Cadangan Pindaan Akta Pembangunan Petroleum Bertujuan Menghentikan Manipulasi BN

KENYATAAN MEDIA
UNTUK EDARAN SEGERA
Tarikh: 24 Februari 2010

CADANGAN PINDAAN AKTA PEMBANGUNAN PETROLEUM BERTUJUAN MENGHENTIKAN MANIPULASI BN

PKR memandang serius cubaan berterusan Kerajaan Pusat (di bawah Barisan Nasional) untuk mengelirukan rakyat mengenai hak setiap negeri di dalam Persekutuan Malaysia untuk mendapatkan bayaran tunai royalti minyak secara langsung kepada kerajaan negeri di bawah Akta Pembangunan Petroleum 1974 (APP).

Iklan terbaru oleh Kerajaan Pusat (yang dibayar dengan duit rakyat) cuba untuk mengelirukan rakyat dengan mendakwa cadangan pindaan APP oleh Pakatan Rakyat adalah tanda-tanda bahawa Pakatan Rakyat mengakui negeri-negeri tidak mempunyai hak di bawah APP.

YB Dato’ Seri Anwar Ibrahim, Ketua Pembangkang mencadangkan usul tersebut di dalam sesi terakhir Dewan Rakyat pada Disember 2009 yang lalu dengan niat menghalang BN dari terus memanipulasi kepercayaan yang diberikan oleh kerajaan-kerajaan negeri kepada Kerajaan Pusat di masa pentadbiran Tun Abdul Razak untuk menghukum rakyat Kelantan.

Semasa APP 1974 dirangka, Malaysia hanya mempunyai beberapa telaga minyak di luar pesisir pantai (contohnya telaga minyak carigali Tapis di luar pesisir pantai Terengganu dan Temungo di luar pesisir pantai Sabah). Semua telaga minyak ini berada jauh di tengah lautan dan jauh dari garisan 3-batu nautika setiap negeri (yang kini ditimbulkan sebagai sempadan negeri apabila merujuk kepada APP). Telaga-telaga minyak inilah yang menjadi rujukan utama kepada mereka yang merangka APP, apabila mereka memperkenalkan istilah “luar pesisir pantai” di dalam APP.

Niat dan tujuan APP (apabila merujuk kepada telaga minyak luar pesisir pantai) adalah cukup jelas, sehinggakan dimensi sempadan dan jarak jauh dari pantai untuk menentukan sempadan negeri tidak ditimbulkan di dalam APP langsung. Pendirian dan pendapat Kerajaan Pusat dan kerajaan-kerajaan negeri pada ketika itu adalah sangat jelas, iaitu apa-apa perolehan dari carigali hidrokarbon di atas darat atau di luar pesisir pandai di dalam wilayah negeri perlu dibayar dengan bayaran tunai (kemudian dipanggil royalti). Pendirian ini dikukuhkan lagi dengan rasa hormat dan tanggungjawab Kerajaan Pusat dan kerajaan-kerajaan negeri kepada semangat persekutuan, di samping mengambil kira kebajikan rakyat di setiap negeri.

3 dekad kemudian, BN mencabul kepercayaan dan budi bicara di antara Kerajaan Pusat dan kerajaan-kerajaan negeri yang tercapai dalam tahun 1974, dengan menafikan hak rakyat Kelantan mendapatkan royalti atas alasan terma “luar pesisir pantai” yang kabur di dalam APP.

Maksud dan niat yang termaktub di dalam APP adalah jelas, terutamanya apabila negara kita tidak mempunyai telaga minyak yang berada dalam lingkungan 3-batu nautika sejak petroleum dijumpai di negara ini. APP tidak dirangka dalam tahun 1974 dengan merujuk kepada telaga minyak yang tidak wujud; ia merujuk kepada realiti operasi yang wujud dalam industri minyak dan gas negara pada ketika itu – maknanya semua telaga minyak luar pesisir pantai berada jauh dari pantai.

