Ini bangsa punya hal tak boleh tukar lagi

Oleh Dinsman

Wacana kGo to fullsize imageolum ini mengenai ‘kerajaan perpaduan’ minggu lalu banyak mendapat respon pembaca. Begitulah halnya pembaca kita. Kalau tulis pasal seni budaya agak kurang yang memberi respon. Tapi kalau tulis pasal politik, banyaklah yang respon. Tak mengapa ya, memang dah macam itu masyarakat manusia.


Dalam banyak-banyak respon itu kebanyakannya memang bersetujulah dengan pandangan yang saya kemukakan. Dan paling menariknya ada seorang India dari Klang menelefon saya, mengucapkan terima kasih kerana penjelasan itu boleh “membawa orang balik ke atas landasan yang betul”, katanya.


Tapi ada juga beberapa sms yang tak bersetuju dengan pandangan wacana itu. Tak bersetujunya mereka itu bukanlah sebab apa. Boleh dikatakan satu saja sebabnya, iaitu atas alasan Melayu, atas alasan Umno itu Melayu dan Islam, dan atas alasan masih kurang yakin dengan keikhlasan orang-orang Cina dan India.


Seingat saya sudah dua kali saya tulis mengenai perkara itu dalam kolum ini. Kalau kita nak persoalkan keikhlasan orang memang tak akan habis-habislah. Apalagi kalau dalam masa yang sama kita terlupa pula akan keikhlasan kita. Dan kalau kita sendiri pun tak ikhlas, lagilah problem. Macamana nak buat? Kita sendiri pun tak ikhlas, nak persoalkan keikhlasan orang.


Dan ada pula tu dia nak pastikan orang lain ikhlas dulu maka barulah dia nak ikhlas. Ha, tak akan habis-habislah kita curiga mencurigai dan asyik menyalahkan orang lain dan enggan melihat salah diri sendiri.


Kebetulan saya bersama kawan-kawan sedang mengusahakan aktiviti seni budaya yang berkaitan dengan kepelbagaian kaum kita, yang antaranya diadakan pada 26 Jun, di Dewan Perhimpunan Cina Selangor, Kuala Lumpur. Kebetulan pula saya tak dapat hadir di situ kerana ada komitmen yang telah lama dibuat dengan kawan-kawan di Tanjung Karang.


Tetapi sebuah puisi saya akan dibacakan dalam majlis itu, dan saya teringat barangkali sesuai juga dipaparkan semula puisi itu di sini, untuk renungan kita bersama. Judulnya “Sajak Malaysia”, ditulis pada 11 Mei 1985, dalam gaya bahasa pasar, yang saya pinjam dari gaya bahasa sahabat saya Dr Shanmugalingam. Puisinya begini:


Lu Cina

You India

Saya Melayu

Jadi-jadi sudah jadi ini macam

Tak boleh tukar lagi

Sekarang saya tak boleh jadi Cina

Lu tak boleh jadi India

You tak boleh jadi Melayu

Apa macam kita mau bersatu?

Ha, apa macam mau bikin semua

rakyat Malaysia bersatu padu?

Haiyo banyak susah ho…


Betul ka?

Banyak susah ka?

Tapi kalau semua orang satu

bangsa saja pun

Belum tentu senang juga

Ramai orang di Afrika sana

Negeri India sana

Hidup banyak susah juga

Itu orang Arab di negeri Arab

Sama-sama sendiri pun

Tak habis-habis berperang

Bukan dengan bangsa lain

Dengan bangsa sendiri juga

Ada banyak minyak

Selalu gaduh satu bangsa

Tak boleh bersatu padu


Jadi saya ingat

Tidak apa macam ini

Lu tak usah jadi Melayu

You tak usah jadi Cina

Saya pun tak usah jadi India

Kita jadi kita punya sendiri-sendiri

punya bangsa juga

Ikut kita punya keturunan

Tak mau ikut pun mesti ikut juga

Mana boleh pilih lagi

Ini bangsa punya hal

Satu dunia semua orang

tak boleh pandai-pandai

Terima saja

Mau kata bodoh pun

Bodohlah manusia

Beranak punya jam

Itu cap tak boleh tukar lagi

Sampai mati


Lain perkara boleh pilih

Ini satu perkara tak boleh pilih

Apa bangsa pun

Tak boleh jadi lain

Mesti jadi manusia juga

Tak boleh jadi robot pun

Tapi manusia boleh bikin robot

Dengan itu sains dan teknologi

Macam-macam dia boleh bikin

Sekarang sudah ada komputer,

baru punya

Tapi semua itu tak boleh tukar

itu satu bangsa

Jadi lain bangsa.


Ha…

Jangan takut

Awak apa bangsa pun

Kalau hati dalam ada baik

Kita boleh hidup sama-sama

Satu padu

Semua orang mau senang

Satu orang kalu

mesti tak boleh senang

Tak boleh syok punya

Kita mesti ramai-ramai

Tolong sama tolong


Ini bumi cukup luas

Macam-macam ada

Tak boleh habis makan punya

Kita kongsi sama-sama aa..

Jadi apa bangsa pun kita

Kita mesti boleh senang.


(Penulis boleh dihubungi dengan emel dinsman_49@yahoo.com.my atau sms 0136362408)

No comments

Powered by Blogger.