Hebah aduan rasuah kena penjara?

Angkatan Muda Keadilan Selangor mempertikaikan kenyataan oleh Ketua Pesuruhjaya SPRM yang baharu, Abu Kassim Mohammad yang mendakwa tindakan mengikut Seksyen 29 (4) Akta SPRM 2009 akan diambil mulai sekarang terhadap pihak yang menghebahkan aduan rasuah yang dibuat kepada SPRM dikenakan tindakan sehingga boleh dipenjara. Peringatan ini diberi kepada pihak pengadu, media dan ahli-ahli politik.

Tindakan SPRM sedemikian mengikut pengamatan AMK Selangor tidak banyak membantu dalam usaha memerangi rasuah di negara ini malahan akan lebih banyak mengundang pelbagai spekulasi negatif kepada SPRM. Berkemungkinan tindakan tersebut bakal menyebabkan lebih banyak para pengadu takut untuk untuk membuat laporan kes rasuah kerana mungkin ada pihak yang mendedahkan aduan tersebut kepada umum yang menyebabkan para pengadu teraniaya.

AMK Selangor juga menggesa agar Ketua Pesuruhjaya SPRM yang baharu ini membawa satu imej yang lebih professional, dinamik dan bebas untuk membawa SPRM menjadi institusi negara yang memerangi rasuah disegani sehingga peringkat antarabangsa. AMK Selangor tidak mahu melihat ada pihak yang akan menerima akibat dipenjara jika membuat hebahan kerana yang perlu diberi keutamaan ialah siasatan aduan kes rasuah yang dikemukakan.

Adalah perlu juga bagi memastikan pihak saksi tampil membantu siasatan. Perlindungan kepada saksi diberi keutamaan khususnya untuk tampil memberi keterangan di mahkamah tanpa sebarang ugutan dan tekanan daripada mana-mana pihak. Bagi memastikan perlindungan saksi ini diberi perhatian serius maka sewajarnya sistem perlindungan saksi seperti negara-negara yang sudah melaksanakan dikaji dan diterapkan di negara ini.

Sehubungan dengan itu, AMK Selangor memohon penjelasan lengkap dan menyeluruh kepada pihak umum berkenaan Sekyen 29(4) Akta SPRM 2009. Ini kerana ramai masih keliru dan tidak sedar akan perkara ini serta untuk memastikan tiada mana-mana pihak seperti pengadu, pihak media dan mana-mana pihak teraniaya akibat tidak memahami dengan jelas peruntukan tersebut. AMK Selangor tidak melihat peruntukan Sekyen 29 (4) Akta SPRM 2009 ini satu keperluan mendesak untuk dilaksanakan kerana banyak lagi usaha untuk memerangi rasuah di negara ini perlu dilaksanakan.

AMK Selangor melihat keadilan yang perlu dilaksanakan dalam konteks yang lebih meluas. Amat jelas dalam peruntukan undang-undang bahawa seseorang itu tidak lagi disabitkan bersalah sehinggalah benar-benar terbukti bersalah atau "One is innocent until proven guilty". Konsep ini sudah menjelaskan segala-galanya bahawa jika hebahan berkenaan aduan rasuah dibuat ianya tidak akan mempengaruhi perjalanan kes tersebut kerana kes akan akan dibicarakan. Malahan pendedahan kepada umum hanya menjurus kepada maklumat-maklumat asas yang mana tidak akan menjejaskan keseluruhan perjalanan kes tersebut.

Justeru, AMK Selangor berharap pihak SPRM mendapatkan pandangan daripada pelbagai pihak berkenaan perkara ini. AMK Selangor berkeyakinan SPRM mampu menjadi institusi yang hebat dan dipandang tinggi jika menampilkan imej baru yang berani, bebas, professional dan berintegriti tinggi. Persepsi rakyat dan antarabangsa terhadap SPRM masih ditahap yang jatuh merudum akibat kegagalannya melaksanakan siasatan yang telus dan bebas khususnya kes yang berprofil tinggi yang pada persepsi rakyat seolah ada tangan-tangan ghaib yang mempengaruhinya.

Akhirnya, AMK Selangor berharap kepada Ketua Pesuruhjaya SPRM yang baharu ini mampu memperbaiki kedudukan indeks rasuah negara yang semakin jatuh merudum sejak akhir-akhir ini. AMK Selangor bertekad akan terus memerangi rasuah kerana ia adalah "kanser pemusnah senyap" dalam sistem negara yang mampu menghancurkan dan membinasakan negara dan tamadun.

*Kenyataan media oleh Mohd Ezli Mashut selaku Ketua Penerangan AMK Selangor.

No comments

Powered by Blogger.