Kuasai ekuiti Bumiputera
Oleh MOWARDI MAHMUD
Sejarah membuktikan pentingnya perkongsian kekayaan dan kemakmuran negara di kalangan rakyat sebuah negara. Kegagalan berbuat demikian bakal mengundang bahaya konflik yang disemarakkan oleh rasa tidak puas hati seperti mana berlaku di sesetengah negara.
Pada masa yang sama pertumbuhan pesat juga diperlukan untuk membolehkan kek ekonomi lebih besar wujud dan diagihkan supaya tiada perasaan tidak puas hati yang boleh membawa kepada persengketaan "yang menang jadi arang, yang kalah jadi abu," tanpa menguntungkan sesiapa.
Ketidakpuasaan boleh menyaksikan perkembangan ekonomi negara yang rancak bukan sahaja terbantut tetapi juga menyebabkan kemajuan negara mengundur ke belakang, sedangkan apa yang sepatutnya berlaku adalah sebaliknya.
Namun begitu, perlu diakui sehebat mana pelan tindakan atau usaha yang dilakukan agar pengagihan kekayaan benar-benar saksama dan adil, segala-galanya tidak lebih hanya ilusi.
Kita tidak dapat mengharapkan semua rakyat di Malaysia akan menikmati semua kekayaan yang ada tetapi sekadar memastikan jurangnya dikurangkan seberapa kecil mungkin.
Mungkin juga ekonomi semua kaum dikembangkan melalui keupayaan kekuatan yang setara, sehingga tidak wujud lagi perbezaan penguasaan yang terlalu ketara.
Kerajaan telah memperkenalkan pelbagai dasar sejak mencapai kemerdekaan dimulai dengan Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang semangatnya terus diterapkan dalam dasar-dasar yang sedia ada ke arah memastikan tiada kaum terpinggir terutamanya Bumiputera yang mewakili majoriti rakyat negara ini.
Malah, pada masa yang sama, dasar itu juga tidak sama sekali mengambil hak pihak lain untuk diberikan kepada pihak yang satu lagi.
Namun di sebalik kejayaan yang dicapai DEB, sasaran sebenarnya masih belum tercapai. Jurang penguasaan kekayaan ekonomi biarpun dapat dikurangkan tetapi ia masih lagi luas dan perlu dirapatkan lagi.
Bukan silap dasar kerajaan tetapi pelaksanaan yang gagal dilakukan dengan sebaik-baiknya tanpa penghayatan penuh seperti mana yang diharapkan dan juga badan atau agensi pelaksana gagal untuk bertindak balas mengikut keadaan semasa.
Kelemahan ini dikenal pasti menjadi punca utama. Ini akhirnya menyebabkan terdapat 5.1 peratus Bumiputera masih hidup di bawah garis kemiskinan dengan kadar peratusan yang lebih tinggi berbanding dengan kaum Cina (0.6 peratus) dan meskipun lebih baik berbanding kaum India (2.5 peratus).
Bagaimanapun, secara menyeluruh tidak dinafikan DEB sememangnya berjaya mengurangkan tahap kemiskinan dan pendapatan isi rumah di antara kaum serta meningkatkan golongan berpendapatan menengah Bumiputera.
Kejayaan juga dicapai dengan mengurangkan kemiskinan ketara dalam masa yang singkat terutamanya bagi masyarakat luar bandar.
Berdasarkan perangkaan yang ada sehingga 2009, jurang pendapatan antara kaum terutamanya Bumiputera dengan kaum Cina masih lagi jauh, sedangkan di antara kaum India dengan kaum Cina berjaya dikurangkan.
Dalam hal ini, langkah yang seterusnya perlu dilakukan dalam memastikan jurang pendapatan itu diatasi termasuk meningkatkan pemilikan ekuiti Bumiputera dan juga golongan profesional Bumiputera yang bertambah tetapi masih berkurang daripada segi bilangannya.
Pada masa ini, kadar peratusan penguasaan ekuiti Bumiputera dalam ekonomi negara tidak berubah, sebaliknya kekal pada sekitar 19.4 peratus menyamai apa yang dicatatkan pada tahun 1990 meskipun terdapat pertumbuhannya yang pesat sepanjang tahun 1990 hingga 2006.