Sebenarnya, apa yang juga jelas ialah niat BN untuk mengkhianati semangat perjanjian yang menjulang kebajikan rakyat, dengan menggunakan persoalan remeh-temeh mengenai istilah di dalam APP. Ini terus dilakukan, walaupun telah berkali-kali mereka yang merangka APP, termasuklah Pengerusi PETRONAS yang pertama Tengku Tan Sri Razaleigh Hamzah, menjelaskan bahawa niat dan maksud istilah “luar pesisir pantai” di dalam APP merujuk kepada mana-mana telaga minyak di luar pantai sesebuah negeri.

Oleh itu, cadangan pindaan oleh YB Dato’ Seri Anwar Ibrahim bertujuan untuk menegakkan dan membawa kembali niat dan semangat perjanjian ke dalam APP (dengan memberikan definisi yang nyata mengenai istilah “luar pesisir pantai” yang melambangkan niat dan semangat perjanjian dalam tahun 1974); supaya kita dapat menghalang sesetengah pihak yang berniat buruk dari terus memanipulasi APP untuk menganiayai rakyat Kelantan.

YB SAIFUDDIN NASUTION ISMAIL
Setiausaha Agung, KEADILAN
Ahli Parlimen Machang


MEDIA STATEMENT
FOR IMMEDIATE RELEASE

Date: 24 February 2010

PROPOSED AMENDMENT OF PDA TO STOP BN’S MANIPULATION

PKR views seriously the attempt by the Federal Government, under Barisan Nasional, to continuously confuse the people on the right of each state in the federation to a royalty payment under Petroleum Development Act 1974.

The recent newspapers advertisement (using taxpayers’ money) attempts to mislead the public that the proposed amendment of PDA by Pakatan Rakyat is supposedly a sign of Pakatan Rakyat’s admission that the states do not have the legal right to a royalty under PDA.

YB Dato’ Seri Anwar Ibrahim, Leader of Opposition moved the motion in the last session of Dewan Rakyat with the intention to stop BN’s continuous manipulation of the trust sealed between the Federal Government and State governments during Tun Razak’s administration, to punish the people of Kelantan.

At the time PDA was drafted, Malaysia had only a few offshore oil wells (for example Tapis exploratory well offshore Terengganu and Tembungo offshore Sabah). All these wells were situated far into the sea from the 3-nautical boundary line of the respective states. These wells became the reference point when the term “offshore” was introduced into PDA.

The intention of PDA, when referring to offshore wells, was very clear; so much so that there was no dimension of boundary introduced into PDA at all. The thinking of both the Federal and state governments at the time was very clear that any revenue arising from extraction of hydrocarbon within the onshore and offshore territory of the states shall be compensated with cash payments (in the form of royalty). This thinking was sealed by the mutual respect (of the Federal and state governments) of the spirit of federalism and high regard for the welfare of the people in the individual states.
3 decades later, BN violated the trust and goodwill between the Federal and state governments, by denying the royalty payment on the excuse of the vagueness of the term “offshore” in PDA.

The intention of PDA was very clear, especially since there is hardly any offshore well within 3-nautical mile of any beach in this country at any time since oil was discovered. PDA was not drafted in 1974 to cater for minority cases; it made reference to the existing operational reality of the oil and gas industry at that time – which means all offshore wells were situated far from the beach.

What is clear is also BN’s intention to betray the spirit of the agreement that puts the welfare of the people an utmost consideration, by nitpicking on the vagueness of the letters of the act. This was done, in spite of repeated clarifications on the intention of PDA by the very people who drafted the act, including Tengku Tan Sri Razaleigh Hamzah, the PETRONAS founder chairman.

YB Dato’ Seri Anwar Ibrahim’s proposed amendment was meant to embody and re-emphasise the intention and spirit of the agreement into PDA, so that we can stop unscrupulous quarters from continuously manipulating PDA to deny the people of Kelantan their rights to get royalty payments.

YB SAIFUDDIN NASUTION ISMAIL
Secretary-General, KEADILAN
Member of Parliament for Machang



Ingin membantu menggerakkan blog ini? sila klik di sini setiap kali anda membaca. Kerjasama anda kami dahulukan dengan ucapan terima kasih!

No comments

Powered by Blogger.