Rupa-rupanya peneroka Felcra selama ini teraniaya
KEWUJUDAN Felda adalah untuk melaksanakan projek pembangunan tanah dan penempatan dengan tujuan melahirkan masyarakat petani yang makmur dan bahagia selain membanteras kemiskinan tegar. Malangnya, kini Felda didakwa banyak melakukan penipuan terhadap peneroka. Apakah Felda sudah lari dari dasarnya sebenar dan menyeleweng? Ikuti temubual SALMIYAH HARUN bersama Peguam, Wan Rohimi Wan Daud yang telah memenangi kes saman Peneroka Felda Kemahang, Kelantan terhadap Felda.
Daripada kes yang dikendalikan Saudara, kes apa yang sering dibangkitkan oleh peneroka terhadap Felda. Penipuan, penganiayaan atau apa?
WAN ROHIMI WAN DAUD: Terdapat dua aduan besar yang sentiasa dibangkitkan oleh peneroka di seluruh negara. Pertama ialah dari sudut 'greding' sawit yang amat rendah dan tidak munasabah. Rata-rata buah sawit peneroka di seluruh negara diberikan greding pada sekitar 17%. Kadar Perahan Gred (KPG) hingga 19% KPG sahaja. Buah-buah sawit peneroka hakikatnya berhak kepada greding yang lebih baik dari itu.
Bahkan berdasarkan beberapa ujian yang dibuat secara berasingan, terdapat buah-buah sawit yang masak (iaitu apabila 8 biji buah sawit gugur dari tandan sawit, sebagaimana yang disyaratkan oleh Manual Penggredan MPOB – Malaysian Palm Oil Board) yang melebihi 25% KPG. Kehilangan bagi setiap peratus KPG bagi setiap tan sawit, akan menyebabkan peneroka kehilangan pendapatan sebanyak lebih kurang RM50 bagi setiap tan (ini bergantung kepada harga semasa sawit).
Banyak juga kerugian yang dialami peneroka?
Dalam kes peneroka di Kemahang 3, perbezaan harga ini dijelaskan lagi apabila terdapat peneroka yang 'mencuri' jual buah sawit ke kilang luar, iaitu Pusat Pembelian Buah Sawit di Bukit Tandak, Rantau Panjang yang dikendalikan oleh Felcra.
Buah yang dibeli oleh Felcra Bukit Tandak, dan buah yang dibeli oleh Felda di Kilang Kemahang 3 pada hari dan waktu yang sama, akan menunjukkan perbezaan sehingga 3% KPG, iaitu Felcra Bukit Tandak membelinya dengan harga yang lebih tinggi. Walhal Felcra Bukit Tandak tidak mempunyai kilang, tetapi hanya pusat pembelian dan pengumpulan buah, dan buah yang dibeli tersebut akan dijual kembali kepada Kilang Felda di Kemahang 3.
Itu jelas satu penipuan. Apakah terdapat penipuan lain yang menimbulkna rasa tak puas hati peneroka?
Satu perkara lagi yang sentiasa menjadi rungutan peneroka berkenaan dengan greding sawit iaitu apabila peneroka menghantar buah sawit mereka ke Kilang Felda, akan membuat potongan kononnya 'buah reject'. Buah reject ini bagaimana pun tidak dibenarkan oleh peneroka untuk dibawa pulang.
Bahkan buah yang kononnya di'reject' tersebut akan diambil kembali oleh Kilang Felda untuk diproses bersama-sama dengan buah yang baik. Ini menunjukkan bahawa buah 'reject' tersebut sebenarnya adalah buah yang baik, yang sengaja diisytihar 'reject' untuk memanipulasi greding.
Rata-rata peneroka telah kehilangan pendapatan lebih kurang ½ tan setiap peneroka pada setiap bulan. Pada masa kini, harga sawit lebih kurang RM500 setiap tan, maknanya peneroka telah dinafikan pendapatan sebanyak RM250 setiap bulan. Jumlah ini amat besar bagi peneroka.
Bagaimana dengan isu caruman Tabung Tanam Semula?