Dan, pada masa yang sama peratusan penguasaan ekuiti asing dilaporkan kembali mengalami peningkatan.
Perkembangan ini membimbangkan. Kerajaan harus mengambil langkah meningkatkan kekayaan Bumiputera melebihi sasaran 30 peratus supaya setanding dengan bukan Bumiputera dalam pemilikan ekuiti dan juga hartanah.
Pertumbuhan masa depan seharusnya dijana oleh kerajaan dengan menyediakan kek ekonomi lebih besar untuk dinikmati oleh semua kaum dengan bergerak ke arah menjadi sebuah negara maju.
Keadaan ini memerlukan kerajaan melihat semula dan menambah baik mana-mana usaha dan tindakan atau peranan pihak yang bertanggungjawab dalam memastikan perkara berkenaan menjadi satu kenyataan.
Ini bermakna apa juga yang dilihat sebagai tidak lagi bersesuaian dengan masa, sudah sewajarnya dihapuskan atau dipinda agar menjadi lebih berkesan.
Pada masa ini, pelaksanaan dasar yang sedia ada menunjukkan jumlah pemilikan ekuiti Bumiputera dalam sektor korporat kekal rendah, bahkan masih gagal mencapai sasaran. Perkara ini bukan baru malah sering kali diutarakan dan juga dibahaskan secara terbuka sebelum ini.
Sebagai contoh, pemilikan 30 peratus kepentingan dalam syarikat senaraian awam sehingga kini dilihat tidak banyak membawa perubahan yang diharapkan.
Malah, kajian menunjukkan keadaan itu dilihat sebagai halangan atau rintangan kepada kemasukan pelabur asing untuk menggalakkan pertumbuhan ekonomi.
Senario sebegini tidak menguntungkan dan dilihat menyukarkan kerajaan yang kini bersaing hebat daripada negara-negara seperti Vietnam, India dan China sebagai destinasi pelaburan. Ini menyebabkan berlaku penyusutan dalam pelaburan langsung asing ke dalam negara.
Berdasarkan ketidakcapaian pemilikan itu mungkin sudah tiba masanya untuk pihak kerajaan memikirkan kaedah yang baru dan lebih baik.
Lagipun bayangkan dengan menguasai 30 peratus dalam sesebuah syarikat, kaum Bumiputera tidak mempunyai sebarang suara majoriti dan hanya tidak ubah sekadar menjadi sleeping partner semata-mata.
Keadaan ini merugikan selain tidak meningkatkan bilangan profesional Bumiputera seperti mana yang diharapkan.
Mungkin sepatutnya kita perlu merenung sejenak memikirkan di mana logiknya dan mengakui ketidakupayaan kaedah itu.
Mahu atau tidak, mungkin kita terpaksa mengakui apa yang dilalukan sebelum ini telah tidak mengambil kira kepada tumpuan ke arah meningkatkan guna tenaga dan pembangunan selain penekanan kepada penyelesaian masalah secara menyuruh. Ini kerana semata-mata memenuhi hasrat untuk meraih kejayaan segera.
Pendekatan yang berbeza tetapi bukan berupa 'mi segera' perlu diambil untuk menjayakan matlamat kerana bilangan Bumiputera berkaliber untuk mencipta kejayaan besar seperti mana yang ditunjukkan oleh Petronas dan juga Permodalan Nasional Berhad.
Kenapa kelebihan dan pengalaman profesional berkenaan sama ada yang terdapat di dalam dan di luar negara tidak digunakan untuk melaksanakan pelan tindakan baru yang lebih mantap dalam mengangkat keupayaan Bumiputera menguasai kek ekonomi lebih besar.
Ini kerana tindakan kerajaan sebelum ini seperti memperuntukkan ekuiti dan saham khas kepada bumiputera bagi terbitan baru ke Bursa Malaysia misalnya menyaksikan berlakunya penjualan balik hanya untuk mendapat keuntungan jangka pendek selain wujudnya kegiatan 'ali baba' menggunakan nama Bumiputera.
