Anwar tidak pernah pengaruhi Isu Kedah


Oleh: KHAIRIL ANWAR MOHD AMIN

KANGAR - Isu kemelut pentadbiran Kerajaan Negeri Kedah di antara Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Azizan Abdul Razak dan dua Exco Kerajaan Negeri, Datuk Ir Phahrolrazi Zawawi dan Dr Ismail Salleh baru-baru ini tidak pernah melibatkan pengaruh Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagaimana dakwaan Umno dan Barisan Nasional (BN).

Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali berkata, Anwar dan kepimpinan PKR Pusat amat menghormati kepimpinan Kerajaan Negeri di bawah pentadbiran Azizan di Kedah dan fitnah jahat kononnya Anwar merancang 'penggulingan' Pesuruhjaya Pas Kedah itu bertujuan memecah perpaduan di antara PKR dan Pas.

Menurutnya, Anwar, dirinya dan beberapa pimpinan kanan PKR mengadakan kunjungan hormat terhadap Azizan di kediaman rasminya di Alor Setar pagi kelmarin bagi mendapatkan penjelasan berhubung kemelut isu yang melanda pentadbiran negeri itu baru-baru ini.

"Dalam perjumpaan itu, Azizan dan Anwar saling bertukar pandangan dan pendapat dalam membincangkan hal politik dan ekonomi semasa tanpa sebarang perselisihan faham. Persoalannya, mengapa mesti Anwar dilibatkan dalam semua krisis dalaman PR?"katanya sewaktu ditemui Sinar Harian di sini malam kelmarin.

Azmin turut menyifatkan senario politik tempatan kini kembali memihak kepada PR di atas kebijaksanaan Pas dalam menyelesaikan kemelut pentadbiran Kerajaan Negeri Kedah selain menyebabkan Umno dan BN kembali mati akal.

Menurutnya, usaha jahat Umno dan BN untuk melaga-lagakan parti-parti di dalam PR bukan sahaja gagal, malah mereka semakin terdesak untuk mendapatkan sokongan rakyat susulan kejayaan Pas dalam menyelesaikan isu dalaman mereka.

"Bagi Umno, kejayaan Pas menyelesaikan isu dalaman mereka dengan berhemah tanpa menjejaskan mana-mana pemimpin merupakan satu perkara sangat baru yang tidak berlaku di dalam parti itu.

"Saya yakin kemelut di Kedah tidak pernah sesekali menjejaskan keyakinan rakyat terhadap PR selain mengukuhkan perpaduan ahli di dalam PR," katanya

No comments

Powered by Blogger.