PENJELASAN DARI PENARIK BECA..

Saya tak puas hati ditangkap

Kayuh cermat jiwa selamat
Gatal jari tangan digari
Kalau memblog tidak berhemat
Dicekup polis di malam hari

Memang. Memang saya tak puas hati ditangkap. Saya tak puas hati kerana saya bukannya ditangkap kerana memperjuangkan nasib mustadh'afin (the oppressed atau golongan tertindas). Saya juga bukannya ditangkap kerana memperjuangkan golongan terpinggir (the marginalised). Bukan kerana menentang rasuah, penyelewengan, penyalagunaan kuasa dan bukan kerana memperjuangkan Malaysia baru yang lebih bertamaddun akhlaknya. Bukan, bukan, bukan!

Saya dicekup polis di malam hari kerana kesilapan bangang (stupid mistake).

Saya bangga?

Nak bangga apa?! Tangan digari kerana gatal jari. Saya tak bangga sikit pun. Menyusahkan anak bini aku ja. Menyusahkan kawan-kawan aku. Tak pasal-pasal depa kena berkumpul di hadapan Jabatan Siasatan Jenayah Komersil (JSJK) kerana kesilapan bangang aku. Saya merayu kemaafan mereka. Merayu sangat-sangat!

Saya juga tak bangga copy and paste crest puaka tu. Nak bangga apa?! Kesilapan bangang.

Saya pun dah delete crest puaka tu dari posting bertajuk "Kenapa tak usik Raja Petra?" Saya dah malas nak ingat benda tu.

Saya nak jadi orang yang sama

Ketika saya diberitahu sebab penangkapan saya, saya terus beritahu pegawai-pegawai polis yang menangkap saya, "Kalau yang ni, aku tak nak bela diri aku". Sejak saat pertama saya diberitahu sebab penangkapan saya, itulah jawapan dan perasaan saya.

Saya hanya nak jadi bakaq a.k.a. ~penarik beca yang sama. Kalau di JSJK saya kata saya tak bangga dan saya kesal (alahai, di bangunan itu jugalah terletaknya Kementerian Dalam Negeri dulu, di mana saya berkhidmat dari 2 Mei 1980 hingga 31 Disember 1983), di luar pun saya cakap perkara yang sama juga.

Saya tak kata saya kesal sebab saya nak bodek polis yang tangkap saya supaya mereka tak debik saya atau sumbat saya lama-lama dalam lokap. Saya tak perlu bodek polis. Nasib saya bukan di tangan mereka.

Kalau Allah s.w.t. yang dikasihi mentaqdirkan saya akan didebik macam anjin kepala buruk dan diterajang masuk lokap sampai mampuih, kalau itu taqdir Allah terhadap saya, bodeklah polis sampai berguling-guling atas tanah pun, itulah nasib yang terpaksa saya harungi.

Kalau Allah tidak mentaqdirkan saya disiksa bagai di neraka, buatlah apa pun, bulu roma pun tak gugur. Nasib saya di tangan Allah yang saya sembah.

Saya orang, bukan plastik

Saya tak ingat apa depa kata dengan tepat. Tetapi beberapa pegawai polis yang tangkap dan siasat saya dan juga pegawai-pegawai lain, termasuk ACP Kamaruddin Md Din bagaikan berkata kepada saya, "Gamak hang buat gitu kat lambang yang kami letak atas kepala kami!"

Saya beritahu mereka, bukan saya buat. Saya gatai tangan copy and paste crest puaka tu. ACP Kamaruddin memang marah kat saya. Tetapi, dia tak debik saya. Sama seperti kita, dia pun orang jugak, bukan robocop yang mungkin dicipta supaya tidak berperikemanusiaan.

Bila depa kata gitu, saya orang, bukan plastik. Saya rasa rasa kesal sangat. Sebab itulah saya beritahu Malaysiakini:
"Saya memohon maaf mana-mana yang tersinggung kepada semua (anggota) polis. Tetapi tulisan dalam artikel itu saya pertahankan," katanya.

"Saya rasa saya tidak patutlah meletakkan lambang itu."

"Apabila disebut (dalam siasatan) tentang lambang (PDRM) itu, saya langsung tidak mempertahankan. Saya kesal dan saya tidak pertahankan. Kalau ada orang bertanya bab itu, saya malas layan lagi," tambahnya.

"Saya kesal, dan saya balik, saya mahu buang."
Semalam pun saya mohon maaf lagi dalam berita Malaysiakini bertajuk "Blogger apologises for lampooning police logo".

Ni saya nak mohon maaf lagi. Saya memohon maaf kepada seluruh anggota polis kerana copy and paste crest puaka itu dalam posting berkenaan. Saya mohon maaf sungguh-sungguh!

Mengelak didakwa?

Adakah saya beria-ia memohon maaf kerana mahu mengelak didakwa? Dakwa tak dakwa bukan urusan saya. Itu urusan undang-undang. Saya tidak ada kuasa nak ubah undang-undang.

Saya mohon maaf dari dhamir saya

Saya pun ada kelemahan. Bila saya diasak pelbagai persoalan oleh polis mengenai crest puaka itu, saya teringat sangat kat mak mertua saya. Saya dok teringat, macam manalah agaknya kalau mak tahu (memang dia dah tahu pun).

Saya jahat. Mak mertua lebih tahu dari orang lain bahawa anak dia bersuamikan orang jahat. Tetapi, jahat-jahat saya pun, saya tak mahu menyakitkan lagi hati mak, walaupun saya tahu dia amat merana sejak saat pertama dia menerima saya sebagai menantunya.

Menyakitkan hati mak mertua saya sama seperti menderhakainya. Menderhakainya sama seperti saya menderhakai mak yang melahirkan saya. Sama seperti saya menderhakai Fatimah Az-Zahra 'a.s. yang sangat-sangat saya kasihi, puteri RasuluLlah sallaLlahu 'alaihi wa alihi wasallam yang teringin sungguh hati saya hendak memanggil bonda kepadanya, tetapi saya tak berani kerana orang jahat selama-lamanya tidak layak memanggil bonda kepada Fatimah yang suci.

Mak mertua saya isteri anggota polis. Isteri saya dan adik-adiknya dibesarkan dan disekolahkan dengan gaji seorang anggota polis - abah yang dikasihi. Sebab itulah saya takut sangat mak mertua saya tahu sebab apa saya ditangkap. Tapi nak buat macam mana, mak dah tahu.

Good cop, bad cop

Saya berkali-kali memberitahu kepada pegawai-pegawai polis di JSJK, yang saya lawan ialah polis yang jahat.

Pasukan polis juga seperti yang lain. Ada baik, ada jahat.

Dalam PAS yang saya sokong pun ada yang baik. Ramai juga yang jahat. Dalam Umno juga ada yang baik, ramai yang jahat. Malah di masjid pun ada yang baik dan ada yang jahat. Ada yang pergi masjid kerana hendak mendedakatkan diri kepada Allah - qurbatan ilaLlah. Mereka baik.

Tetapi, ada juga yang pergi masjid kerana hendak curi kasut. Itu jahat.

Begitu juga dengan pasukan polis. Selepas ini saya akan sebut, i am targetting the bad cop. Polis baik saya tidak akan sakiti lagi hati mereka. Kalau saya buat begitu, saya yakin Allah s.w.t. yang dikasihi pun tak suka.


Terima kasih tidak terhingga kepada semua yang bersimpati terutama yang bersusah-payah. Terima kasih tak terhingga.

Sinaaar!!!

No comments

Powered by Blogger.