Guna istilah selsema babi bukan H1N1

Baru-baru ni ada terbaca isu perbalahan samada penggunaan selsema babi atau H1N1. Memang macam-macam pendapat di luar sana.. Ada yang menyokong ada yang sebaliknya.. Dan terbaru, Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim hari ini mencadangkan supaya semua pengamal media kembali menggunakan istilah selesema babi bagi menggantikan istilah influenza A (H1N1) yang digunakan sekarang.


Credit Picture and bandwith to :- The Stem Cell Blog

Rais berkata, ini bagi memastikan orang ramai sedar akan bahaya selesema ini dan mesej mengenainya dapat disampaikan dengan lebih tepat kepada mereka.

“Bila dalam Bahasa Melayu pula ada juruhebah yang enggan nak sebut H1N1, jadi kalau selesema babi, kan senang,”
Rais juga berkata kementeriannya akan memantau program yang menyiarkan iklan yang berkaitan dengan kesihatan agar tiada kekeliruan mengenai ketepatan mesej serta kefahaman orang ramai mengenai selesema babi.

“Hal yang berkaitan dengan kesihatan kita tidak harus campur aduk dengan gara-gara atau cara-cara iklan yang mengelirukan. Kami akan pantau iklan yang disiarkan di televisyen dan melihatnya dari sudut ketepatan mesej serta fahaman orang,” katanya. – Bernama

Entahlah, pada pendapat saya, istilah tu tak berapa penting nak didebatkan.. Yang teramat penting sejauh mana penularan penyakit ni di Malaysia. Macam-macam gossip di dengari tentang penyakit ni.. Tak tau kesahihannya. Diharap pihak berkaitan dapat memberikan info yang tepat mengenai penyakit ini dengan tepat bagi memberi kesejahteraan kepada rakyat.

No comments

Powered by Blogger.