Betulkah tiada rakyat yang ketinggalan?

Salah satu daripada Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA)[i] di bawah Program Transformasi Kerajaan (GTP)[ii] yang diumumkan baru-baru ini adalah NKRA “Mempertingkatkan taraf kehidupan isirumah berpendapatan rendah”.

Dengan aspirasi “tiada rakyat Malaysia yang ketinggalan”[iii] Shahrizat Abdul Jalil, Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat yang dipertanggungjawabkan menerajui NKRA tersebut berkata:

“Taraf kehidupan rakyat Malaysia bertambah baik secara signifikan sejak 50 tahun yang lalu. Kini, kurang daripada 4% rakyat Malaysia hidup dalam kemiskinan…. Walaupun kita berjaya mengurangkan kadar kemiskinan, masih terdapat lebih daripada 200,000 keluarga diklasifikasikan sebagai miskin... Lebih daripada 40,000 keluarga diklasifikasikan sebagai sangat miskin atau miskin tegar).” [iv]

Berdasarkan pernyataan masalah yang terkandung dalam kenyataan tersebut, kerajaan telah menetapkan NKPI[v] bagi Fasa 1 NKRA ini, seperti dalam jadual berikut:

selanjutnya.......


Ingin membantu menggerakkan blog ini? sila klik di sini setiap kali anda membaca. Kerjasama anda kami dahulukan dengan ucapan terima kasih!

No comments

Powered by Blogger.