JANGAN MENCABAR AGAMA ISLAM

Saya difahamkan dalam satu kenyataan seorang pegawai Bar Council sebelum forum “Memeluk Islam” yang mereka anjurkan Sabtu lalu, menyebut bahawa forum itu nanti tidak akan mempertikaikan Perkara 121 (1) (a) Perlembagaan Persekutuan berhubung hak dan kuasa Mahkamah Syariah. Tetapi ternyata forum yang terpaksa dihentikan atas desakan NGO dan badan-badan Islam Sabtu lepas, memang ada menyebut dan membahaskan peruntukkan itu.

Posting saya yang lalu berkenaan isu ini memuji sikap mereka yang bangkit membantah perjalanan forum yang cuba mencetuskan ketegangan dan salah-faham berhubung Islam itu. Saya menyebut antara lain nama YB Sdr Zul Nordin. Saya terperanjat apabila seorang kawan minta saya mengunjungi satu blog “Rantings and Ravings”. Blog ini saya percaya milik seorang rakyat Malaysia yang bukan Islam, dalam posting beliau di

http://joshbeh.blogspot.com/2008/08/go-to-hell.html

ternyata beliau ada idea sendiri tentang protes Sabtu lepas. Berikut antara gambar-gambar yang disiarkan dalam blognya.



Dibawah gambar ini ditulus caption:
NOTE THE IDIOT IN FRONT
WITH THE FAKE BEARD
(merujuk kepada Ustaz Norazli -
EXCO Pemuda PAS Pusat - hey idiot
FYI its not a fake beard!)


Saya percaya beliau tidak mewakili semua masyarakat bukan Islam di Malaysia, tetapi bagi saya inilah sikap kurang ajar dan biadap yang mahu kita elakkan, yang tercetus apabila kita memberi tanah pada Belanda! Kerajaan perlu bertegas terutama dalam hal-hal yang membabitkan Islam, kerana ia merupakan agama rasmi negara dan agama majority rakyat di negara ini.

Sebagaimana ucapan YB Salahuddin di luar bangunan Bar Council Sabtu lepas, kita (masyarakat) Islam tidak pernah menganggu atau mencampuri urusan yang bukan Islam, rumah ibadat mereka, kepercayaan mereka, lantas mereka juga diharapkan agar jangan begitu terhadap kita.

Tidak ada siapa di Malaysia yang dipaksa memeluk Islam, tetapi apabila telah memeluk Islam, ada segelintir kecil berhadapan dengan masalah, lalu menimbulkan konflik. Oleh kerana mereka telah dengan rela memeluk Islam maka mereka bertanggungjawab menerima peraturan Islam bagi menyelesaikan konflik mereka itu. Begitu juga dengan mana-mana individu dari kaum keluarga bukan Islam, apabila saudara mereka memilih untuk memeluk Islam, maka apabila tercetus konflik, kematian, penceraian dan seumpamanya, Islamlah yang perlu menyelesaikannya, kerana itu pilihan mereka masing-masing.

Jangan Islam disalahkan, yang bersalah adalah mereka yang mencetus dan memulakan konflik itu.
http://n32.blogspot.com/

No comments

Powered by Blogger.