Berita Angin: Pilihanraya: Helo PR?

Dengar khabarnya di kedai2 kopi, di warung2, di kopitiam2 dan di restoran2 nasi kandar DUN Sarawak dan DUN Perak akan dibubarkan serentak.

Strategi ini untuk menumpulkan tumpuan kempen parti2 PR. Kalau DUN Perak saja bubar, semua jentera parti2 PR akan tertumpu ke Perak.

Begitu juga kalau DUN Sarawak saja dibubar.

Pihak BN tak ada masalah tentang jentera, infrastruktur dan logistik berkempen. Semua jentera negara dan negeri akan dikerahkan untuk berkempen dan bekerja bagi pihak BN.

Begitu juga dengan kewangan, BN banyak pemodal-taukey yang sanggup beri subsidi. Wang negara pun akan kena pau.

Ini terutamanya berkempen di Sarawak. Negerinya besar, lebih luas daripada Tanah Semenanjung. Bagi satu kawasan DUN, untuk logistik dan berkempen, memerlukan RM200,000.

Ada 71 kawasan DUN. RM200,00 x 71 Berapa da?

BN akan belanja tak kurang dari RM 1 juta untuk satu kawasan DUN. Untuk politik wang!

Oh ya, bila?

Desas desusnya ialah pada bulan Mei. Bulan Jun pesta Gawai di Sarawak. Jadi kata Orang Iban tak sesuai buat pilihanraya.

Hujung bulan Februari ini AGM part PBB - parti pemerintah Sarawak. Ranking parti itu akan diputuskan di situ. Calon2 juga akan dikenalpasti kat situ.

Masa aku pegi kat Sarawak, kuat sekali lobi melobi calon ni. Sudah ada yang mengenalkan diri sebagai calon dan mula berkempen.

Sarawak dan Perak, BN rasa mereka boleh menang.

Helo PR, apa dah jadi?

No comments

Powered by Blogger.