HARGA GULA - KERAJAAN TAK PERLUKAN GST

Akhir tahun 2009 kita diwar-warkan oleh Kerajaan untuk dikenakan good and services tax (GST). Tapi tahukan anda bahawa kerajaan sebenarnya tidak memerlukan GST. Kenapa?

Akhir tahun 2009 kita telah dihadiahkan kerajaan dengan kenaikan harga gula tetapi berjaya ditutup dengan rapatnya dengan isu nama ALLAH. Walaupun nilainya kecil iaitu hanya 20 sen tetapi dari segi peratusannya adalah hampir 14%. Nilai 14% ini sebenarnya melebihi 2 atau 3 kali kadar inflasi semasa.

Kita tinggalkan bab harga gula. Pertengahan tahun ini kita dijanjikan oleh kerajaan mengenai penstrukturan harga minyak yang berlainan bagi kelas rakyat. Saya yakin walaupun melalui penstrukturan ini harga minimum minyak akan dinaikkan. Katakan kenaikan ini lebih kurang 10%. Sebelum saya lupa, sebenarnya harga gandum juga telah dinaikkan sebelum ini. Kerajaan juga telah menarik balik subsidi (kononnya) untuk roti putih.

Saya percaya sebelum kenaikan harga minyak tercapai sebelum pertengahan tahun ini, pelbagai barangan asas akan dinaikkan harga. Saya menjangkakan negara akan mengalami kenaikan harga barangan secara besar-besaran (saya mengharapkan jangkaan saya ini tidak tepat). Kenaikan kesemua barang ini saya menjangkakan melebihi 10%.

Jadi, apa kaitan antara kenaikan harga barang dengan GST. Ketika cadangan GST dikemukakan, Kerajaan mencadangkan GST antara 3-4%. Bandingkan dengan kenaikan harga gula dan ramalan kenaikan harga barang yang lain iaitu kenaikan melebihi 10%, maknanya kenaikan ini sendiri telah melebihi GST sehingga 2 kali ganda. Katakan daripada nilai 10%, setengah daripadanya akan masuk poket Kerajaan. 5% inilah yang diperlukan untuk menampung bajet defisit semasa Najib mengemukakan pakej rangsangan RM60 billion yang telah dijanjikan oleh Najib semasa ucaptama pemasyhuran beliau sebagai Presiden UMNO kepada kaum kerabat UMNO yang memegang lesen kontraktor kelas F.

Jadi di sini, saya menyimpulkan bahawa sememangnya Kerajaan tidak memerlukan GST tersebut kerana mereka telah mendapat lebih daripada yang mereka hajati melalui kenaikan harga barang tersebut. Akhir sekali Najib akan membuat pengumuman seperti berikut:

'Setelah mengambil kira kepentingan dan kebajikan rakyat, kita mengambil keputusan untuk tidak mengenakan GST dan bersesuaian dengan slogan kita 1Malaysia, 'Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan'.

Maka bertepuk dan bersoraklah akan segala rakyat jelata dengan pengumuman ini dengan teriakan 'Hidup Najib', 'Hidup Najib'.


Sekian,

Sebatang Kara
*terima kasih atas kunjungan.bantu lah saya dengan hanya klik di sini. setiap klik membantu blog ini berkembang.

1 comment

Hasbullah Pit said...

Kadar inflasi semasa itu adalah kadar inflasi yang disembunyikan...

Powered by Blogger.