Misi Antarabangsa DPP Pusat

Gambar kenangan bersama sahabat karib Ustaz Azman Syafawi Abd Rani [ Timbalan Ketua DPPP ] dan Sdr Kamaruzaman Bin Mohamad [ Setiausaha DPPP ] sejurus pulang dari Masjid Ba'Alawi Singapura menghadhiri Majlis sambutan Maulidurrasul saw. dan meninjau rangkaian Mustafa Center di Kota Singa .

Bersama Habib Ali dari Indonesia sebagai tetamu dan penceramah undangan sempena Majlis Sambutan Maulidin Nabi saw di Masjid Ba' Alawi Singapura .

Beramah mesra dengan seorang tokoh agama terkenal di Singapura Habib Hassan bin Mohammad bin Othman al attas

Ustaz Mohamad Hasbi bin Hassan Presiden Persatuan Ulama' dan Guru - guru Agama Islam Singapura [ PERGAS ] ketika menyambut ketibaan rombongan Dewan Pemuda PAS Malaysia ke pejabatnya .

Berbincang dan bertukar - tukar pandangan mengenai kepentingan dan kedudukan ummat Islam serantau khasnya kedudukan ummat Islam sebagai golongan minoriti [ 16 % ] di Singapura . Agak menarik apabila kami turut membincangkan Feqh Al Aqalliyat [ minoriti ] dan bagaimana aplikasinya di Singapura .

Saling bertukar pandangan dan menjelaskan perkembangan ummat Islam di Malaysia dan Singapura serta melihat ruang dan peluang kerjasama ummat Islam antara kedua - dua negara berjiran ini . Pelbagai isu disorot dan akhirnya memberikan komitmen bersama untuk terus berjuang dan saling bekerjasama bagi menegakkan Islam di rantau ini khasnya .

Ustaz Abdul Hadi [ cucu kepada bekas Mufti Singapura yang pertama ] asyik menceritakan sejarah perkembangan Islam di Singapura dan beberapa isu semasa yang sedang dihadapi oleh ummat Islam di sana . [ bersama Akhi kamaruzaman - Setiausaha DPPP - dan Azram Musa - Bendahari DPPP ]

Bergambar kenangan di rumah Akhi Muhammad Latif salah seorang anggota PERGAS yang banyak membantu dan melayan kami sepanjang lawatan kerja dan Mahabbah ke Singapura dalam usaha memperkasa kembali AMSEC sebagai sebuah wadah pemuda Islam rantau Asia Tenggara .
Bersiap untuk temujanji dengan Menteri Kanan [ Muslim ] Singapura MP Zainal Abidin sebagai aktiviti terakhir rombongan DPPP di Singapura sebelum kami kembali Malaysia . Malangnya saya tidak berkesempatan untuk menghadhiri pertemuan tersebut kerana terpaksa bergegas pulang bagi menghadhiri satu Majlis Pengumpulan Dana Pilihanraya DUN Kijal di Bangkok malam ini .
Selamat berjuang kepada semua sahabat semoga kita dikurniakan kekuatan untuk terus memartabatkan Islam di negara kita Malaysia dan juga mampu menyebarkan Islam serta memperkukuhkannya di rantau Asia Tenggara ini .

http://episodeperjuangan.blogspot.com/


Ingin membantu menggerakkan blog ini? sila klik di sini setiap kali anda membaca. Setiap klik amat membantu saya.Terima kasih!

No comments

Powered by Blogger.