Timbalan Menteri Salahkan Peguam Felda

Oleh Faizal Ezzany

KUALA LUMPUR 16 Jun - Ahli Parlimen Indera Mahkota, Azan Ismail menganggap kenyataan Timbalan Menteri diJabatan Perdana Menteri,Datuk Ahmad Maslan berhubung pampasan RM7.8 juta yang terpaksa dibayar Felda kepada peneroka sebagai penghinaan terhadap peguam Datuk Cecil Abraham dan Sunil Abraham yang mewakil agensi itu.

Azan juga berkata kenyataan Ahmad itu menunjukkan Felda sebuah agensi kerajaan yang tidak mempunyai sikap profesional.

Semasa menjawab soalan lisan di dalam Dewan Rakyat hari ini Ahmad menyalahkan kegagalan kehadiran dua peguam tersebut semasa prosiding mahkamah menyebabkan Felda terpaksa membayar pampasan berjumlah RM7.8 juta kepada 354 peneroka Felda Kemahang 3, Kelantan pada 13 Januari tahun lalu.

Beliau menjelaskan ketidak hadiran peguam sebanyak dua kali iaitu semasa perbicaraan di Mahkamah Tinggi Kota Bharu dan juga semasa proses rayuan di Putrajaya menyebabkan mahkamah memutuskan pembayaran tersebut perlu dilunaskan oleh Felda.

Dalam pada masa yang sama beliau menjelaskan kekalahan Felda bukan membuktikan berlaku penipuan terhadap peneroka tetapi kegagalan peguam yang mewakili Felda dalam perbicaraan tersebut.

"Kita melihat kenyataan Ahmad Maslan adalah satu sifat yang menghina kepada peguam yang mewakili Felda, jangan kerana kekalahan Felda maka kesalahan itu berada pada bahu orang lain bukannya hendak mengakui kesilapan Felda yang telah lama menindas peneroka.

"Felda ini adalah antara syarikat-syarikat korporat Kerajaan (GLC) yang paling banyak menyumbang pembangunan dan dana kepada kerajaan. Melalui kenyataan yang diberikan oleh menteri terbabit, seolah-olah mengambarkan Felda ini berada pada satu tahap yang amat rendah sekali.

"Tidak mungkin Felda hanya mempunyai seorang peguam sahaja dalam membuat urus tadbir perundangan dalam pentadbiran mereka, Ahmad Maslan sepatutnya menilai dulu apa yang ingin diperkatakan bukan hanya meletak kesalahan kepada pihak tertentu kerana tidak mahu mengaku kesilapan sendiri.

"Rakyat boleh terima kalau Felda membayar pampasan atas alasan membela nasib peneroka, tetapi meletakkan kesalahan kepada seorang peguam tanpa menilai prestasi dan apa yang Felda telah lakukan kepada peneroka adalah satu yang tidak boleh diterima. Saya melihat Ahmad Maslan sengaja meletakkan kesalahan dalam pentadbiran Felda terutama dalam perundangan," jelas Azan.

Azan turut meminta agar Felda mengambil pendekatan segera atas kekalahan tersebut dengan membuat perbincangan bersama peneroka dalam mencari jalan penyelesaian.

"Felda sepatut mencari jalan dengan membuat perbincangan bersama peneroka Felda, jangan hanya menanti kes tersebut dibawa ke mahkamah.

"Jika kekalahan mengalami Felda, maka perkara yang sama juga berlaku dan imej Felda akan bertambah buruk. Saya pasti alasan yang sama juga akan diberikan oleh menteri terbabit dengan meletak kesalahan kepada orang lain bukan kepada kesilapan Felda itu sendiri," katanya lagi.

No comments

Powered by Blogger.