Pada peringkat awal menyertai Rancangan, peneroka akan diwajibkan membayar kepada Felda, melalui potongan wajib, wang caruman Tabung Tanam Semula sebanyak RM4 bagi setiap ekar selama 20 tahun. Ini membawa maksud setiap seorang peneroka dipaksa mencarum sebanyak RM40 (bagi 10 ekar tanah ladang) selama tempoh 20 tahun.
Caruman tersebut adalah wang peneroka, untuk tujuan simpanan bagi mengendalikan aktiviti menanam semula sawit selepas pokok sawit mencecah umur 25 tahun, atau tidak lagi ekonomik untuk diusahakan. Malangnya, bagi peneroka yang enggan menyerahkan urusan tanam semula kepada Felda Tecnoplant (anak syarikat Felda) dan enggan menyerahkan pengurusan ladang kepada Felda, mereka tidak akan dibenarkan menuntut wang caruman ini.
Pelbagai alasan yang dikemukakan oleh Felda untuk menyusahkan peneroka. Kes ini berlaku di seluruh negara. Felda sebenarnya berhutang sebanyak RM17,000 seorang (bagi yang memiliki ladang seluas 10 ekar) kepada setiap peneroka.
Terdapat banyak keadaan yang mana walau pun selepas 10 tahun, 15 tahun peneroka tanam semula ladang dengan wang sendiri pun, Felda masih lagi enggan membayar caruman peneroka.
Saya tidak tahu kalau ada ulama atau mufti dalam negara ini yang boleh menghalal tindakan Felda yang menahan harta rakyat miskin seperti ini? Pada saya menahan harta orang adalah perbuatan haram yang perlu dikecam, yang perlu dikeji dan perlu ditentang. Setakat ini hanya 2 jenis kes sebagai mana yang tersebut di atas yang menjadi tuntutan peneroka di seluruh negara.
Daripada kes yang dikendalikan saudara misalnya di Felda Kemahang, apa yang boleh disimpulkan?
Kesimpulan saya mudah. Nun di sana pemimpin dan pembesar kita terutama yang berada di anjung kuasa, yang mengawal dan memerintah Felda adalah tidak amanah dan tidak jujur.
Mereka sebenarnya seolah-olah tidak pernah menghayati amanah Tun Razak sewaktu menubuhkan Felda. Tun Razak menubuhkan Felda, dan menggubal Land (Group Settlement Act) 1960 (Akta GSA) dengan satu harapan – iaitu nak beri tanah kepada rakyat luar bandar yang tidak bertanah, nak bagi tanah yang cukup untuk menyara keluarga, bagi rakyat yang mempunyai tanah yang sedikit.
Dengan kata lain, Tun Razak nak kayakan penduduk luar bandar dengan memberikan satu kawasan bercucuk tanam bagi rakyat dapat menyara hidup dengan sempurna. Ini amanat Tun Razak, yang boleh dibaca melalui Handsard Parlimen bertarikh 27 April 1960.
Malangnya, selepas penswastaan Kilang Felda pada 14 September 1995, dengan kelahiran Felda Palm Industries Sdn Bhd, pemimpin Felda hanya mementingkan ringgit dan sen. Tiada lagi impian murni untuk membantu masyarakat luar bandar yang miskin.
Peneroka dikekalkan dalam keadaan supaya terus menjadi buruh murahan, yang hidupnya kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Tetapi Felda menjadi institusi yang paling kaya selepas Petronas, namun taraf hidup peneroka masih hidup seumpama 40 – 50 tahun dulu. Walau pun tanah tersebut adalah milik peneroka, namun peneroka seolah-olah bekerja untuk makan gaji, dan dikelilingi hutang sehingga ke liang lahad.
Sistem yang dipertahankan Felda masa kini, membuatkan peneroka yang bersemadi ke liang lahad, akan terpaksa memindahkan beban hutang kepada waris – anak dan isteri selepas kematian mereka!
Apa pendapat saudara tentang Felda atau perjanjian-perjanjian yang dibuat antara Felda dengan Peneroka yang dikatakan berat sebelah...
