Isu Labuan dan Terowong SMART Riuhkan Parlimen

Ketiadaan perancangan jangka panjang industri pelancongan Wilayah Persekutuan Labuan telah dibangkitkan oleh Ahli Parlimen Shah Alam, YB Khalid Samad didalam sessi soal jawab Dewan rakyat pagi tadi menerima jawapan yang kurang meyakinkan dari Timbalan Menteri Pelancongan, Datuk Sri Sulaiman Abd Rahman Taib.

Khalid menyatakan Labuan telah diserahkan kepada Wilayah Persekutuan semenjak 1984, iaitu 25 tahun yang lalu dan adalah sesuatu yang pelik dalam tempoh itu tiada perancangan sepertimana yang diakui oleh Timbalan Menteri Pelancongan sendiri.

Dengan sebab itu Khalid secara seloroh meminta Barisan Nasional letak jawatan saja dan Pakatan Rakyat ambil alih jika tak tahu nak buat apa.

Timbalan menteri berkenaan telah bangun menjawab menyatakan bahawa infrastruktur di Labuan semua telah ada, Kementerian Pelancongan sekarang tidak ada rangka panjang, bukan tidak ada perangcangan.

Parlimen sekali lagi gamat apabila Ahli Parlimen Bandar Tun Razak, Tan Sri Khalid Ibrahim bangun meminta Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar menyatakan berikutan perbelanjaan hampir RM2 bilion telah dibelanjakan bagi membina Smart Tunel untuk mengatasi masalah banjir di Bandaraya Kuala Lumpur, namun keadaan banjir masih lagi serius. Mengapakah Smart Tunel ini tidak efektif dalam mengatasi masalah banjir seperti yang dirancang.

"Smart Tunnel terpaksa ditutup beberapa kali, dan terdapat beberapa banyak kereta yang tenggelam hasil daripada usaha pelaburan dua billion tersebut," kata Tan Sri Khalid.

"Penggunaan tunnel itu tidak menyelesaikan masalah keseluruhannya, dan apakah langkah-langkah kementerian untuk menyelesaikan maslaah keseluruhan," tambahnya dengan diganggu oleh wakil rakyat Batu Pahat dengan menuduh MB Selangor tersebut tidak ada KPI.

Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Douglas Uggah Embas telah bangun mengelak untuk menjawab soalan tersebut dengan menyatakan ia terkeluar dari soalan asal disamping meminta MB Selangor tersebut memahami fungsi SMART ditubuhkan, malah beliau sempat mengeluarkan perkataan bodoh sebelum beliau diminta oleh wakil rakyat pembangkang untuk menarik balik "unpaliamentary remark" tersebut.

Suasana menjagi gamat apabila menteri berkenaan telah menarik balik tetapi telah ditegur oleh Ahli Parlimen Gombak yang memerhatikan gelagat Menteri berkenaan yang tidak memasang mikrofonnya sewaktu membuat penarikan balik.

Akhirnya beliau menarik balik perkataan bodoh berkenaan.


No comments

Powered by Blogger.