Acara Salah Menyalah

Seluruh anggota lembaga pengarah Sime Darby Berhad juga perlu dipertanggungjawabkan atas kerugian besar syarikat konglomerat itu dan ianya tidak sepatutnya diletak di bahu ketua eksekutifnya semata-mata, kata seorang pengerusi sebuah syarikat berkaitan kerajaan (GLC)
hari ini.

Pengerusi Composites Technology Research Malaysia Sdn Bhd (CTRM) Datuk Wira Syed Ali Alhabshee berkata tidak wajar hanya CEO sahaja dipertanggungjawabkan terhadap kerugian yang dialami kerana sebarang keputusan penting dalam sesebuah syarikat itu perlu mendapat kelulusan anggota lembaga pengarah.

"Oleh itu tidak wajar hanya CEO sahaja diberhentikan....seluruh anggota lembaga pengarah Sime Darby juga hendaklah digantikan dengan orang lain," katanya ketika mengulas kerugian lebih RM1.63 bilion yang dialami oleh Sime Darby berikutan berlakunya lebihan kos di dalam beberapa projek di bawah bahagian tenaga dan utilitinya.

Semalam, Pengerusi Sime Darby Tun Musa Hitam ketika mengumumkan kerugian itu berkata Presiden dan Ketua Eksekutif Kumpulan Sime Darby Datuk Seri Ahmad Zubir Murshid (kiri) yang kontraknya bakal berakhir pada 26 Nov ini diminta bercuti sebagai memenuhi dasar amalan urus tadbir korporat.

Musa berkata, berikutan lebihan kos itu, Sime Darby bakal kerugian RM964 juta bagi separuh kedua tahun kewangan 2010 bagi projek hidro-elektrik Bakun (RM450 juta), Maersk Oil Qatar (MOQ) (RM159 juta) dan pembinaan kapal bagi projek MOQ (RM155 juta).

"Kesemua projek yang mengalami kerugian itu merupakan keputusan bersama anggota lembaga pengarah, maka oleh itu seluruh anggota lembaga pengarah hendaklah dipertanggungjawabkan dan digantikan dengan orang lain yang lebih layak," kata Syed Ali yang juga Ketua Umno Bahagian Cheras.

- Bernama


Ingin membantu menggerakkan blog ini? sila klik di sini setiap kali anda membaca. Setiap klik amat membantu saya.Terima kasih!

No comments

Powered by Blogger.