Pada saya perjanjian itu tidak salah. Tetapi perbuatan memanipulasi perjanjian tersebut untuk memperdaya peneroka dengan cara mencuri pendapatan peneroka secara tidak telus dan meragukan. Bagi peneroka yang menyerahkan kembali urusan tanam semula dan pengurusan ladang mereka kepada Felda, tiap-tiap bulan Felda akan membuat potongan sebanyak 57.21% tanpa gagal.
Walau pun hasil sawit peneroka mencecah RM5,000 sebulan, namun hasil akhir yang diterima peneroka hanyalah RM1,200 sebulan. Yang lebih meragukan, Felda tidak pernah mengeluarkan penyata hutang yang lengkap kepada peneroka. Kalau kita buat pinjaman perumahan atau beli kereta, 6 bulan sekali bank akan memberikan kita penyata hutang yang lengkap dan kita akan tahu jumlah sebenar hutang berbaki, faedah yang dikenakan, serta bayaran yang telah dibuat.
Tetapi ini tidak disediakan oleh Felda kepada Peneroka. Kadang-kadang hutang peneroka tahun lepas, adalah lebih rendah daripada hutang terkini. Jadi ruang ini digunakan untuk mengenakan caj-caj yang meragukan serta membebankan peneroka. Kesimpulannya, Felda tidak lagi dipimpin sebagai institusi amanah, tetapi dipacu seolah-olah syarikat sendirian berhad yang hanya mementingkan keuntungan, yang mana titik akhirnya akan menyebabkan peneroka akan terus merempat di atas tanahnya sendiri.
Bagaimana dengan isu pemberian hak milik tanah kepada para peneroka.
WAN RAHIMI WAN DAUD: Saya melihat isu pemberian tanah amat penting. Jika kita kaji Akta GSA, hubungan pemilikan tanah adalah kuasa mutlak Kerajaan Negeri. Ia tiada kaitan dengan Felda. Maknanya Kerajaan Negeri boleh berikan hakmilik kepada peneroka, walau pun masih terdapat hutang kepada Felda. Hubungan peneroka dengan Felda berkenaan hutang, adalah hubungan kontrak. Hubungan peneroka dengan Kerajaan Negeri adalah berkenaan milikan tanah. Ia adalah 2 hubungan yang berbeza dan tidak berkaitan.
Saya katakan adalah amat perlu untuk Kerajaan Negeri memberikan hak milik kepada semua peneroka yang layak, serta-merta. Ini kerana apabila peneroka telah menerima hak milik, maka Akta GSA tidak lagi terpakai ke atas peneroka. Tiada siapa lagi yang boleh mengugut untuk menghalau peneroka dari kawasan rancangan. Bahkan, kalau Akta GSA sudah tidak lagi terpakai ke atas peneroka, perjanjian antara peneroka dan Felda juga akan berakhir.
Dengan itu, Felda tidak berhak lagi mewajibkan peneroka menjual buah sawit mereka ke kilang Felda. Hakikatnya, Perjanjian Peneroka dan Felda, serta Akta GSA hanya berkenaan dengan proses penyertaan peneroka seawal memasuki rancangan sehingga Hakmilik diberikan. Mereka ini dikategorikan sebagai "pendudukan dalam jangkaan hakmilik (in expectation of title)".
Di bawah Akta GSA ini, apa kuasa Felda?
Sebenarnya, dibawah Akta GSA, Felda tidak mempunyai apa-apa kuasa pun. Semua kuasa di bawah Akta tersebut adalah pada Kerajaan Negeri. Bahkan untuk Felda melantik Pengurus Rancangan dan menggubal undang-undang kecil yang mengikat peneroka, maka ia perlu merujuk dan mendapat persetujuan Kerajaan Negeri – Land Collector – Pentadbir Tanah.
Oleh itu, jika peneroka tertindas, kita tidak boleh menyalahkan Felda sepenuhnya, tetapi kita perlu mempersoalkan Kerajaan Negeri yang memerintah, kenapa Kerajaan Negeri berpeluk tubuh dan enggan menggunakan kuasanya dibawah Akta GSA untuk campurtangan dan membela peneroka?
Tapi ramai peneroka yang diusir sewenang-wenangnya dari tanah rancangan oleh Felda atas pelbagai alasan.
