Kerajaan Selangor beku bantuan kepada YBK selagi ia tidak telus

SHAH ALAM, 15 Jan - Kerajaan Negeri Selangor akan terus membeku pemberian bantuan kepada Yayasan Basmi Kemiskinan selagi badan itu enggan bertindak telus mengenai urusan kewangannya.

Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata antara lain YBK gagal memanfaatkan 1,300 ekar tanah di Serendah bernilai 78 juta ringgit yang diberikan oleh kerajaan negeri Selangor bagi membela golongan miskin.

Yayasan itu juga gagal menjelaskan sebarang bayaran cukai asas ke atas tanah itu sejak tahun 2001 dan hanya meminta kerajaan negeri untuk menukar status tanah berkenaan bagi projek perumahan dan komersil.

Tan Sri Khalid mengulas keengganan pengurusan YBK untuk membolehkan kerajaan negeri mengambil peranan dalam memastikan badan itu diurus secara amanah dan telus.

Selain memberikan beberapa fakta asas di laman webnya yang jelas tidak menepati piawaian ketelusan, YBK tidak memberi laporan penuh mengenai status pemberiian tanah dan bantuan lain yang disalurkan oleh kerajaan negeri Selangor.

Justeru kerajaan negeri terpaksa bertindak apabila YBk terus mengambil sikap negative terhadap usaha kerajaan negeri untuk memastikan badan itu bertanggungjawab atas bantuan yang diberi oleh kerajaan negeri bagi membela golongan miskin.

Tan Sri Khalid berkata bidang tanah di Serendah yang diberikan kepada YBK akan bernilai 540 juta ringgit setelah ditukar statusnya.

Justeru kerajaan negeri mempunyai kepentingan untuk memastikan pemberian tanah seperti itu dimanfaatkan untuk kumpulan sasaran.

Tan Sri Khalid berkata kerajaan negeri akan menerbitkan sebuah kertas putih mengenai YBK sebelum akhir bulan ini yang akan memerinchi segala urusan badan itu dan hubung kaitnya dengan kepentingan kerajaan negeri.

No comments

Powered by Blogger.