada kelayakan yang dimiliki menantunya itu dan bukannya disebabkan hubungan kekeluargaan.

"Saya lantik dia bukan atas dasar dia tu menantu saya, tetapi atas dasar orang pandai dan berkelayakan. Oleh yang demikian saya pilih orang yang berkelayakkan, kebetulannya PMBK ni di bawah saya," ujarnya selepas merasmikan Forum Rangkaian Usahawan Muslim Antarabangsa di sini.

Menurutnya sebelum ini jawatan terbabit dipegang Fadhilat Ismail yang meletak jawatan sebelum diganti Ariffahmi, di mana kebetulan menantunya seorang kelulusan dalam bidang kejuteraan.

Malah kata beliau perkara itu pun sudah dijelaskan ketika persidangan Dewan Undangan Negeri yang sering ditimbulkan bekas ketua pembangkang, Tan Sri Annuar Musa.

Ariffahmi sebelum ini Ketua Sektor Hartanah di PMBK mulai Jun 2006. Sebelum itu pada November 2004 Pengurus Projek Bandar Baru Tunjung sebelum dilantik ke jawatan sekarang mulai 1 Febuari lalu.

Sebelum itu beliau bertugas jurutera di Syarikat Air Kelantan Sdn Bhd. Berkelulusan ijazah sarjana muda kejuteraan awam dan sarjana dalam bidang Pentadbiran Perniagaan (MBA).

Tuan Guru Nik Aziz berkata, bukan soal kroni dalam pelantikan Ariffahmi di PMBK sebaliknya ia berasaskan kelayakan.

Menurutnya tiada sebarang masalah untuk melantik orang terdekat dalam keluarga sekiranya mereka benar-benar berkelayakan.

"Semua khalifah empat selepas Rasulullah saw merupakan keluarga terdekat baginda yang terdiri dari menantu dan mentua yang dilantik atas dasar kelayakan," ujarnya. - mj _



Morale of the story : Kuman dalam kain orang BPR nampak, kudis dalam KEMALUAN sendiri tak perasan atau buat-buat tak perasan. Itulah BN dan BPR.
"

No comments

Powered by Blogger.