Hakikatnya, Felda tidak mempunyai kuasa mengusir peneroka. Perbuatan Felda mengusir peneroka, adalah salah dan tidak sah serta bercanggah dengan Akta GSA, yang memperuntukkan bahawa kuasa mengusir HANYA terletak pada Land Collector – Pentadbir Tanah. Itu pun jika peneroka melanggar peruntukan Akta GSA sahaja. Sebab itulah pentingnya peneroka dikurniakan Hakmilik kerana selepas Hakmilik dikeluarkan, tiada siapa lagi boleh mengusir peneroka termasuk Kerajaan Negeri sendiri.
Amat malang sekali di negara kita, semua Kerajaan Negeri seolah-olah tidak mempedulikan kuasa yang diperuntukkan dalam Akta GSA untuk membela peneroka. Semuanya dilepaskan ke bahu Felda. Kerajaan Negeri boleh berbuat sesuatu berkenaan dengan greding sawit, undang-undang tanam semula dan lain-lain berkenaan tanah Rancangan.
Isu generasi, bagaimana mereka (waris) boleh mendapatkan hak mereka daripada kedua ibu bapa mereka (peneroka asal)?
Saya rasa isunya di sini, ialah terdapatnya sekatan dalam Akta GSA untuk turun milik tanah selepas kematian peneroka asal. Tidak semua anak dibenarkan untuk didaftarkan sebagai pemilik atas tanah tersebut.
Isu ini tidak ada jalan lain, pergi ke Parlimen dan pinda Akta GSA, itu sahaja. Jadi terpulanglah kepada semua pemimpin politik untuk menangani masalah ini.
Felda dulu tolong, kini along... daripada pengalaman pihak saudara mengendalikan kes, apakah persepsi ini benar?
Kalau kita baca Handsard Parlimen - ucapan pembentangan Akta GSA oleh Tun Razak pada 27 April 1960, 50 tahun dulu, kita akan lihat dengan jelas amanah Tun Razak untuk "beri tanah kepada yang tidak bertanah", membantu masyarakat luar bandar, dan mengayakan rakyat yang miskin. Nampaknya amanah Tun Razak telah dikuburkan oleh semua pembesar dan pemimpin Felda sekarang, termasuk oleh anak kesayangan Tun Razak sendiri!
Ingin membantu menggerakkan blog ini? sila klik di sini setiap kali anda membaca. Setiap klik amat membantu saya.Terima kasih!
Daripada kes yang dikendalikan Saudara, kes apa yang sering dibangkitkan oleh peneroka terhadap Felda. Penipuan, penganiayaan atau apa?
WAN ROHIMI WAN DAUD: Terdapat dua aduan besar yang sentiasa dibangkitkan oleh peneroka di seluruh negara. Pertama ialah dari sudut 'greding' sawit yang amat rendah dan tidak munasabah. Rata-rata buah sawit peneroka di seluruh negara diberikan greding pada sekitar 17%. Kadar Perahan Gred (KPG) hingga 19% KPG sahaja. Buah-buah sawit peneroka hakikatnya berhak kepada greding yang lebih baik dari itu.
Bahkan berdasarkan beberapa ujian yang dibuat secara berasingan, terdapat buah-buah sawit yang masak (iaitu apabila 8 biji buah sawit gugur dari tandan sawit, sebagaimana yang disyaratkan oleh Manual Penggredan MPOB – Malaysian Palm Oil Board) yang melebihi 25% KPG. Kehilangan bagi setiap peratus KPG bagi setiap tan sawit, akan menyebabkan peneroka kehilangan pendapatan sebanyak lebih kurang RM50 bagi setiap tan (ini bergantung kepada harga semasa sawit).
Banyak juga kerugian yang dialami peneroka?
Dalam kes peneroka di Kemahang 3, perbezaan harga ini dijelaskan lagi apabila terdapat peneroka yang 'mencuri' jual buah sawit ke kilang luar, iaitu Pusat Pembelian Buah Sawit di Bukit Tandak, Rantau Panjang yang dikendalikan oleh Felcra.