Berdasarkan perangkaan sejumlah RM54 bilion ekuiti yang diagihkan, hanya RM2 bilion kekal kerana lainnya dijual untuk meraih kekayaan bersifat sementara.
Lagipun, pada masa yang sama peruntukan 30 peratus kepada pelabur Bumiputera juga mempunyai halangan kerana ketiadaan rakan kongsi Bumiputera yang tulen dan wujudnya kekangan kewangan di kalangan usahawan berkenaan.
Sehubungan itu, kerajaan tidak lagi boleh sekadar mengharapkan kejayaan dasar yang sedia ada tanpa memikirkan yang lainnya.
Ini kerana tidak semua yang dirancang sebelum ini sesuai dengan situasi semasa, sekali gus menyebabkan matlamat sasaran yang mahu dicapai tidak menyeluruh, sedangkan kepentingan Bumiputera dipertahankan dan diberi penambahbaikan.
Perkembangan ini bermakna satu bentuk pemikiran di luar kebiasaan perlu diambil seperti menerokai penguasaan syarikat-syarikat persendirian yang berdaya maju selain syarikat senaraian awam yang mana kepentingan pegangannya lebih banyak dilakukan melalui pelaburan skim-skim amanah saham PNB.
Selain itu, kerajaan mungkin perlu menyemarakkan semula langkah perkongsian bijak yang pernah dilaksanakan satu ketika dahulu tetapi perkembangannya seolah-olah mati begitu sahaja dalam menggalakkan penguasaan ekonomi yang lebih ideal, sekali gus menghapuskan prasangka hanya satu kaum sahaja yang dibantu.
Menyedari hakikat persaingan yang ada, kerajaan perlu mengambil tindakan yang berani setelah mengambil kira kesan dan faedah yang bakal diraih. Pelan tindakan perlu disertakan sokongan yang mampu memastikan kejayaan.
Perubahan-perubahan juga boleh dilakukan serta-merta untuk mengelak pembaziran dan juga kerugian kepada negara.
PENULIS ialah Pengarang Ekonomi Utusan Malaysia
Sejarah membuktikan pentingnya perkongsian kekayaan dan kemakmuran negara di kalangan rakyat sebuah negara. Kegagalan berbuat demikian bakal mengundang bahaya konflik yang disemarakkan oleh rasa tidak puas hati seperti mana berlaku di sesetengah negara.
Pada masa yang sama pertumbuhan pesat juga diperlukan untuk membolehkan kek ekonomi lebih besar wujud dan diagihkan supaya tiada perasaan tidak puas hati yang boleh membawa kepada persengketaan "yang menang jadi arang, yang kalah jadi abu," tanpa menguntungkan sesiapa.
Ketidakpuasaan boleh menyaksikan perkembangan ekonomi negara yang rancak bukan sahaja terbantut tetapi juga menyebabkan kemajuan negara mengundur ke belakang, sedangkan apa yang sepatutnya berlaku adalah sebaliknya.
Namun begitu, perlu diakui sehebat mana pelan tindakan atau usaha yang dilakukan agar pengagihan kekayaan benar-benar saksama dan adil, segala-galanya tidak lebih hanya ilusi.
Kita tidak dapat mengharapkan semua rakyat di Malaysia akan menikmati semua kekayaan yang ada tetapi sekadar memastikan jurangnya dikurangkan seberapa kecil mungkin.
Mungkin juga ekonomi semua kaum dikembangkan melalui keupayaan kekuatan yang setara, sehingga tidak wujud lagi perbezaan penguasaan yang terlalu ketara.
Kerajaan telah memperkenalkan pelbagai dasar sejak mencapai kemerdekaan dimulai dengan Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang semangatnya terus diterapkan dalam dasar-dasar yang sedia ada ke arah memastikan tiada kaum terpinggir terutamanya Bumiputera yang mewakili majoriti rakyat negara ini.
Malah, pada masa yang sama, dasar itu juga tidak sama sekali mengambil hak pihak lain untuk diberikan kepada pihak yang satu lagi.
