Bagus! Zaid Sanggah Najib! Ekonomi Belum Pulih

Perkhidmatan Pesawat MIG-29N Akan Diteruskan - Ahmad Zahid

KUANTAN, 23 Feb (Bernama) -- Perkhidmatan pesawat pemintas MiG-29N akan diteruskan seperti biasa bagi tempoh sekurang-kurangnya lima tahun lagi selepas cadangan awal menamatkan perkhidmatannya tahun ini dibatalkan.

Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata kerajaan menimbang untuk mengekalkan perkhidmatan pesawat pejuang itu atas beberapa faktor, antara lain keadaan ekonomi negara yang belum pulih sepenuhnya.

Sebelum ini, kerajaan merancang untuk melupuskan pesawat buatan Russia itu dengan menjual kepada negara ketiga dan menggantikannya dengan pesawat jenis jet pejuang pelbagai fungsi (MRCA).

"Walaupun kita berhasrat untuk mendapatkan pesawat MRCA, tetapi keadaan ekonomi negara belum mengizinkan," katanya kepada pemberita selepas melakukan lawatan ke Pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), di sini, pada Selasa.

Selain itu, Ahmad Zahid berkata kementeriannya turut mengambil kira saranan mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dalam blognya agar pesawat MiG-29N terus digunakan.

Oleh itu, katanya, kemampuan peralatan dalam pesawat berkenaan akan dipertingkatkan mengikut keperluan semasa dengan Aerospace Technique System Corporation Sdn Bhd (ATSC) diberikan tugas melakukan baikpulih dan rombak rawat (MRO).

Katanya, kerajaan sebelum ini dijangka dapat menjimatkan RM260 juta setahun hasil daripada penamatan perkhidmatan pesawat itu pada 31 Dis tahun ini.

Sementara itu, Panglima TUDM, Jen Datuk Seri Rodzali Daud berkata walaupun perkhidmatan pesawat itu akan diteruskan tetapi ia hanya melibatkan 10 pesawat daripada 16 keseluruhannya.

"Bukan semua akan diterbangkan semula, sesetengah daripadanya telahpun dilucutkan tauliah," katanya.

Sempena lawatan itu, Ahmad Zahid membuat tinjauan udara selama 45 minit dari Kuantan ke Dungun, Terengganu, dengan menaiki pesawat jenis BAE Hawk 108 yang dipandu oleh juruterbang Kol. Azhari Mohd Yusof dengan diiringi sebuah lagi pesawat sama dan dua pesawat MiG-29N.

Terima Kasih kerana mengunjung. sudi-sudi 'klik' di sini sebagai sumbangan ikhlas anda membantu kami menyelengara blog ini.

No comments

Powered by Blogger.