Buah yang dibeli oleh Felcra Bukit Tandak, dan buah yang dibeli oleh Felda di Kilang Kemahang 3 pada hari dan waktu yang sama, akan menunjukkan perbezaan sehingga 3% KPG, iaitu Felcra Bukit Tandak membelinya dengan harga yang lebih tinggi. Walhal Felcra Bukit Tandak tidak mempunyai kilang, tetapi hanya pusat pembelian dan pengumpulan buah, dan buah yang dibeli tersebut akan dijual kembali kepada Kilang Felda di Kemahang 3.
Itu jelas satu penipuan. Apakah terdapat penipuan lain yang menimbulkna rasa tak puas hati peneroka?
Satu perkara lagi yang sentiasa menjadi rungutan peneroka berkenaan dengan greding sawit iaitu apabila peneroka menghantar buah sawit mereka ke Kilang Felda, akan membuat potongan kononnya 'buah reject'. Buah reject ini bagaimana pun tidak dibenarkan oleh peneroka untuk dibawa pulang.
Bahkan buah yang kononnya di'reject' tersebut akan diambil kembali oleh Kilang Felda untuk diproses bersama-sama dengan buah yang baik. Ini menunjukkan bahawa buah 'reject' tersebut sebenarnya adalah buah yang baik, yang sengaja diisytihar 'reject' untuk memanipulasi greding.
Rata-rata peneroka telah kehilangan pendapatan lebih kurang ½ tan setiap peneroka pada setiap bulan. Pada masa kini, harga sawit lebih kurang RM500 setiap tan, maknanya peneroka telah dinafikan pendapatan sebanyak RM250 setiap bulan. Jumlah ini amat besar bagi peneroka.
Bagaimana dengan isu caruman Tabung Tanam Semula?
Pada peringkat awal menyertai Rancangan, peneroka akan diwajibkan membayar kepada Felda, melalui potongan wajib, wang caruman Tabung Tanam Semula sebanyak RM4 bagi setiap ekar selama 20 tahun. Ini membawa maksud setiap seorang peneroka dipaksa mencarum sebanyak RM40 (bagi 10 ekar tanah ladang) selama tempoh 20 tahun.
Caruman tersebut adalah wang peneroka, untuk tujuan simpanan bagi mengendalikan aktiviti menanam semula sawit selepas pokok sawit mencecah umur 25 tahun, atau tidak lagi ekonomik untuk diusahakan. Malangnya, bagi peneroka yang enggan menyerahkan urusan tanam semula kepada Felda Tecnoplant (anak syarikat Felda) dan enggan menyerahkan pengurusan ladang kepada Felda, mereka tidak akan dibenarkan menuntut wang caruman ini.
Pelbagai alasan yang dikemukakan oleh Felda untuk menyusahkan peneroka. Kes ini berlaku di seluruh negara. Felda sebenarnya berhutang sebanyak RM17,000 seorang (bagi yang memiliki ladang seluas 10 ekar) kepada setiap peneroka.
Terdapat banyak keadaan yang mana walau pun selepas 10 tahun, 15 tahun peneroka tanam semula ladang dengan wang sendiri pun, Felda masih lagi enggan membayar caruman peneroka.
Saya tidak tahu kalau ada ulama atau mufti dalam negara ini yang boleh menghalal tindakan Felda yang menahan harta rakyat miskin seperti ini? Pada saya menahan harta orang adalah perbuatan haram yang perlu dikecam, yang perlu dikeji dan perlu ditentang. Setakat ini hanya 2 jenis kes sebagai mana yang tersebut di atas yang menjadi tuntutan peneroka di seluruh negara.
Daripada kes yang dikendalikan saudara misalnya di Felda Kemahang, apa yang boleh disimpulkan?
Kesimpulan saya mudah. Nun di sana pemimpin dan pembesar kita terutama yang berada di anjung kuasa, yang mengawal dan memerintah Felda adalah tidak amanah dan tidak jujur.
Mereka sebenarnya seolah-olah tidak pernah menghayati amanah Tun Razak sewaktu menubuhkan Felda. Tun Razak menubuhkan Felda, dan menggubal Land (Group Settlement Act) 1960 (Akta GSA) dengan satu harapan – iaitu nak beri tanah kepada rakyat luar bandar yang tidak bertanah, nak bagi tanah yang cukup untuk menyara keluarga, bagi rakyat yang mempunyai tanah yang sedikit.