Namun di sebalik kejayaan yang dicapai DEB, sasaran sebenarnya masih belum tercapai. Jurang penguasaan kekayaan ekonomi biarpun dapat dikurangkan tetapi ia masih lagi luas dan perlu dirapatkan lagi.
Bukan silap dasar kerajaan tetapi pelaksanaan yang gagal dilakukan dengan sebaik-baiknya tanpa penghayatan penuh seperti mana yang diharapkan dan juga badan atau agensi pelaksana gagal untuk bertindak balas mengikut keadaan semasa.
Kelemahan ini dikenal pasti menjadi punca utama. Ini akhirnya menyebabkan terdapat 5.1 peratus Bumiputera masih hidup di bawah garis kemiskinan dengan kadar peratusan yang lebih tinggi berbanding dengan kaum Cina (0.6 peratus) dan meskipun lebih baik berbanding kaum India (2.5 peratus).
Bagaimanapun, secara menyeluruh tidak dinafikan DEB sememangnya berjaya mengurangkan tahap kemiskinan dan pendapatan isi rumah di antara kaum serta meningkatkan golongan berpendapatan menengah Bumiputera.
Kejayaan juga dicapai dengan mengurangkan kemiskinan ketara dalam masa yang singkat terutamanya bagi masyarakat luar bandar.
Berdasarkan perangkaan yang ada sehingga 2009, jurang pendapatan antara kaum terutamanya Bumiputera dengan kaum Cina masih lagi jauh, sedangkan di antara kaum India dengan kaum Cina berjaya dikurangkan.
Dalam hal ini, langkah yang seterusnya perlu dilakukan dalam memastikan jurang pendapatan itu diatasi termasuk meningkatkan pemilikan ekuiti Bumiputera dan juga golongan profesional Bumiputera yang bertambah tetapi masih berkurang daripada segi bilangannya.
Pada masa ini, kadar peratusan penguasaan ekuiti Bumiputera dalam ekonomi negara tidak berubah, sebaliknya kekal pada sekitar 19.4 peratus menyamai apa yang dicatatkan pada tahun 1990 meskipun terdapat pertumbuhannya yang pesat sepanjang tahun 1990 hingga 2006.
Dan, pada masa yang sama peratusan penguasaan ekuiti asing dilaporkan kembali mengalami peningkatan.
Perkembangan ini membimbangkan. Kerajaan harus mengambil langkah meningkatkan kekayaan Bumiputera melebihi sasaran 30 peratus supaya setanding dengan bukan Bumiputera dalam pemilikan ekuiti dan juga hartanah.
Pertumbuhan masa depan seharusnya dijana oleh kerajaan dengan menyediakan kek ekonomi lebih besar untuk dinikmati oleh semua kaum dengan bergerak ke arah menjadi sebuah negara maju.
Keadaan ini memerlukan kerajaan melihat semula dan menambah baik mana-mana usaha dan tindakan atau peranan pihak yang bertanggungjawab dalam memastikan perkara berkenaan menjadi satu kenyataan.
Ini bermakna apa juga yang dilihat sebagai tidak lagi bersesuaian dengan masa, sudah sewajarnya dihapuskan atau dipinda agar menjadi lebih berkesan.
Pada masa ini, pelaksanaan dasar yang sedia ada menunjukkan jumlah pemilikan ekuiti Bumiputera dalam sektor korporat kekal rendah, bahkan masih gagal mencapai sasaran. Perkara ini bukan baru malah sering kali diutarakan dan juga dibahaskan secara terbuka sebelum ini.
Sebagai contoh, pemilikan 30 peratus kepentingan dalam syarikat senaraian awam sehingga kini dilihat tidak banyak membawa perubahan yang diharapkan.
Malah, kajian menunjukkan keadaan itu dilihat sebagai halangan atau rintangan kepada kemasukan pelabur asing untuk menggalakkan pertumbuhan ekonomi.
Senario sebegini tidak menguntungkan dan dilihat menyukarkan kerajaan yang kini bersaing hebat daripada negara-negara seperti Vietnam, India dan China sebagai destinasi pelaburan. Ini menyebabkan berlaku penyusutan dalam pelaburan langsung asing ke dalam negara.
