MP PAS Pendang cadangkan Pindaan Fasal 13 RUU DNA

Perbahasan (D.R. 13/2008) – Rang Undang-undang Identifikasi AsidDeoksiribonukleik (DNA) 2008 – Pertimbangan dalam Jawatankuasa sebuah-buah Majlis (28 Ogos 2008). (Kementerian Dalam Negeri) [22 - 23 Jun 2009]



Ahli Parlimen Pendang mencadangkan Pindaan Fasal 13 RUU DNA.

Fasal 13 dengan Memasukkan perenggan baru iaitu perenggan 13(4A) seperti berikut:
(a) Seorang pegawai polis yang diberi kuasa hendaklah sebelum memberikan kebenaran di bawah subseksyen (2) hendaklah menyampaikan suatu notis kepada orang yang akan diambil sampel itu dan menyatakan :
(i) alasan untuk diambil sampel itu; dan
(ii) bahwa DNAnya akan atau mungkin menjadi suatu barang kes.
(b) Notis yang disebut di dalam ini haruslah menurut borang yang ditentukan oleh Menteri.
(c) Pegawai polis yang diberi kuasa hendaklah memasukkan ke dalam buku daftar rekod sebab-sebab pengambilan sampel bukan intim dan bahawa orang berkenaan telah diserahkan dengan notis seperti yang disebut di atas.
(d) Orang yang menerima notis berkenaan hendaklah dalam masa 48 jam hadir ke balai polis berkenaan untuk tujuan pengambilan sampel bukan intim itu.
(e) Seseorang polis boleh menahan orang yang telah diserahkan notis itu tanpa waran.
(f) Seseorang yang hendak diambil sampel berkenaan hendaklah diberitahu hak mereka untuk berjumpa dan mendapatkan mendapatkan khidmat peguam

Pindaan yang dicadangkan di dalam Fasal 13(4A) Rang Undang-Undang ini adalah bagi memastikan bahawa hak asasi manusia seorang suspek atau seorang yang akan diambil DNAnya lebih terjamin selaras dengan kehendak Perkara 5 Perlembagaan Persekutuan dan bagi menjamin ketelusan dan kebolehpercayaan terhadap sampel yang akan diambil. Selain itu, pindaan ini dapat mematikan.

FASAL 13
Pengambilan sampel bukan intim
(3) (b) suatu tangkapan telah dibuat atau suatu perintah tahanan telah dibuat terhadap orang tahanan di bawah mana-mana undang-undang yang dibuat menurt Perkara 149 atau 150 Perelembagaan Persekutuan; atau

PINDAAN YANG DICADANGKAN OLEH YB MENTERI DALAM NEGERI
(a) dalam perenggan (3)(b), dengan memotong perkataan di bawah mana-mana undang-undang yang dibuat menurut Perkara 149 atau 150 Perlembagaan Persekutuan”; dan

(7) Seorang pegawai polis boleh menggunakan segala cara yang perlu bagi maksud mengambil atau membantudalam pengambilan suatu sampel bukan intim daripada seseorang.

PINDAAN YANG DICADANGKAN OLEH YB SERDANG
(b) dengan menggantikan subfasal (7) dengan subfasal yang berikut:

“(7) Jika seseorang yang daripadanya suatu sampel bukan intim hendaklah diambil di bawah Akta ini enggan untuk memberikan sampel itu atau enggan untuk membenarkan sampel itu diambil daripadanya tanpa sebab yang baik atau sampel itu tidak dapat diperoleh walaupun segala usaha yang munasabah diambil, orang itu boleh dibawa di hadapan seorang majistret itu boleh, jika berpuas hati bahawa ada sebab yang munasabah untuk mempercayai bahawa sampel itu berkecenderunganuntuk mengesahkan atau membuktikan sebaliknya perlakuan kesalahan oleh orang itu, memerintahkan orang itu untuk memberikan sampel bukan intimnya”.

No comments

Powered by Blogger.