Dengan kata lain, Tun Razak nak kayakan penduduk luar bandar dengan memberikan satu kawasan bercucuk tanam bagi rakyat dapat menyara hidup dengan sempurna. Ini amanat Tun Razak, yang boleh dibaca melalui Handsard Parlimen bertarikh 27 April 1960.
Malangnya, selepas penswastaan Kilang Felda pada 14 September 1995, dengan kelahiran Felda Palm Industries Sdn Bhd, pemimpin Felda hanya mementingkan ringgit dan sen. Tiada lagi impian murni untuk membantu masyarakat luar bandar yang miskin.
Peneroka dikekalkan dalam keadaan supaya terus menjadi buruh murahan, yang hidupnya kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Tetapi Felda menjadi institusi yang paling kaya selepas Petronas, namun taraf hidup peneroka masih hidup seumpama 40 – 50 tahun dulu. Walau pun tanah tersebut adalah milik peneroka, namun peneroka seolah-olah bekerja untuk makan gaji, dan dikelilingi hutang sehingga ke liang lahad.
Sistem yang dipertahankan Felda masa kini, membuatkan peneroka yang bersemadi ke liang lahad, akan terpaksa memindahkan beban hutang kepada waris – anak dan isteri selepas kematian mereka!
Apa pendapat saudara tentang Felda atau perjanjian-perjanjian yang dibuat antara Felda dengan Peneroka yang dikatakan berat sebelah...
Pada saya perjanjian itu tidak salah. Tetapi perbuatan memanipulasi perjanjian tersebut untuk memperdaya peneroka dengan cara mencuri pendapatan peneroka secara tidak telus dan meragukan. Bagi peneroka yang menyerahkan kembali urusan tanam semula dan pengurusan ladang mereka kepada Felda, tiap-tiap bulan Felda akan membuat potongan sebanyak 57.21% tanpa gagal.
Walau pun hasil sawit peneroka mencecah RM5,000 sebulan, namun hasil akhir yang diterima peneroka hanyalah RM1,200 sebulan. Yang lebih meragukan, Felda tidak pernah mengeluarkan penyata hutang yang lengkap kepada peneroka. Kalau kita buat pinjaman perumahan atau beli kereta, 6 bulan sekali bank akan memberikan kita penyata hutang yang lengkap dan kita akan tahu jumlah sebenar hutang berbaki, faedah yang dikenakan, serta bayaran yang telah dibuat.
Tetapi ini tidak disediakan oleh Felda kepada Peneroka. Kadang-kadang hutang peneroka tahun lepas, adalah lebih rendah daripada hutang terkini. Jadi ruang ini digunakan untuk mengenakan caj-caj yang meragukan serta membebankan peneroka. Kesimpulannya, Felda tidak lagi dipimpin sebagai institusi amanah, tetapi dipacu seolah-olah syarikat sendirian berhad yang hanya mementingkan keuntungan, yang mana titik akhirnya akan menyebabkan peneroka akan terus merempat di atas tanahnya sendiri.
Bagaimana dengan isu pemberian hak milik tanah kepada para peneroka.
WAN RAHIMI WAN DAUD: Saya melihat isu pemberian tanah amat penting. Jika kita kaji Akta GSA, hubungan pemilikan tanah adalah kuasa mutlak Kerajaan Negeri. Ia tiada kaitan dengan Felda. Maknanya Kerajaan Negeri boleh berikan hakmilik kepada peneroka, walau pun masih terdapat hutang kepada Felda. Hubungan peneroka dengan Felda berkenaan hutang, adalah hubungan kontrak. Hubungan peneroka dengan Kerajaan Negeri adalah berkenaan milikan tanah. Ia adalah 2 hubungan yang berbeza dan tidak berkaitan.
Saya katakan adalah amat perlu untuk Kerajaan Negeri memberikan hak milik kepada semua peneroka yang layak, serta-merta. Ini kerana apabila peneroka telah menerima hak milik, maka Akta GSA tidak lagi terpakai ke atas peneroka. Tiada siapa lagi yang boleh mengugut untuk menghalau peneroka dari kawasan rancangan. Bahkan, kalau Akta GSA sudah tidak lagi terpakai ke atas peneroka, perjanjian antara peneroka dan Felda juga akan berakhir.
