Kementerian Dalam Negeri perbodohkan rakyat? Malaysiakini.


Pada September 1998, ketika DS Anwar di pecat dari jawatan TPM oleh Mahathir, Dollah Dawi jadi Menteri Dalam Negeri.Ketika DS Anwar ditemui dengan mata lebam, ada suara sumbang mengatakan "Anwar mencederakan dirinya sendiri".
Pada September 2008, bila wartwan Sin Chew di tahan dibawah ISA, Menteri Dalam Negeri ketika itu telah bertukar pada Hamid Albar. Bila rakyat bising dengan penahanan itu, Hamid beri alasan "wartawan wanita itu ditahan di bawah ISA untuk menjaga keselamatan beliau...."

Malaysiakini melaporkan, KPN, Musa Hassan telah mengeluarkan satu kenyataan iaitu, kuasa untuk menghalang ceramah telah diberikan pada Ketua Polis Negeri. Oleh itu contohnya, jika di Perak ada orang/persatuan ingin mengadakan ceramah, ianya mesti mendapat kebenaran dari Polis Perak. Di negeri lain pun posedurnya sama.
Yang peliknya, bila Pakatan Rakyat ingin mengadakan ceramah, polis memberi pelbagai alasan supaya permit tidak diluluskan. Contohnya Cikgu Bard ingin mengadakan ceramah di Penang, negeri Pakatan Rakyat, pun sukar untuk dapatkan permit polis... Jawapan standar polis biasanya, "kami bertindak mengikut arahan atasan".
Siapa pihak atasan itu? Siapa pihak atasan di KDN yang buat arahan bodoh tersebut?

No comments

Powered by Blogger.