WikiLeaks: Arab Saudi mahu AS "potong kepala ular"

WASHINGTON: Raja Abdullah dari Arab Saudi berulang kali mendesak supaya Amerika Syarikat (AS) "memotong kepala ular" dengan melancarkan serangan tentera bagi memusnahkan program nuklear Iran, demikian menurut kabel diplomatik AS yang bocor.

Sesalinan kabel bertarikh 20 April 2008, diterbitkan di sesawang New York Times baru-baru ini selepas dikeluarkan oleh sesawang WikiLeaks.

Komunikasi yang diklasifikasikan di antara Kedutaan AS di Riyadh dan Washington menunjukkan Arab Saudi bimbang dengan pengaruh Syiah Iran yang semakin meluas di rantau itu, terutama di negara jiran Iraq.

AS berulang kali berkata tindakan ketenteraan sebagai satu pilihan tetapi pada masa yang sama ketua bala tentera AS menjelaskan bahawa ianya sebagai langkah terakhir kerana bimbang ia boleh mencetuskan konflik yang mungkin merebak di seluruh Timur Tengah.

Kabel bertarikh April 2008 itu menyatakan secara terperinci mesyuarat di antara Jeneral David Petraeus, komander tertinggi tentera AS di Timur Tengah dan kemudian Ryan Crocker, duta AS ke Iraq dan Raja Abdullah serta putera-putera Arab Saudi yang lain.

Pada mesyuarat itu, dua Arab Saudi ke AS, Adel al-Jubeir "mengingatkan kembali permintaan berulang kali Raja Abdullah supaya AS menyerang Iran dan supaya menghentikan program nuklear negara itu," kata kabel itu.

"Beliau beritahu kamu untuk memotong kepala ular," Jubeir dilaporkan berkata. Menteri Luar Arab Saudi, Putera Saud al-Faisal bagaimanapun, mendesak supaya dikenakan sekatan yang lebih ketat, termasuk larangan perjalanan dan mengetatkan peraturan pinjaman bank, walaupun beliau tidak menolak keperluan terhadap perlunya tindakan ketenteraan.

Dokumen WikiLeaks itu juga menunjukkan Setiausaha Pertahanan AS Robert Gates percaya sebarang tindakan ketenteraan terhadap Iran hanya akan melambatkan proses penyediaan senjata nuklear dengan satu hingga tiga tahun," kata The Times.

Program nuklear Iran mesti dihentikan

Arab Saudi, salah sebuah negara terbesar pengeluar minyak, bimbang dengan kedudukan ketenteraan Iran yang semakin kuat. AS mengumumkan bulan lalu bahawa ia bercadang menjual kepada negara beraja itu pesawat tentera bernilai US$60 bilion bagi memperkukuhkan sistem pertahanannya.

Akhbar Guardian Britain, salah sebuah penerbitan yang mempunyai akses kepada kabel diplomatik yang bocor itu berkata, komunikasi juga menunjukkan sekutu Arab yang lain juga mendesak supaya tindakan diambil terhadap Tehran berhubung program nuklear yang dipertikaikan.

Kabel yang lain, dihantar dari Kedutaan AS di Manama, Bahrain, pada 4 November 2009, menyatakan secara terperinci mesyuarat di antara Petraeus dan Raja Hamad bin Isa al-Khalifa, di mana ibu pejabat kerajaannya berada di atas kapal Kelima Tentera Laut AS.

Sama seperti Arab Saudi, kerajaannya diketuai oleh pemerintah bermazhab Suni. Raja Hamad mendesak supaya "tindakan kekerasan digunakan untuk menghentikan program nuklear Iran dengan apa cara sekali pun yang perlu," kata kabel itu.

"Program itu mesti dihentikan," katanya. "Bahaya membiarkan program itu berjalan adalah lebih besar dari menghentikannya."

Menurut kabel pada April 2006 dari Kedutaan AS di Abu Dhabi, Emirat Arab Bersatu percaya "ancaman dari al-Qaeda adalah kecil berbanding dengan jika Iran mempunyai senjata nuklear," tapi ia enggan mengambil sebarang tindakan yang boleh membawa provokasi terhadap jirannya.

- Reuters

No comments

Powered by Blogger.