Dengan itu, Felda tidak berhak lagi mewajibkan peneroka menjual buah sawit mereka ke kilang Felda. Hakikatnya, Perjanjian Peneroka dan Felda, serta Akta GSA hanya berkenaan dengan proses penyertaan peneroka seawal memasuki rancangan sehingga Hakmilik diberikan. Mereka ini dikategorikan sebagai "pendudukan dalam jangkaan hakmilik (in expectation of title)".
Di bawah Akta GSA ini, apa kuasa Felda?
Sebenarnya, dibawah Akta GSA, Felda tidak mempunyai apa-apa kuasa pun. Semua kuasa di bawah Akta tersebut adalah pada Kerajaan Negeri. Bahkan untuk Felda melantik Pengurus Rancangan dan menggubal undang-undang kecil yang mengikat peneroka, maka ia perlu merujuk dan mendapat persetujuan Kerajaan Negeri – Land Collector – Pentadbir Tanah.
Oleh itu, jika peneroka tertindas, kita tidak boleh menyalahkan Felda sepenuhnya, tetapi kita perlu mempersoalkan Kerajaan Negeri yang memerintah, kenapa Kerajaan Negeri berpeluk tubuh dan enggan menggunakan kuasanya dibawah Akta GSA untuk campurtangan dan membela peneroka?
Tapi ramai peneroka yang diusir sewenang-wenangnya dari tanah rancangan oleh Felda atas pelbagai alasan.
Hakikatnya, Felda tidak mempunyai kuasa mengusir peneroka. Perbuatan Felda mengusir peneroka, adalah salah dan tidak sah serta bercanggah dengan Akta GSA, yang memperuntukkan bahawa kuasa mengusir HANYA terletak pada Land Collector – Pentadbir Tanah. Itu pun jika peneroka melanggar peruntukan Akta GSA sahaja. Sebab itulah pentingnya peneroka dikurniakan Hakmilik kerana selepas Hakmilik dikeluarkan, tiada siapa lagi boleh mengusir peneroka termasuk Kerajaan Negeri sendiri.
Amat malang sekali di negara kita, semua Kerajaan Negeri seolah-olah tidak mempedulikan kuasa yang diperuntukkan dalam Akta GSA untuk membela peneroka. Semuanya dilepaskan ke bahu Felda. Kerajaan Negeri boleh berbuat sesuatu berkenaan dengan greding sawit, undang-undang tanam semula dan lain-lain berkenaan tanah Rancangan.
Isu generasi, bagaimana mereka (waris) boleh mendapatkan hak mereka daripada kedua ibu bapa mereka (peneroka asal)?
Saya rasa isunya di sini, ialah terdapatnya sekatan dalam Akta GSA untuk turun milik tanah selepas kematian peneroka asal. Tidak semua anak dibenarkan untuk didaftarkan sebagai pemilik atas tanah tersebut.
Isu ini tidak ada jalan lain, pergi ke Parlimen dan pinda Akta GSA, itu sahaja. Jadi terpulanglah kepada semua pemimpin politik untuk menangani masalah ini.
Felda dulu tolong, kini along... daripada pengalaman pihak saudara mengendalikan kes, apakah persepsi ini benar?
Kalau kita baca Handsard Parlimen - ucapan pembentangan Akta GSA oleh Tun Razak pada 27 April 1960, 50 tahun dulu, kita akan lihat dengan jelas amanah Tun Razak untuk "beri tanah kepada yang tidak bertanah", membantu masyarakat luar bandar, dan mengayakan rakyat yang miskin. Nampaknya amanah Tun Razak telah dikuburkan oleh semua pembesar dan pemimpin Felda sekarang, termasuk oleh anak kesayangan Tun Razak sendiri!
Ingin membantu menggerakkan blog ini? sila klik di sini setiap kali anda membaca. Setiap klik amat membantu saya.Terima kasih!
No comments
Post a Comment