Berdasarkan ketidakcapaian pemilikan itu mungkin sudah tiba masanya untuk pihak kerajaan memikirkan kaedah yang baru dan lebih baik.
Lagipun bayangkan dengan menguasai 30 peratus dalam sesebuah syarikat, kaum Bumiputera tidak mempunyai sebarang suara majoriti dan hanya tidak ubah sekadar menjadi sleeping partner semata-mata.
Keadaan ini merugikan selain tidak meningkatkan bilangan profesional Bumiputera seperti mana yang diharapkan.
Mungkin sepatutnya kita perlu merenung sejenak memikirkan di mana logiknya dan mengakui ketidakupayaan kaedah itu.
Mahu atau tidak, mungkin kita terpaksa mengakui apa yang dilalukan sebelum ini telah tidak mengambil kira kepada tumpuan ke arah meningkatkan guna tenaga dan pembangunan selain penekanan kepada penyelesaian masalah secara menyuruh. Ini kerana semata-mata memenuhi hasrat untuk meraih kejayaan segera.
Pendekatan yang berbeza tetapi bukan berupa 'mi segera' perlu diambil untuk menjayakan matlamat kerana bilangan Bumiputera berkaliber untuk mencipta kejayaan besar seperti mana yang ditunjukkan oleh Petronas dan juga Permodalan Nasional Berhad.
Kenapa kelebihan dan pengalaman profesional berkenaan sama ada yang terdapat di dalam dan di luar negara tidak digunakan untuk melaksanakan pelan tindakan baru yang lebih mantap dalam mengangkat keupayaan Bumiputera menguasai kek ekonomi lebih besar.
Ini kerana tindakan kerajaan sebelum ini seperti memperuntukkan ekuiti dan saham khas kepada bumiputera bagi terbitan baru ke Bursa Malaysia misalnya menyaksikan berlakunya penjualan balik hanya untuk mendapat keuntungan jangka pendek selain wujudnya kegiatan 'ali baba' menggunakan nama Bumiputera.
Berdasarkan perangkaan sejumlah RM54 bilion ekuiti yang diagihkan, hanya RM2 bilion kekal kerana lainnya dijual untuk meraih kekayaan bersifat sementara.
Lagipun, pada masa yang sama peruntukan 30 peratus kepada pelabur Bumiputera juga mempunyai halangan kerana ketiadaan rakan kongsi Bumiputera yang tulen dan wujudnya kekangan kewangan di kalangan usahawan berkenaan.
Sehubungan itu, kerajaan tidak lagi boleh sekadar mengharapkan kejayaan dasar yang sedia ada tanpa memikirkan yang lainnya.
Ini kerana tidak semua yang dirancang sebelum ini sesuai dengan situasi semasa, sekali gus menyebabkan matlamat sasaran yang mahu dicapai tidak menyeluruh, sedangkan kepentingan Bumiputera dipertahankan dan diberi penambahbaikan.
Perkembangan ini bermakna satu bentuk pemikiran di luar kebiasaan perlu diambil seperti menerokai penguasaan syarikat-syarikat persendirian yang berdaya maju selain syarikat senaraian awam yang mana kepentingan pegangannya lebih banyak dilakukan melalui pelaburan skim-skim amanah saham PNB.
Selain itu, kerajaan mungkin perlu menyemarakkan semula langkah perkongsian bijak yang pernah dilaksanakan satu ketika dahulu tetapi perkembangannya seolah-olah mati begitu sahaja dalam menggalakkan penguasaan ekonomi yang lebih ideal, sekali gus menghapuskan prasangka hanya satu kaum sahaja yang dibantu.
Menyedari hakikat persaingan yang ada, kerajaan perlu mengambil tindakan yang berani setelah mengambil kira kesan dan faedah yang bakal diraih. Pelan tindakan perlu disertakan sokongan yang mampu memastikan kejayaan.
Perubahan-perubahan juga boleh dilakukan serta-merta untuk mengelak pembaziran dan juga kerugian kepada negara.
PENULIS ialah Pengarang Ekonomi Utusan Malaysia
No comments
Post a Comment