Mempertahankan pemimpin yang benar

Sebelum ini saya pernah mengulas berkenaan penulis ini. Betapa beliau kelihatan begitu padat dengan maklumat dan fakta berkenaan PAS seolah-olah beliau orang dalam parti. Sesungguhnya saya memang kagum dengan gaya tulisan dan ulasan Joceline Tan dari The Star, cuma kebelakangan ini saya lihat beliau begitu kaya dengan maklumat yang saya yakin ramai pimpinan dan aktivis PAS sendiri pun tidak tahu.

Apa agenda Joceline hanya beliau dan sumber yang menyuapnya dengan maklumat-maklumat itu sahaja yang tahu?

Saya katakan saya kagum dengan akses Joceline terhadap apa yang berlaku dalam kelambu PAS kerana Joceline dengan “confident” menulis:

At a central committee meeting three weeks ago, while Hadi began to defend the move to talk with Umno, he found that he could not speak and began coughing and gasping for breath. His aides quickly arranged for him to be ferried to hospital.

(Dalam satu mesyuarat JK PAS Pusat 3 minggu lepas, semasa Hadi sedang mempertahankan usaha untuk berbincang dengan Umno, beliau (tiba-tiba) dapati dirinya tidak boleh mengeluarkan suara dan mula batuk-batuk serta menghadapi kesukaran bernafas. Para pembantunya segera mengejarkannya ke hospital)

Masalah kesihatan pemimpin tertinggi PAS yang hanya diketahui oleh kalangan yang beramanah dan rapat dengan beliau sahaja, boleh sampai kepengetahuan Joceline untuk dijadi rencah tulisan!

Dan Joceline menulis bahawa Tuan Guru ketika itu sedang MEMPERTAHANKAN usaha berbincang dengan Umno, seolah menampakkan Tuan Guru lah yang beria-ia mahu berbincang dengan Umno, apa yang mencetuskan keperluan untuk berbincang, asas-asas, dalil dan nasnya tidak pula dibawa. Seolah sebagaimana yang dipopularkan oleh mereka yang prejudis terhadap Tuan Guru Presiden PAS, beliaulah yang “terhegeh-hegeh” mahu berbaik dengan Umno.

Dan yang paling sinis adalah apabila Joceline menyambung:

Some of those present saw it as a divine omen.

Bermakna ada yang hadir (dalam mesyuarat PAS Pusat itu) menganggap keuzuran Tuan Guru Presiden itu sebagai amaran atau petanda dari langit (“omen” mengikut kamus Inggeris – sign, warning, premonition)

Bermakna disamping penganalisa, dengan bantuan sumber yang menyumbatnya maklumat itu, Joceline telah menjadi pentafsir isyarat dari langit, dan boleh membaca bahawa Tuan Guru Presiden kita tiba-tiba keuzuran kerana menerima amaran dari langit!

Saya tidak bimbang langsung tentang bacaan politik dan analisa yang dibuat oleh Joceline berdasarkan sumber yang beliau perolehi dari kawan rapatnya, soal kononnya Timbalan Presiden PAS Ustaz Nasharudin dan Pesuruhjaya Terengganu Dato Mustapha Ali akan ditembak hidup-hidup dalam muktamar PAS di Ipoh nanti kerana mungkin demikianlah yang dikehendaki oleh kawan rapat Joceline. Atau apabila Joceline menyatakan yang para ulamak kanan PAS seperti Dato Dr Haron Din, Ustaz Daud Iraqi, Ustaz Harun Taib (yang Joceline gelar “ultra conservative’) bersungguh mempertahankan rundingan dengan Umno, kerana begitulah yang mahu kawan beliau gambarkan kepada umum. Tetapi yang saya tidak senang adalah apabila Joceline cuba membuat andaian (mungkin dengan bantuan kawan rapatnya) bahawa Tuan Guru Presiden PAS sudah tua dan uzur, beliau menulis:

Besides, the ageing PAS leader has not been in the best of health

Mengapa faktor umur dan kesihatan Presiden dimainkan sebagai isu? Mungkinkah beliau mahu (dengan membantu agenda kawannya) menyampaikan mesej bahawa Presiden PAS sudah terlalu tua dan selalu sakit-sakit, dan pula nak berbaik-baik dengan Umno, musuh nombor wahid PAS, maka layaklah beliau ditukar, begitu?

Ramai lagi dalam PAS yang lebih uzur dan berumur dari Presiden parti. Malah untuk berlaku adil, Presiden PAS sebaya dengan bakal PM Pakatan Rakyat yang tak pula pernah disebut sebagai “ageing”.

Segala persepsi saya berkenaan Joceline ini mungkin tidak benar, mungkin saya terlalu emosional mahu pertahankan Tuan Guru Presiden maklumlah saya Setiausaha Akhbarnya, terpulanglah. Tetapi sebagai seorang ahli parti yang berjuang dan aktif dalam parti secara konsisten (ketika ada pimpinan yang belum pun masuk PAS atau aktif dalam jamaah lain) saya ditarbiyah oleh jemaah untuk taat dan patuh pada beliau selagi mana beliau tidak memimpin membelakangkan syariah.

Alfadhil adinda Ustaz Nasruddin Tantawi dalam blognya dengan jelas menerangkan:

Menjadi kaedah asas dalam gerakan Islam atau mana jua organisasi bahawa pengikut mestilah mentaati arahan pemimpinnya. As Sam’ u wa taah ( dengar dan taat ) terhadap arahan dan kehendak pemimpin dalam perkara yang tidak mengundang kepada maksiat atau mungkar adalah suatu tuntutan bagi amal Islami .

Ketaatan kepada pemimpin dalam gerakan Islam bukan bererti kongkongan yang hanya melahirkan ahli yang patuh membabi buta atau membuta tuli . Tetapi untuk mewujudkan sebuah gerakan yang lancar dan berkesan dalam tindakan . ( sebab itu pemimpin mesti dilantik atau dipilih dikalangan yang terbaik sebab pemimpin mesti dipatuhi dan ditaati .)


Sungguh malang bagi sebuah organisasi yang mempunyai pemimpin dan pemimpinnya dipilih oleh ahlinya sendiri tetapi kemudiannya pemimpin itu tidak dipatuhi , tidak dipercayai malah dicaci maki oleh pengikutnya sendiri .
Benarlah apa yang pernah disebut oleh Saiyidina Omar al Khattab :

Tiada Islam tanpa jemaah, tiada jemaah tanpa kepimpinan dan tiada kepimpinan tanpa ketaatan

Apakah sudah bermula agenda untuk menyerang pimpinan dan melupuskan konsep Kepimpinan Ulamak yang sama-sama kita bantu dan bina itu? Mungkin tidak, mungkin segala maklumat Joceline ini beliau perolehi terus dari langit, berwaspadalah.

No comments

Powered by Blogger.