Penduduk sedia sahut cabaran

KAMPUNG BENDANG PAK YONG - Bagi merealisasikan slogan bertani satu ibadah, kira-kira 260 penduduk di Dewan Undangan Negeri (DUN) Pengkalan Kubor menerima benih pisang dan pokok kelapa matag di sini, kelmarin.

:Program pengagihan benih pisang dan pokok kelapa matag tersebut disempur-nakan Pengerusi Jawatankuasa Pertanian, Industri Desa dan Bioteknologi, Che Abdullah Mat Nawi di pekarangan Pasar Bendang Pak Yong.

Che Abdullah berkata, benih pokok kelapa matag itu diagihkan kepada penduduk sebagai satu langkah untuk menyahut slogan kerajaan bertani satu ibadah dan dengan pemberian benih ini akan merangsang penduduk setempat menanam bagi merealisasikan hasrat Kera-jaan Kelantan menjadikan negeri itu jelapang makanan negara 2015.

“Bagi benih pokok kelapa, dalam tiga tahun lagi ia akan mengeluarkan hasil dan ia akan memberi manfaat kepada penduduk di sini yang kebanyakannya adalah petani dan mempunyai tanah untuk bercucuk tanam,” katanya.

Seorang penerima, Ramli Muhammad, 66, berkata, walaupun benih pokok kelapa yang diterimanya hari ini (semalam) akan peroleh hasilnya tiga tahun lagi, tetapi dia mempunyai peran-cangan sendiri.

“Daripada lima benih pokok kelapa ini, pakcik akan jadikan lebih banyak lagi benih-benih ini untuk menanam di atas sebidang tanah berdekatan dengan rumah.

“Lagi pun, hasil-hasil pokok kelapa ini, boleh dijadikan sumber pendapatan sampingan pakcik sekeluar-ga,” katanya yang menjaga seorang cucu setelah bapanya meninggal dunia.

Pada majlis penyampaian input pertanian itu juga, turut diadakan penyampaian bantuan baiki rumah, usahawan industri kecil dan sederhana (IKS), penyampaian kad kifalah, murid cemerlang Ujian Peni-laian Sekolah Rendah (UPSR) dan juga bantuan beg sekolah.

Penyelia Dewan Undang-an Negeri (DUN) Pengkalan Kubor, Wan Rosdi Wan Ibrahim berkata, peruntukan kerajaan kepada IKS sebanyak RM15,000 bagi membeli peralatan seperti mesin tebu, masin jahit, mesin pemotong keropok dan ‘frezer’ untuk diagihkan kepada usahawan di DUN Pengkalan Kubor.

Manakala katanya, ban-tuan baiki rumah, seramai lima penerima mendapat bantuan tersebut dan sejumlah RM1,000 diberikan setiap seorang untuk membeli peralatan seperti kayu dan zink.

“Dalam majlis ini juga diserahkan kad kifalah kepada 12 peserta Takaful Kifalah yang terdiri daripada warga emas dan tiga murid cemerlang UPSR di Kampung Ben-dang Pak Yong menerima sumbangan di atas kejayaan cemerlang mereka serta 60 beg sekolah untuk kanak-kanak di kampung ini,” katanya.

No comments

Powered by Blogger.